Annons

vilket program

Produkter
(logga in för att koppla)

herja

Aktiv medlem
jag gör alla redigeringar i CS3. använder picasa som katalog och hållakollpåbilder program. jag har lightroom som jag skaffade när den precis släppts, den funkade inte bra så jag la ner det. Har inte gjort några uppdateringar så den kanske funkar bättre nu. Men min fråga är vad vinner jag på att använda lightroom istället för picasa? Jag använder beskrivning av bilden som filnamn, vill ha bra sökfunktion på filnamn. Bildspel ibland.

herja skrev:
Men min fråga är vad vinner jag på att använda lightroom istället för picasa? Jag använder beskrivning av bilden som filnamn, vill ha bra sökfunktion på filnamn. Bildspel ibland.

Jag har ingen erfarenhet av Picasa.

Lightroom har nog ingen vidare sökning på just filnamn, men jag kan ha fel?

Däremot går det ju utmärkt att söka på allt annat i Lightroom.

Bildspel finns i LR.

Jag tycker LR funkar bra, det var en liten tröskel innan jag kom in i hur det fungerade (hade tidigare använt Elements och AcDsee) men nu tycker jag det mesta fungerar som jag vill.

Jag fick Picasa i något paket för ett tag sedan. Testade men sluta använda den, då jag tyckte den var extremt långsam. Kändes som programmet hängde sig hela tiden. Har relativt många bilder och väldigt få av dem är under 10MB.

I det faller är LR mycket snabbare i mitt tycke.

Sökfunktion på filnamn är inga problem alls i LR. Finns i vertikal menyn på vänstra sidan i en combobox.
Men största finessen är den treeview som den organisera efter metadata istället. Där kan du öppna och granske efter datum, scen, plats, land kameratyp. ISO, bländare,lins, filtyp skapare etc etc.

PeterSfa skrev:

Sökfunktion på filnamn är inga problem alls i LR. Finns i vertikal menyn på vänstra sidan i en combobox.

Visste väl att jag skulle lära mig något nytt idag! :)

Ganska självklart att det fanns. Jag får ursäkta min okunskap med att jag själv aldrig döper om filerna och då är det ganska meningslöst att söka på filnamn.

Mvh
Anders

Är Picasa långsamt jämfört med LR ?
Picasa är ju grymt snabbt och sköter katalogiseringsfunktionen utmärkt.

Mina 0,02 $

ANNONS
Götaplatsens Foto