Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans (D50)

Produkter
(logga in för att koppla)

frans

Aktiv medlem
Om jag jag tar en bild med blixt, så får jag olika resultat om jag har vitbalansen inställd på auto eller blixt.

Borde inte kameran veta om jag har blixt på eller inte, och ställa vitbalansen därefter?

Nja

Det har varit uppe tidigare, jag minns inte om vi kom fram till nåt exakt svar.

Men automatisk vitbalans betyder att kameran själv får välja, dvs ett antal ingengörer på Nikon har gjort sitt bästa för att bestämma en vitbalans som ger så bra resultat som möjligt.
(vad nu bra är).

Att du bara valt att fälla upp blixten betyder ju inte att
det är blixten som kommer att ge allt ljus. Beroende på belysning tid och bländare (som kameran känner till) så
kanske man bedömmer att det sammanlagda ljuset inte har samma färgtemperatur som blixten och korrigerar därefter.

Man kan försöka vara hur listig som helst.
Automatläget är ju avsett för att passa den genomsnittlige användaren så bra som möjligt.

Jag kan tänka mig att man kan väga in exponeringsdata,
vilket programläge du väljer, om du har valt spotmätning, vilket fokuseringsavstånd som gäller och naturligtvis ljustemperaturen utan blixt. (+ allt annat som kameran har att
gå på!)

Har du vitbalansen på auto så analyserar kameran innehållet i bilden och försöker, utifrån det, räkna ut vilken vitbalans som borde användas, medan, om du ställer den på "blixt" så är det ett fast värde för färgtemperaturen som används.
Du har ju faktiskt inte bara blixtljus, såvida du inte du fotar i ett helt mörkt rum och då bidrar ju det befintliga ljuset, i viss mån, till exponeringen åxå och kameran försäker räkna ut vitbalansen utifrån bilden... Därtill kan ju färgade föremål i bilden lura kameran att använda en "felaktig" vitbalans.

Hmmm, det ligger ju en hel del i det ni säger. Även om jag tycker jag alltid får mycket blåare bilder på auto än på blixt, så handlar det ju om att välja rätt i rätt läge.

För det var min nästa fråga. Hur man hanterar fill flash bäst. På Nikon finns ju BL, Balanced Lighting, som väl skall hantera detta. Men det alterantivet finns inte vid val av inbyggd blixt tex.

Någon har dessutom sagt mig att Canon alltid väljer blixt-vitbalans om blixt är monterad/påslagen. Vid första anblick verkar det alltid rätt, men som ni säger ovan, så kan det finns tillfällen då det är mindre bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto