Annons

Vilket teleobjektiv ska man välja? Hjälp behövs.

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Berglund

Avslutat medlemskap
Har en Canon EOS 400D
Kommer att fota djur fåglar samt sportbilder på Tennis. Har tyvärr liten budget till detta. Kom med för och nackdelar.

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Canon EOS
eller
Canon EF 75-300/4-5,6 III USM
eller
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon

Optiska kvaliteten med avseende på bildkvalitet är nog ungefär likvärdig på alla tre objektiven.

De är typiska "budgetzoomar" och skärpan avtar när man zoomar ut mot 250-300mm.

Tamronet är väl billigast, fördel Tamron.

Canons har USM dvs snabbare Autofokus, fördel Canon.

Sigmat har macro 2:1, fördel Sigma.

På din beskrivning verkar det som att du har bäst nytta av snabb fokusering, i så fall välj Canons USM-objektiv.

Blev du nöjd med valet Torbjörn?

Problemet med alla budgetzoomar är att de är suddiga fullt öppna. Eftersom att de redan är ljussvaga då så blir de ännu mer svårhanterade vid nedbländning. Kontrasten brukar inte heller vara den bästa. Man får det man betalar för.

Ett exempel är mitt Tokina 80-400 som vid soliga sommardagar (nedbländat och ändå snabba tider) ger riktigt skarpa bilder upp till 380mm. Så fort det mulnar på lite är det inte lika roligt längre.

Jag är rätt nöjd, inte perfekt skärpa vid 300mm men det kanske man kan tänka på när man tar kort, vet inte ännu men kanske skärpan vid 260-280 mm är fullt godkänt i alla fall. Ska föröka ta lite mer sportbilder med det och då framförallt Tennis utomhus så då får vi se hur det går.
Betyg 4 än så länge.

Man kan inte kräva att det ska vara lika bra som ett för 6000-9000 kr så enkelt är det.

Nu är jag ute efter ett Macro objektiv typ: Tamron SP 90.

ANNONS
Götaplatsens Foto