Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vissa funktioner i CS2 fungerar bara ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

Svall-Verona

Aktiv medlem
Hej,

helt plötsligt har jag fått problem med att vissa funktioner under menyerna inte är tillgängliga.
Tex jag öppnar en bild och vill gå in och se bildstorleken...då är alla val under den menyn grå utom storlek på bildyta som är svart och tillgänglig.
Detta är bara ett exempel och gäller tex filtermenyerna och andra också.
Det har inte varit så här tidigare, vad kan ha hänt och finns det något enkelt sätt att åtgärda felet på?

Tacksam för hjälp.

Lab färg har jag aldrig använt så det är det nog inte, men faktum är att jag gjorde om en bild från 8 till 16 bitars. Men det gäller väl bara den bilden då? Detta problem visade sig vid flera bilder. För jag kan väl inte kommit åt någon generell inställning som förvandlar en större grupp bilder till 16 bitars....om det skulle vara så, var hittar jag den funktionen så jag ändra tillbaka? Färgläge eller?

hej
du kan ju i färgläge kolla vad den visar.
Men en 16 bitars går tex inte spara som jpg.

Det är inte så att bilderna är skrivskyddade på disken, eller CD skiva.

Ibland blir bilderna skrivskyddade om de legat på DVD/CD o kopieras in.

Roine

Bilderna var sparade i tiff och de har inte varit brända på skiva och är inte skrivskyddade, men jag ska titta hur det ser ut i färgläge ikväll när jag kommer hem.

Hej Roine,
det var antagligen som du misstänkte för när jag testade att göra om en bild till 16 bitars så försvann de funktioner som jag saknade häromdagen och när jag ändrade tillbaka den till 8 bitars så kom de tillbaka igen.
Tack för hjälpen!

Mvh, Carina

ANNONS
Götaplatsens Foto