Annons

Vill sälja objektiv, bra riktpris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Hur mycket anser ni att jag kan begära för mina zoomobjektiv?
Oavsett om jag lägger ut dom på Blocket eller Fotosidans prylmarknad,
bör jag göra en annons för varje eller försöka sälja dom i klump?
Alltså är det lättare att sälja som paket lite billigare eller var för sig fast då lite dyrare ;)

Alla är anpassade för Nikon.
Alla har filter som suttit på från köp.

Sigma EX 18-50mm F2.8 DC HSM (Utan OS)
Sigma EX 70-200mm f/2.8 II HSM (Utan OS)
Sigma AF 170-500 f/5-6,3 (Utan HSM)(Utan OS)
Sigma 1.4X telekonverter

/Joakim
 

PMD

Aktiv medlem
För att få ett hum om prisnivån kan du titta på avslutade auktioner, som slutade med att varan blev såld, på Tradera.

Jag tror att man kan få ut mer för objektiven om man säljer dem separat. Jag tror också att antalet presumtiva köpare är färre om man försöker sälja dem i klump. Alla är inte intresserade av alla objektiven.

En separat annons för varje objektiv gör det lättare för en köpare att hitta vad den är intresserad av. Du kan ju också ha en annons för alla i en klump (men kom ihåg att uppdatera den annonsen när ett enstaka objektiv blir sålt).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du bör nog lägga upp var för sig. Ungefärliga riktpriser (förutsätter fint skick):
Sigma 18-50 1000kr
Sigma 70-200/2,8 2500-3500kr
Sigma 170-500 1500-2000kr (optiskt sämre än 150-500 och saknar bildstab)

Priserna förutsätter insatta köpare. Det finns ju alltid de som har noll koll och ffa på Tradera kan priset ibland överraska. T ex såldes ett begobjektiv (har för mig att det var Canon 100 2.8 macro USM (inte L IS) för mer än nypris på auktion!
 

Ventures

Aktiv medlem
Priserna på tradera är tveksamma om de går att betrakta som riktvärden då de ofta är slumpartade. Om flera exemplar av en likadan vara säljs inom kort tid brukar den första bli onödigt dyr och sedan är marknaden mättad för ett tag så nästa slumpas bort. Andra faktorer spelar in som veckodag och tid på dygnet för sluttid.

Fråga dig själv. Skulle du köpa en bunt objektiv om du bara är intresserad av ett eller två? Möjligen till ett riktigt reapris så man får igen pengarna med råge för besväret för de man måste göra sig av med.

Sigma har jag ingen (anledning att ha) koll på men normalt är någonstans mellan 50 och 70% av nypriset på andra objektiv om de är utan defekter.
 

PMD

Aktiv medlem
Priserna på tradera är tveksamma om de går att betrakta som riktvärden då de ofta är slumpartade.
Det är dock bättre än att titta på begärda priser. Dessa kan verkligen spreta ordentligt och det är ju okänt om de är i närheten försäljningspriset.

Slumpartade tycker jag nog är en liten överdrift, men en exakt vetenskap är det förvisso inte. Det ger ett hum om prisnivån, inte en exakt siffra med två decimaler.

Men visst är det bättre om det finns många sålda exemplar att se priset för än ett eller ett par enstaka. När det säljs flera exemplar per vecka av en vara på Tradera brukar försäljningspriset vara hyfsat stabilt.
 

jkm

Aktiv medlem
Sälj dina gluggar på Tradera! Har sålt ett antal och man får vad objektivet är värt./JK
 

transalp-01

Aktiv medlem
Tumregel jag tittar på när jag köper men även säljer objektiv är 60% av priset hos billigaste seriösa butik på priset.

Räcker dock inte för att få sålt alla objektiv men de flesta.

Dina utan OS kan vara lite svårsålda.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tumregel jag tittar på när jag köper men även säljer objektiv är 60% av priset hos billigaste seriösa butik på priset.

Räcker dock inte för att få sålt alla objektiv men de flesta.

Dina utan OS kan vara lite svårsålda.
Att beakta är att alla sigmaobkektiven i fråga är ersatta av nyare och vad gäller telezoomarna är de båda 2 generationer gamla vilket gör att det inte finns ett aktuellt nypris.
 
ANNONS