Annons

Bra objektiv till Nikon D7200 för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

LAHO

Medlem
Hej.

Skall köpa en Nikon D7200 och fotograferar landskap. När jag har läst på forumet så verkar Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM tydligen vara ett bra objektiv (bättre än ex kit objektivet 18 - 105). Min budget klarar upp till 6000 för ett objektiv. Min fråga är nu : kan det finnas ett bra begagnat zoom objektiv för ca 6000 med större brännvidsomfång, än sigma, men som även är riktigt skarpt i hela omfånget ? Kommer att använda stativ för det mesta och i dagsljus samt skymning. Tacksam för tips.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
landskap fotograferas normalt med stativ o små bländare, kanske 8-22.
Vinner inte mycket med 2,8.
Bättre att satsa på ngt du inte har, typ 10-20 12-24 eller liknande.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag förstår din fråga rätt så tänker du köpa ett kamerahus och önskar sedan en mer allroundzoom med större område för bl.a naturfoto.

För lite längre zoomområde så skulle jag hålla mig till Nikon, tror nikon är bättre till just allround, föreslår

Nikon 16-85 VR, den har funnits i många år och är populär och mycket bra att du kommer ner till 16 för naturfoto. Du kan säkert hitta en sådan begagnad, kanske runt 4000:-

En bubblare som verkar trevlig men som jag inte vet så mycket om är Nikon 18-140VR den kostar 3000:- ny och verkar som ett bra köp, kolla så att man kan fokusera manuellt i AF läge, jobbigt annars. Har hört en del bra om den och den har ju ett riktigt bra pris, men leta gärna mer tester om den

Har du lite pengar över så hade jag gått på någon 1,8 objektiv och även här begagnat en 35/1,8 får man för 1000:-, en 50/1,8 G får man för det snarlika. Själv har jag nästa alltid på 28/1,8, finns nu på SP för 3900:-, den utgör en typ av allround för mig just nu, den ger en lämplig brännvidd på en DX tycker jag. Ännu bättre hade 24/1,8 varit men svår att hitta begagnad då den är ganska ny

Sigma 18-35/1,8 är ju ett riktigt bra objektiv, men är det mycket naturfoto så behöver man kanske inte den stora öppningen alltför ofta och den är ganska tung för ett kort omfång, så därför hade jag nog mer riktat in mig på en av allrounder ovan och sedan skaffat en fast 1,8 och därefter någon vidvinkel. Jag har Tokinas 12-24/4 den fungerar utmärkt och kan fås till några tusen. Tror nog dock att du klarar dig bra i starten med 16 eller 18 som största öppning ett tag

Titta på tex ScandinavienPhoto begagnat de brukar ha en del och du får 6 mån garanti
 

Ventures

Aktiv medlem
Säger det igen. Nikon 12-24/4 är det första jag skulle köpa om jag skaffade en dx-kamera igen. Den kan sitta på hela tiden om man inte är fågelfotograf eller liknande. Just nu sitter fx-motsvarigheten 16-35 på som "normalobjektiv".
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Om jag förstår din fråga rätt så tänker du köpa ett kamerahus och önskar sedan en mer allroundzoom med större område för bl.a naturfoto.

För lite längre zoomområde så skulle jag hålla mig till Nikon, tror nikon är bättre till just allround, föreslår

Nikon 16-85 VR, den har funnits i många år och är populär och mycket bra att du kommer ner till 16 för naturfoto. Du kan säkert hitta en sådan begagnad, kanske runt 4000:-

En bubblare som verkar trevlig men som jag inte vet så mycket om är Nikon 18-140VR den kostar 3000:- ny och verkar som ett bra köp, kolla så att man kan fokusera manuellt i AF läge, jobbigt annars. Har hört en del bra om den och den har ju ett riktigt bra pris, men leta gärna mer tester om den

Har du lite pengar över så hade jag gått på någon 1,8 objektiv och även här begagnat en 35/1,8 får man för 1000:-, en 50/1,8 G får man för det snarlika. Själv har jag nästa alltid på 28/1,8, finns nu på SP för 3900:-, den utgör en typ av allround för mig just nu, den ger en lämplig brännvidd på en DX tycker jag. Ännu bättre hade 24/1,8 varit men svår att hitta begagnad då den är ganska ny

Sigma 18-35/1,8 är ju ett riktigt bra objektiv, men är det mycket naturfoto så behöver man kanske inte den stora öppningen alltför ofta och den är ganska tung för ett kort omfång, så därför hade jag nog mer riktat in mig på en av allrounder ovan och sedan skaffat en fast 1,8 och därefter någon vidvinkel. Jag har Tokinas 12-24/4 den fungerar utmärkt och kan fås till några tusen. Tror nog dock att du klarar dig bra i starten med 16 eller 18 som största öppning ett tag

Titta på tex ScandinavienPhoto begagnat de brukar ha en del och du får 6 mån garanti
Jag har ett Nikon 16-85VR och är mycket nöjd med det fast ser det mer som ett "hushållsobjektiv". Utmärkt för inomhusbilder då VR gör att man aldrig behöver använda blixt. För landskap (enligt min definition) plockar jagvhellre fram Nikon 12-24/4 som också rekommenderas
 

LAHO

Medlem
Tack

Tack så hemskt mycket för tipsen ! Jag hade nog aldrig själv hittat exempelvis Nikon 16 - 85. Ni har gett mig litet mer att fundera på.
 

Ivar T

Aktiv medlem
vad jag har förstått är tamrons senaste 10-24 (hld versionen) bättre än nikons vidvinkel för dx. och billigare, med VR! kostar 6700kr ny oxå, inte så fel! Kommer definitivt köpa ett till min d7100!

I övrigt tycker jag att f2.8 aldrig är en nackdel, framförallt om man gillar att fota på kvällar... jag har nikons 17-55/2.8, riktigt härligt objektiv, köpte mitt begagnat för 5000kr, Det kan jag verkligen rekomnendera!

Bra filter är oxå viktigt för landskapsfoto! iaf för mig... :)
 

Brix

Aktiv medlem
Sigma 18-35/1.8 är ett helt fantastiskt objektiv som lär slå samtliga andra ovannämnda objektiv bildkvalitétsmässigt. Det är skarpt redan på största bländare och blir riktigt skarpt när man bländar ner ett par steg! Det ger även starka kontraster och fina färger.
Det är dock ganska stort och tungt, men har å andra sidan samtidigt väldigt bra byggkvalité.
Det går nog att få tag på för under 6k begagnat. Dock har det ju ett lite snävt brännviddsomfång, men det handlar ju om vad du prioriterar.

Har tidigare också haft ett Nikon 16-85mm som absolut är ett bra objektiv. Skarpt över hela brännviddsomfånget, har snabb och tyst AF samt gedigen byggkvalité. Det jag dock inte gillade med det var att det inte är så ljusstarkt samt att bländaren är variabel. Sen tyckte jag det gav en ganska ful och tråkig bokeh också. Dessa saker spelar ju dock mindre roll om man främst använder objektivet till landskap.
 

eskil23

Aktiv medlem
Hej.

Skall köpa en Nikon D7200 och fotograferar landskap. När jag har läst på forumet så verkar Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM tydligen vara ett bra objektiv (bättre än ex kit objektivet 18 - 105). Min budget klarar upp till 6000 för ett objektiv. Min fråga är nu : kan det finnas ett bra begagnat zoom objektiv för ca 6000 med större brännvidsomfång, än sigma, men som även är riktigt skarpt i hela omfånget ? Kommer att använda stativ för det mesta och i dagsljus samt skymning. Tacksam för tips.
Nikon 16-85 mm tycker jag stämmer bra in på din beskrivning. Större brännviddsomfång än 17-70 (även om det inte är mycket), bättre än Nikon 18-105 mm (jag har haft båda, och ja, man märker skillnaden), bra skärpa i hela zoomomfånget och kostar runt 4000 kr.

Edit: Oj då, här låg man visst på efterkälken. ;-)
 

LAHO

Medlem
Objektiv inköpt

Tack en än gång för alla tips och diskussioner. Det blev Nikon 16 - 85. Köpt på nätet från Hegethorns för 2500. Det fanns tre st. till detta pris när jag köpte. Bra service och snabb leverans för övrigt.
 
ANNONS