Annons

Vill bygga studioblixt av min 550EX

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Jag har en Canon Speedlite 550EX och hade tänkt komplettera den med en Speedlite-sändare för trådlös kommunikation. Jag är dock lite förvirrad. Vad behöver jag skaffa för att kunna fästa den tillsammans med ex.vis ett Elinchrom paraply? Vilket sorts stativ? Behövs någon adapter?

Manfrotto har en paraplyhållare "tite-lite" som jag använder tillsammans med 550 EX. Det finns säkert andra alternativ också. De har också enkla belysningsstativ.

Jag kör också med blixtsändaren och det funkar super. Nu har jag fått två 550 EX i jobbet. Så det kan bli kul att testa alla fyra tillsammans med sändaren. Får väl slänga in kompisens 420EX också :)

Paraply är ett suveränt och underskattat tillbehör.

jag kör ibland manfrotto-hållaren tillsammans med blixten utan stativ när jag är på fältet. Det funkar bra att låta reporterna hålla paketet, och så har men ett flexibel och enkelt porträttljus som ger superljus.

Senast ändrad:
Exempel. Eos 1v, EF 28-70/2,8, sändare ST-E2, 550EX fäst med Manfrotto tite-lite i paraply handhålet.

Med ett större paraply hade ljuset blivit mjukare, men här var lite hårdare ljus att föredra.

Bilagor

• skiva10.jpg
    skiva10.jpg
    41.8 KB · Visningar: 493
Tack för ditt svar Magnus, jag misstänker att ett paraply kan bli farligt beroendeframkallande. Redan nu har jag märkt hur jäkla mycket bättre ljus man får om man t ex slår blixten i projektorduken. Den är ju dock lite stor och otymplig, och kan ju användas till annat (bakgrund t ex :)

Jag blev tipsad av en kille på Scandinavian Photo om deras Hama blixthållare (en ny tingest i sortimentet) tillsammans med ett belysningsstativ. Antar att man fäster blixten i hållaren, hållaren på paraplypinnen och pinnen på stativet? Funderar i så fall på ett vitt Elinchromparaply 85 eller 105 cm, en dylik blixthållare och ett stativ av typ Manfrotto 052B compact. Och så sändaren förstås.

Hur stor skillnad gör ett 105 cm paraply mot ett 85?

Många fundrationer och mycket prylar, men nu har jag ingen lust att kompromissa längre (ja egentligen borde det ju ha blivit studioblixtar och softboxar...)

Du behöver knappast handla dyra Elinchromeparaply. Det finns billigare som funkar lika bra om det bara är ett vitt med svart baksida man är ute efter. Kolla med Photax eller om de har några billiga på Scandinavian.

85 cm funkar bra till ansiktsilder och halvbilder. Dessutom är det rätt lagom utomhus. Vill du plåta helbilder bör du satsa på 105 cm.

När jag jobbade som dagisfotograf körde vi med vita 105:eek:r. Det var super och funkade även för stora gruppen. Vi körde en teknik där vi bara använde en blixt och därigenom kunde gömma skuggan bakom gruppen. Blir snyggare än med två blixtar som lätt ger dubbelskugga. Gäller bara att ha ett brett ljus och det ger en 105:a.

Större än 105 blir nog för stort för blixten´och kräver stabilare stativ.

Hej.
Om du verkligen vill få lite studiobildskaraktär så kan du ju satsa på ett adapterfäste till din blixt och en bouncer från Chimera. Chimera är amerikanska studioljus-tillbehör som är super. Jag har det till mina Pro-blixtar, men det finns som sagt även till batteri-blixtar.
En hel del dyrare blir det ju i och för sej.
Jag kan som billig-alternativ rekommendera HAMAs lilla blixtsko med fäste även för paraply och stativ. Funkar utmärkt om man håller sej där det inte blåser och om man inte hänger på för stora/tunga grejjer framtill.

/Jacob vP

En perfekt reflexskärm som ger samma ljus som gigantiska ljusbankar får du billigt genom att en vit vikvägg (modellen brukar kallas riksutställningsskärm) och sedan skära en skåra tvärs från övre ytterkant snett in och neråt på båda. I denna skåra sätter du en vit pappskärm så att det blir som ett sedtak. Blixten slår du i takhörnet. Det blir en superfint och bredd modellljus som både kommer uppifrån och från sidan. För helfgur kan man komplettera med en blixt till längre ner.

Tänk på att ett mjukt ljus kommer av storleken på den lysande ytan. Ett paraply ger ju en ganska stor yta. Bouncerar ger inte bättre ljus än parapyer, bara snyggare blänk. Större motiv kräver större lysande yta för att få samma mjuka ljus. Ju längre bort ljuset kommer desto hårdare blir det.

Beställde sändare, stativ, hållare och 105 cm paraply, hoppas på att det blir riktigt fett - nu kommer jag få allvarliga problem med plats i min lägenhet :)

Tycker f.ö. det var ett gigantiskt kliv från den inbyggda blixten till en extern - bara att kunna rikta den är ju som natt och dag. Sen alla features är väl en smaksak om dom behövs, det är ju coolt med display om inte annat :)

Har stora förhoppningar om kreativa lösningar när den väl kommer att bli trådlös också.

Tack för era svar!

Ja där hamnar jag väl så småningom. Först en ny lägenhet bara :)

Blixtsändare, menar du ST-E2 eller är det något annat?

ANNONS
Götaplatsens Foto