Annons

Vinjett direkt vid exponeringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Jag letar efter något för att få till en sjyst vinjett direkt vid exponeringen då jag fotar analogt och inte kan lägga till den i efterhand i datorn. Finns det något filter eller liknande eller har ni några tips på hur man kan föra för att fuska till sig en vinjett när man råkar ha bra objektiv som inte ger en naturlig vinjett?

Använd ett för litet motljusskydd eller sätt på tre eller fler filter (beroende på brännvidd) på varandra.
/M

Arbetar du analogt kan du även fixa till vinjettering i mörkrummet. Fast du kanske bara skickar filmen till framkallning och får färdiga bilder tillbaka? Såg att du fotar med svartvit film så jag tankte att du kanske även gör bilderna själv i mörkrum och då är det inte så svårt att med olika metoder få mörkare hörn och kanter även efter fotograferingen.

Jan Emanuelsson skrev:
Alternativet är att använda ett filter och täcka kanten med något, vaselin eller kanske kan någon färg fixa det till dig

Jag tycker filter är lite för dyra för att kladda färg på.. :p

Graal skrev:
Arbetar du analogt kan du även fixa till vinjettering i mörkrummet. Fast du kanske bara skickar filmen till framkallning och får färdiga bilder tillbaka? Såg att du fotar med svartvit film så jag tankte att du kanske även gör bilderna själv i mörkrum och då är det inte så svårt att med olika metoder få mörkare hörn och kanter även efter fotograferingen.

Jaså? Hur?
Jag framkallar inte själv än men har precis rotat fram mina föräldrars gamla framkallningsgrejor och ska börja framkalla själv men är just nu, uppenbarligen, totalt okunnig om allt som har med mörkerrummet att göra.

Curium skrev:

Jaså? Hur?
Jag framkallar inte själv än men har precis rotat fram mina föräldrars gamla framkallningsgrejor och ska börja framkalla själv men är just nu, uppenbarligen, totalt okunnig om allt som har med mörkerrummet att göra.

Mycket enkelt egentligen. Enklast är nog efterbelysning av hörnen i fyra olika belysningar där man skuggar övriga bilden med en svart kartongskiva. Man håller den alltså mellan förstoringsapparatens optik och fotopapperet som ligger i avmaskningsramen samtidigt som man rör fram och tillbaka på skivan under belysningen så att inte kanten mellan de mörkare hörnen och övriga bilden blir skarp utan ger en mju k övergång. Bäst är att hela tiden flytta skivan lite utåt hörnet så att det blir mörkast längst ut och minst mörkt längst in.

ANNONS
Götaplatsens Foto