Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket zoomobjektiv till bröllopsfoto i kyrka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
...och liknande tillfällen skulle ni köpa?
Jag behöver ett zoom som är billigt och som är skarpt och ljusstarkt.
Jag har CANON 350d. Vågar jag överhuvudtaget köpa andra alternativ än CANONS originalobjektiv?
Ge gärna tips!

//Anneli

Jag tror att ett Sigma 70-200/2.8 skulle vara bra om du är ute efter tele. Tamron 28-75/2.8 är också jättebra om du ville ha mer normalzoom. Dessa är prisvärda alternativ till Canon L och passar båda bra till bröllop.

En 70-200 2,8 me IS är den optimala kyrkgluggen. Kombinera gärna med en 17-55 2,8 IS. då är du helgarderad både för vigsel, in o uttåg.

Fnisseli skrev:
...och liknande tillfällen skulle ni köpa?
Jag behöver ett zoom som är billigt och som är skarpt och ljusstarkt.
Jag har CANON 350d. Vågar jag överhuvudtaget köpa andra alternativ än CANONS originalobjektiv?
Ge gärna tips!

//Anneli
Hur mycket pengar har du att röra dig med?

Tamron 17-50 och 28-75 är prisvärda och bra alternativ (särskilt 28-75:an som är suverän) om man inte har råd med Canons dyrare gluggar.

Med tanke på din önskan om billigare alternativ så är ju 70-200/4L IS USM ett billigare alternativ än storebror 70-200/2.8L IS USM och är dessutom smidigare, mer "handhållningsvänligt" och har en skärpa som ska vara bättre än storebrors och det är ju inte illa. Nackdelen är ju den sämre ljusstyrkan, men eftersom stativ av något slag väl kommer att användas så är kanske ljusstyrkan inte är det viktigaste om inte kyrkan är väldigt mörk, men å andra sidan vem köper ett dyrt L-objektiv bara för att använda vid ett enda tillfälle?

Canon har ju flera andra billigare zoomvarianter som du också kan kika på och 70-300 DO IS USM kan ju vara intressant på grund av sin kompakthet. Det kan vara värt det att kontakta Camilla Thieme här på Fotosidan och som tar superfina och skarpa bilder med sitt 75-300 IS USM.

Senast ändrad:
Re: Re: Vilket zoomobjektiv till bröllopsfoto i kyrka?

Sans skrev:

Tamron 17-50 och 28-75 är prisvärda och bra alternativ (särskilt 28-75:an som är suverän) om man inte har råd med Canons dyrare gluggar.

Med tanke på din önskan om billigare alternativ så är ju 70-200/4L IS USM ett billigare alternativ än storebror 70-200/2.8L IS USM och är dessutom smidigare, mer "handhållningsvänligt" och har en skärpa som ska vara bättre än storebrors och det är ju inte illa. Nackdelen är ju den sämre ljusstyrkan, men eftersom stativ av något slag väl kommer att användas så är kanske ljusstyrkan inte är det viktigaste om inte kyrkan är väldigt mörk, men å andra sidan vem köper ett dyrt L-objektiv bara för att använda vid ett enda tillfälle?

Canon har ju flera andra billigare zoomvarianter som du också kan kika på och 70-300 DO IS USM kan ju vara intressant på grund av sin kompakthet. Det kan vara värt det att kontakta Camilla Thieme här på Fotosidan och som tar superfina och skarpa bilder med sitt 75-300 IS USM.

Tack för alla tips.
Jag har egentligen inga pengar alls men måste ha ett vettigt zoomobjektiv. SÅ alla tips är välkomna för att det ska bli så liten kostnad som möjligt men ändå bra! :)

Re: Re: Re: Vilket zoomobjektiv till bröllopsfoto i kyrka?

Fnisseli skrev:
SÅ alla tips är välkomna för att det ska bli så liten kostnad som möjligt men ändå bra! :)

Är det låg kostnad du vill ha så får du svårt att få det mycket billigare än min lösning. Jag köpte mig ett enbensstativ för 500:- (Manfrotto 679B) och en telezoom av grannen (Canon 75-300mm II) för lika mycket. Fungerar ganska bra om kyrkan inte är för mörk. Visst det blir fortfarande en del bilder som måste kastas men är man bara noga med hur man håller stativet så att det står så stabilt som möjligt så fungerar det ganska bra. Laddade upp en bild här på fotosidan, för en liknande tråd, som jag tagit med ett enbensstativ (iof. utomhus) med en slutartid på 0,3s vid 38mm bränvidd för att visa hur stabilt det går att få.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/779192.htm#

Nackdelar då, jodå dom finns... objektivet är inte det skarpaste jag testat, snarare tvärt om. En minsta bländare vid 300mm på f5,6 gör att jag måste använda ISO1600 även med enbenstativet och då blir bilderna inte är helt perfekta. Så ett lite ljusstarkare objektiv hade inte skadat så att jag kunde gå ner till ISO800 istället. Ett 70-200/4L USM hade inte varit fel, men då hoppar ju priset upp lite igen. Om det fortfarande är över budget så har jag provat ett Sigma 70-300 Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Macro i andra sammanhang som jag tycker är mycket bättre än mitt Canon, kostar 2285:- på cyberphoto. Dock så har du fortfarande inte ljusstyrkan.

Re: Re: Vilket zoomobjektiv till bröllopsfoto i kyrka?

Nu är det rörigt. Antingen satsar du på ett IS så kan du ev klara dig utan statil, eller så skiter du i IS och jobbar med stativ. Jag anser att ljusstyrkan ärdet viktigaset i kyrkan. IS hjälper dig inte när motivet rör sig.

Sans skrev:

Kanske ett Sigma 50-150mm/2.8 och ett enbensstativ? Tror jag är en bra kombination. Sen kanske du också måste komplettera med en vidvinkel/normalzoom också ca 17-50mm/2.8.

Sigma funkar bra men har liksom Canon dåliga exemplar. Men då kan man lämna in för kalibrering. Har inte märkt att jag har mer problem m Sigmas objektiv än mina från Canon.

Tror att Karin Å:s tips är det mest prisvärda (Jag anser att du behöver ljusstyrka). (plånboksvänliga iaf) Komplettera med ett enbensstativ eller vanligt stativ så saknar du inte bildstabiliseringen något nämnvärt. (En smula mindre rörlig, men oftast är man ändå relativt låst inne i kyrkan)

IS anser jag fungerar bra i kyrkan. Jag har ett Canon 80-200/2.8L (snart till salu, vink vink) som jag använt en del till bröllop men det senaste bröllopet så hade jag mitt 24-105/4L IS samt ett lånat 70-200/2.8L IS som fungerade klockrent. På 24-105:an så hade jag egentligen bara glädje av det i den längre änden eftersom jag ändå behöver kortare slutartider än 1/60.

Jag tänkte själv sälja min 80-200/2.8L och köpa ett 70-200/4L IS istället, jag tror att det skall fungera.

Komplettera bara med 28/1.8, 50/1.8 och/eller 85/1.8 för de riktigt mörka kyrkorna så klarar du dig bra :).

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto