Annons

Viltkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Jag är fullkomligt novis på området, men vill gärna köpa mig en viltkamera framöver. Vad kan ni om dessa?

Jag prioriterar bildkvalitet och gärna med flera inställningsmöjligheter. Är inte sugen på att använda systemkamera, utan ser detta med viltkamera som ett komplement.

Tar tacksamt emot alla tips och era erfarenheter.

Mvh Terje
 
Många har läst, kanske för att flera behöver kunskap. Men få på Fotosidan verkar ha kunskap om detta, möjligen.
 
De jägare, vilka anordnar utfodringsplatser, brukar komplettera dessa med viltkameror för att kunna se hur många djur som besöker stället och vilka arter det rör sig om. Det hjälper dem att anpassa fodermängden och dess innehåll samt se när påfyllning behövs eller om något behöver repareras.
Jag tror därför att kanske kan få svar hos någon jaktklubb.
 
Har ingen aning om viltkameror, men man kanske kan fråga Cyberphoto och Astrosweden om tips eller söka på någon kamera typ och review, borde finnas en del på nätet
 
Det är kanske så att viltkameror inte prioriterar bildkvalitet, utan mer är till för att konstatera vilt på platsen och dokumentera detta? Kan vara därför inte så många fotografer använder dessa, eller har kunskap om dem.
 
Tillverkare av viltkameror prioriterar inte bildkvalitét i form av stora sensorer som ger kvalitativa bilder likt systemkameror, det är inte det de är till för primärt.

Upplösningen landar någonstans runt 5 MP på de mest moderna modellerna just nu (kan ju förstås ha missat någon modell som har högre upplösning). De är oftast uppbyggda kring en PIR-sensor (passive infra red) som är en slags hybrid mellan rörelse- och värmedetektering.

De fotografer som jag känner (inklusive mig själv) använder dem enbart för att inventera eller reka för platser där man till exempel skulle kunna sätta upp en kamerafälla (systemkamera och blixtar). Ofta används flera viltkameror samtidigt för att bredda sökområdet och göra arbetet något snabbare. Personligen har jag den oftast satt på filmläge, då jag tycker det är trevligare att få en film istället för endast en stillbild.

Batteritiden är lång, då kameran oftast drivs av ett större antal AA-batterier. Min har 12 stycken och den har jag haft ute över 3 vintermånader utan att byta batterier.

/ Daniel
 
VI ha flera billiga viltkameror på vårt landställe. Vi har snålat och köpt de billigaste, dvs i 1000 kr-klassen. Bildkvaliteten i dagsljus är nätt och jämt acceptabel och inte i närheten av en vanlig digitalkamera. Nattetid lyses motivet upp av IR-dioder. Oftast ser man vad det är för djur som utlöst kameran på natten, men inte så sällan är det bara en grynig suddig massa som ska föreställa djuret. Slutartiden är ju lång i mörkret, något som inte hjälper skärpan.

Vi har funderat på att gå upp i prisläge för att få bättre bildkvalitet, men det verkar som om tillverkarna i stället för bättre kameror utrustar viltkamerorna med wifi-möjlighet. Vi har inte prövat någon sådan.

Vi har viltkameror för att vi är nyfikna på vilka djur som rör sig på vår mark. Bland annat har vi mård, som bara verkar vara aktiv i mörkret. Utan viltkamera skulle vi inte ha en aning om att den finns i området.

En sak att tänka på när man köper viltkamera är bildvinkeln. De flesta verkar ha något som motsvarar "normalobjektiv", vilket jag personligen tycker alldeles för snävt i skogen. Det finns också viltkameror med vidvinkelobjektiv. Man får distorsionen på köpet. Tyvärr anges inte alltid objektivets bildvinkel. Oftare anges detektorns känslighetsvinkel.

Jag kan inte rekommendera något speciellt märke. Dessa billiga kameror verkar vara av märken som existerar några år och sedan försvinner eller byter namn.
 
Var hade du tänkt sätta upp den? Det finns ganska tydliga regler kring vad man får göra med dem.

Jo, jag känner till reglerna för att sätta upp viltkamera. Numera behöver man inte särskilt tillstånd, men måste märka av platsen att det finns viltkamera. Har inte helt bestämt mig var jag tänkt sätta upp den, möjligen flyttar jag runt den mellan olika ställen.
 
Tillverkare av viltkameror prioriterar inte bildkvalitét i form av stora sensorer som ger kvalitativa bilder likt systemkameror, det är inte det de är till för primärt.

Upplösningen landar någonstans runt 5 MP på de mest moderna modellerna just nu (kan ju förstås ha missat någon modell som har högre upplösning). De är oftast uppbyggda kring en PIR-sensor (passive infra red) som är en slags hybrid mellan rörelse- och värmedetektering.

De fotografer som jag känner (inklusive mig själv) använder dem enbart för att inventera eller reka för platser där man till exempel skulle kunna sätta upp en kamerafälla (systemkamera och blixtar). Ofta används flera viltkameror samtidigt för att bredda sökområdet och göra arbetet något snabbare. Personligen har jag den oftast satt på filmläge, då jag tycker det är trevligare att få en film istället för endast en stillbild.

Batteritiden är lång, då kameran oftast drivs av ett större antal AA-batterier. Min har 12 stycken och den har jag haft ute över 3 vintermånader utan att byta batterier.

/ Daniel
Det som jag tycker är svårt att fullt ut få en översikt över är den stora kvalitetsskillnaden mellan olika modeller. Här är det för mig svårt att få fram tillräcklig bra information över vilka modeller som håller högst kvalitet. Jag har själv sett bilder med viltkamera av hög kvalitet, men också många av mycket låg kvalitet. Så det är svårt.
 
VI ha flera billiga viltkameror på vårt landställe. Vi har snålat och köpt de billigaste, dvs i 1000 kr-klassen. Bildkvaliteten i dagsljus är nätt och jämt acceptabel och inte i närheten av en vanlig digitalkamera. Nattetid lyses motivet upp av IR-dioder. Oftast ser man vad det är för djur som utlöst kameran på natten, men inte så sällan är det bara en grynig suddig massa som ska föreställa djuret. Slutartiden är ju lång i mörkret, något som inte hjälper skärpan.

Vi har funderat på att gå upp i prisläge för att få bättre bildkvalitet, men det verkar som om tillverkarna i stället för bättre kameror utrustar viltkamerorna med wifi-möjlighet. Vi har inte prövat någon sådan.

Vi har viltkameror för att vi är nyfikna på vilka djur som rör sig på vår mark. Bland annat har vi mård, som bara verkar vara aktiv i mörkret. Utan viltkamera skulle vi inte ha en aning om att den finns i området.

En sak att tänka på när man köper viltkamera är bildvinkeln. De flesta verkar ha något som motsvarar "normalobjektiv", vilket jag personligen tycker alldeles för snävt i skogen. Det finns också viltkameror med vidvinkelobjektiv. Man får distorsionen på köpet. Tyvärr anges inte alltid objektivets bildvinkel. Oftare anges detektorns känslighetsvinkel.

Jag kan inte rekommendera något speciellt märke. Dessa billiga kameror verkar vara av märken som existerar några år och sedan försvinner eller byter namn.
Jag är själv ointresserad av viltkameror som håller låg kvalitet, men har svårt att få fram information kring de modeller som jag tycker håller hög kvalitet. Vidvinkelobjektiv är för mig de mest intressanta, helst utan för mycket distorsion. Hoppas kunna få en bra översyn över de viltkameror som kan bli aktuella för mig.
 
De jägare, vilka anordnar utfodringsplatser, brukar komplettera dessa med viltkameror för att kunna se hur många djur som besöker stället och vilka arter det rör sig om. Det hjälper dem att anpassa fodermängden och dess innehåll samt se när påfyllning behövs eller om något behöver repareras.
Jag tror därför att kanske kan få svar hos någon jaktklubb.
Det just det som är problemet; många av de som har erfarenhet av viltkameror är inte fotografer utan jägare, med helt andra mål med kamerorna. Därför är det också svårt att få fram fotografiska synpunkter.
 
Jag kör med Burrel kameror, har 4 st ute.
Har valt dessa då dom har möjlighet att ta foto och video samtidigt.
När kameran tagit bilden filmar den mellan 10-30 sek direkt efter.
En sak att tänka på är trigger tiden. De billigaste kan ha en sekund
medan dom lite dyrare har 0,2 till 0.4 sek.
För lång triggertid och bilden är tom, då har viltet
hunnit försvinna ur bild.
Bildkvaliteten är bra i bra ljus på dom flesta kameror
men det blir ju inte som med en "riktig" kamera.
Dessa är direkt ur kameran.
Ett exempel på film, ett rådjur attackerar en räv.

IMAG0185.JPGIMAG0341.JPG
 
Senast ändrad:
Jag kör med Burrel kameror, har 4 st ute.
Har valt dessa då dom har möjlighet att ta foto och video samtidigt.
När kameran tagit bilden filmar den mellan 10-30 sek direkt efter.
En sak att tänka på är trigger tiden. De billigaste kan ha en sekund
medan dom lite dyrare har 0,2 till 0.4 sek.
För lång triggertid och bilden är tom, då har viltet
hunnit försvinna ur bild.
Bildkvaliteten är bra i bra ljus på dom flesta kameror
men det blir ju inte som med en "riktig" kamera.
Dessa är direkt ur kameran.
Ett exempel på film, ett rådjur attackerar en räv.

Visa bilaga 174770Visa bilaga 174771
Någon speciell modell? Pris? Hur är det med brännvidd?
 
Har 2 av varje av dessa.
Läste häromdagen att dom släpper 2 nya modeller snart,
vet ej vad det blir för spec på dom.
Här är länkar till dom nya.
 
Senast ändrad:

Burrel E24 Global​

Verkar vara en sådan viltkamera som jag precis letar efter. Hjärtligt tack för dina tips Urban!
 
ANNONS