Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha tips inför utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte skriva ut lite bilder genom internetlabbet fuji direkt.

Det står att de rekomenderar 1280x960 pixlar för ett 11x15 cm kort. Men om man redan har högre upplösning så finns väl ingen anledning att göra bilden mindre innan man skickar in den ...eller?

Sedan tänkte jag också göra en förstoring på 20x30 cm. Där rekomenderas 2200x1600 pixlar.

Mina bilder är på 3504x2336 och tagna med en Canon 30D.

Jag skall behandla dom i photoshop innan för att redigera skärpa och färger. Tyvärr så har jag inte fotat i raw utan direkt i jpg den här gången så upplösningen är på 72 pix/tum. Då undrar jag om det finns någon anledning att ändra från 72 pix/tum till 300 pix/tum innan man skriver ut?

Brukar ni redigera era jpg bilder innan ni skriver ut från internetlabb? Bilden "förstörs" ju lite när man packar om den ännu en gång i jpg..men det kanske det är värt.

Tacksam för alla svar och tips!!

Det finns nog aldrig anledning att förminska en bild, nej. Säkrast att behålla storleken som den är - hellre skicka in för stora bilder än för små, om du förstår vad jag menar. DPI kan du ändra i Photoshop. Snabbkommandot är CTRL + ALT + I och då kommer en ruta upp (Image Size). I "resolution" skriver du helt enkelt in 300 (pixels/inch), se bara till att bredden och höjden på bilden är desamma som tidigare när du ändrar DPI, eftersom att dessa ändras när du undrar DPI.

Jag har alltid skickat in jpeg-bilder, men har ganska nyligen faktiskt börjat använda raw istället, och ser mycket mer fördelar med det. Redigeringsmöjligheterna (om man gör det mycket) är enormt mycket större, fast det har inte varit något större fel på de bilder jag fått hem (crimson och fujidirekt). Tvärtom riktigt bra. Största formatet jag beställt hem i form av printar är 50x75 cm, och det är ju nästan affischer.

Det enda jag kan tänka mig påverkas av att labbet automatiskt förminskar bilden är skärpan som då brukar bli sämre (detta kan man ju åtgärda genom att skärpa lite extra).

Om du vill behandla dina JGPEG kan du ju spara dom i TIFF vilket är ett icke komprimerande format.

ANNONS
Götaplatsens Foto