Annons

Vitbalansering- Hur gör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Har köpt en Fuji S2:a och har haft ytterligare några veckors kul digitalfotograferande.
Men det är det här med vitbalansering..
Har användt auto-läget för det mesta i kombination med JPEG. Har anändt RAW-läget och provat att vitbalansera i efterhand, så att säga.
Vilket som är bäst...Ja, man har ju helt andra möjligheter med RAW-filerna. Men det får å andra sidan inte plats så många bilder på 512MB-kortet (OK, jag ska köpa fler CF-kort, när jag betalt kameran)
Så min fråga till er som har plåtat lite längre med digitalSLR-kameror (spec S2:an) är
Hur gör ni? Vitblanserar före eller efter tagningen?
Plåtar i RAW eller JPG.

Vi hörs (hoppas jag)
/Conny

Kör visserligen 10D, men jag kör oftast på AWB. Jag har prövat att använda blixt-vitbalansen, men det skiljer inte direkt något mellan den och AWB (vid blixtanvändning förståss;)).

Lite jobbigt förstår jag att du tycker det är eftersom du bara kan använda RAW i 12MP-läget.

Enda tillfället som AWB inte funkar alls för mig är vid nattbilder. Men eftersom jag bara använder RAW-läget så är detta inget stort problem för mig.

Camerans skrev:
Conny, shoot in RAW mode and pre-set white balance using a grey card.

Kan du förklara närmare hur du gör. Tar du en bild på gråkortet före varje ny ljussituation, eller... Isåfall behövs ju flera 1GB-kort....

vem säger att man tar en bild på gråkortet bara för att man trycker på avtryckaren när man ställer vitbalansen.. ;o)
så funkar inte D100 iaf. den behåller ingen bild. bara vitbalanseringen den "räknar ut".
eller missförstod jag dig?
jag använder alltid gråkort när jag plåtar jobb.
men förinställningarna när jag vardagsplåtar.
dom är väldigt varierande på D100. 7 olika graderingar på varje förinställning och med lite övning vet man direkt vad man ska ställa in för varje tillfälle.
autovitbalans använder jag endast vid blandljus då den fungerar som bäst.

Jag brukar låta min 10D gissa (=auto). Det finns vissa tillfällen då den gissar helt åt helvete fel, men då öppnar jag gimp och rättar till vitbalansen manuellt (gimp 1.3 har nu den vita pipetten (eller whatever) som Photoshop har haft hur länge som helst).

Men den brukar gissa rätt.

Estethia skrev:
vem säger att man tar en bild på gråkortet bara för att man trycker på avtryckaren när man ställer vitbalansen.. ;o)
så funkar inte D100 iaf. den behåller ingen bild. bara vitbalanseringen den "räknar ut".
eller missförstod jag dig?
Nä, du missförstod inte mej. Det var jag som missförstod Duncan. Jag trodde att ham mena att man skulle plåta i RAW och sedan vitblansera på datorn.

Hur jobbar du, i RAW eller JPG?

När man vitbalanserar mot gråkortet, så måste väl hela gråkortet täcka bildytan, eller..

Tacksam för alla svar, man behöver ju inte uppfinna hjulet en gång till...

/Conny

Jag brukar göra som så att jag ställer in den vitbalansen som motsvarar bäst det ljuset som jag har. Sen plåtar jag en extra bild där jag lägger in en www.qpcard.se (finns säkert andra varianter också) för att senare finjustera vitbalansen i photoshop.

Det kanske är samma sak som att ta en bild på ett gråkort? qpcard har ju en grå yta som ser ut och vara samma grå som ett gråkort....

Marco, I do pretty much the same. Normally take a test shot, check the result, meter against a grey card, shoot some more and fine tune in Bibble and PS later.

Cheers, Duncan

Som S2-ägare använder jag ALLTID auto-läget på vitbalansen helt enkelt efter som den är så pass bra, ibland gör jag en finjustering i Photoshop men det är sällan och då endast en liten justering. Men det är kanske viktigt att påpeka att jag använder nästan alltid min S2:a i befintligt ljus utomhus. Angående format RAW eller JPG använder jag till 95% JPG, just därför bilderna är av så bra kvalitet redan när de kommer direkt ur S2:an.

mvh/fredric

ANNONS
Götaplatsens Foto