Annons

Vitbalans i photoshop som i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Jag kan ju ändra vitbalansen fint i Lightroom. MEN nu är det så att jag ofta har hållt på med en bild ett tag i photoshop, och sedan kommer på att jag behöver ändra vitbalansen. Och då kan jag ju ändra saker färgerna i Levels, selective color eller något liknande... men jag hittar inget som blir lika lätt som i Lightroom, alltså med en regel.

Hur kan jag göra för att få det i princip likadant som i Lightroom?

Jag vill alltså inte öppna bilden som ett smartobjekt, eftersom ifall jag då ändrar vitbalansen så kommer jag inte kunna ha kvar den retuscheringen jag gjort, eftersom de är i fel färg.

Jag vill helst inte heller ändra detta i efterhand i Lightroom, eftersom jag vill se hur bilden är i Phososhop, och hur den kommer att bli.

Den lite frustrerande frågan blir mer varför inte samma regel finns i Photoshop?

Senast ändrad:
Vitbalansen är väl det man ändrar först av allt på en bild? Precis som att man avslutar med att skärpa bilden. Eller?

Precis som att det finns en korrekt vitbalans och den går att mäta, eller? Nej vitbalansen kan man vilja ändra efter att man kommit långt i redigeringen. Tex exporterat till TIFF och gjort ett panorama eller en HDR.

Jag väljer oftast att justera vitbalansen med kurvjusteringslager. Pipetterna för svart-, vit- och gråpunkt är behändiga.

Det finns tusen sätt att göra det på i PS för det är tidernas fulhack. De har kladdat på funktion efter funktion i årtionden utan tanke verkar det som ibland.

Vitbalansen är väl det man ändrar först av allt på en bild? Precis som att man avslutar med att skärpa bilden. Eller?

Givetvis, i de bästa av världarna.

Nu lever inte jag i de bästa av världarna oftast, och vill i efterhand, i photoshop, på liknande sätt som i Lightroom, ändra vitbalansen.

Det finns ju också color balance i photoshop. Men det är ju på tok för krångligt mot att göra det i Lightroom.

Jaja, jag får väl ge upp. I frustration över att de gör lättare saker i Lightroom än i Photoshop.

BeriJan .. i första in lägget står ...

Jag vill alltså inte öppna bilden som ett smartobjekt, eftersom ifall jag då ändrar vitbalansen så kommer jag inte kunna ha kvar den retuscheringen jag gjort, eftersom de är i fel färg.

En variant i testsyfte är att använda Solid Color justeringslager, satt till Soft Light och och ändra i färgpaletten för att testa sig fram i olika färger. ( markören i nyansväljaren bör vara i mitten eller uppåt för att bilden inte ska bli för mörk och opaciteten kan sänkas en aning också ibland ).

En variant i testsyfte är att använda Solid Color justeringslager, satt till Soft Light och och ändra i färgpaletten för att testa sig fram i olika färger. ( markören i nyansväljaren bör vara i mitten eller uppåt för att bilden inte ska bli för mörk och opaciteten kan sänkas en aning också ibland ).

Det går väl att göra något liknande med Foto filter i PS, t ex orange filter för varmare färger och blå filter för kallare?

//Thorbjörn

Tusen tack. Ja, det är ju en intressant idé, ska prova lite. Dock inte lika lätt som i LR.

Tusen tack. Ja, det är ju en intressant idé, ska prova lite. Dock inte lika lätt som i LR.

Om du använder solid color kan du också använda det med Normal blend mode med låg opacitet, detta bör ge en jämnare effekt över hela bilden. Soft light är som jag förstår det en blend mode för kontrast vilket gör att effekten kommer att variera beroende på kontrasten i den underliggande bilden. För att underlätta det hela kan man skapa en action som lägger på 4 lager med solid color, ett för varje motsvarande färg som finns i LR, Grön, Magenta, Blå och Gul, låt opaciteten vara 0% för alla lager till en början och öka sedan manuellt opaciteten för den färg du vill ha mer av.

//Thorbjörn

Solid Color i Soft Light påverkar ingen som helst kontrast om man har nyansen i mitten, bara fägerna ( om man inte valt grå, då händer ingenting ).

I blandläge Normal så förlorar du däremot svärtan, alltså minskad kontrast.

Solid Color i Soft Light påverkar ingen som helst kontrast om man har nyansen i mitten, bara fägerna ( om man inte valt grå, då händer ingenting ).

I blandläge Normal så förlorar du däremot svärtan, alltså minskad kontrast.

Jo det verkar stämma att om nyansen ligger i mitten så ska inte Soft ligth påverka kontrasten till skillnad från Normal där kontrasten minskar. Tack för ditt förtydligande.

//Thorbjörn

Sorry för mitt svar ang smart object, blir så ibland när man inte läser varje rad ordentligt. Jag läste frågeställningen men lyckades ända missa meningen om SO.

ANNONS
Götaplatsens Foto