Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjettering med EF-S 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Jag tog några bilder ute igår och upptäckte att bilderna blev vinjetterade. Jag använde det medföljande billiga EF-S 15-55 objektivet helt utan filter.

Varför blir det så här?

Jag använde automatiken. Enligt bildinfo var bilden tagen på 18mm med F/4 och 1/1250 sekund. ISO-100 står det också.

Beror det på inställningen eller på objektivet?

Se bild på min sida http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/631742.htm?set=lp

Det beror på dålig optik, men det försvinner säkert om du bländar ner mer, prova bländare 8 vid den bländaren brukar objektiven prestera allra bäst.

Men på den typen av bilder som du tagit så är lite vinjettering riktigt smakfullt tycker jag.

Ja, det stämmer nog att det beror på bländaren. När jag går igenom mina bilder så är vinjetteringen störst på dem med F/4 och mindre på dem med F/5.6

Det är nog läge att släppa på automatiken. Det är inte så kul när kameran styr ;-)

I så ljusa landskap som dessa kanske man ska antingen vitbalansera eller under/överexponera då man använder automatiken?

elingseva skrev:
Ja, det stämmer nog att det beror på bländaren. När jag går igenom mina bilder så är vinjetteringen störst på dem med F/4 och mindre på dem med F/5.6

Det är nog läge att släppa på automatiken. Det är inte så kul när kameran styr ;-)

I så ljusa landskap som dessa kanske man ska antingen vitbalansera eller under/överexponera då man använder automatiken?

Prova blända ner rejält på landskapsbilder, då får du större skärpedjup vilket är att föredra på den typen av bilder.

Använd stativ och prova att blända ner till 11-16, gör en spegeluppfällning om slutartiden blir lång.

mvh kent.

ANNONS