Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vita fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

cornus

Aktiv medlem
Hej.
När jag fotograferar med blixt innomhus uppstår ibland vita fläckar på bilden. Detta har hänt med flera digitalkameror men aldrig med någon analog. Är det någon som vet vad det beror på.
MVH Lasse

Det kan vara dammkorn i luften. Digitalkameran har ju enormt skärpedjup så dammkorn i luften som belyses av blixten kan synas på bilderna.

vita fläckar!

Hej!
jag vet att jag är 7 månader efter! Jag har samma problem som ovanstående. jag har vita fläckar på mina digitala foton.Vad kan det vara?

bifogar en bild jag tog på en klubb i Stockholm.

Bilagor

• prov.jpg
    prov.jpg
    19.8 KB · Visningar: 287
prismor?

Den där effekten kan man få om man använder blixt i ett rum med prismor, t ex en kristallkrona. Jag antar att en discoboll kan ge ungefär samma effekt. Detta är nog inte unikt för digitalkameror heller för den delen.

Om prickarna ser ut som snöflingor och bara uppstår vid blixtfotografering är det troligtvis partiklar i luften som tex damm.

Jag har själv fått liknande fenomen som påminner om backscatter på dykbilder..

\Tomas

Jag kollade precis just nu närmare på ett kort taget på dagen, och märker exakt samma fenomen som på natten fast i en mycket mindre skala på bilden.

Jag tycker det ser ut som helt vanliga reflexer. Något som uppstår när blixtljuset träffar blanka föremål som till exempel metalldetaljer, vita plastdetaljer, glas, och så vidare.

ANNONS
Götaplatsens Foto