Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vivitar 35 mm
- Trådstartare Martin92
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Hej, Martin!
Jag gissar att du monterar objektivet på en digital Nikon av något slag.
Objektivet kan inte ge dig vare sig exponeringsmätning eller automatisk fokus, så du får köra bägge manuellt. Ställ kameran i M-läge och ställ in slutare och bländare för hand. Använd histogrammet för att komponera rätt exponering.
Per.
Jag gissar att du monterar objektivet på en digital Nikon av något slag.
Objektivet kan inte ge dig vare sig exponeringsmätning eller automatisk fokus, så du får köra bägge manuellt. Ställ kameran i M-läge och ställ in slutare och bländare för hand. Använd histogrammet för att komponera rätt exponering.
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Det där objektivet ser ut att ha den gamla bajonetten.. (inte den senare AI-bajonetten) går dock inte se säkert på bilden.. men då passar det inte på moderna nikon kameror tyvärr..
Går det att skruva på utan våld, passar det väl? Jag menar att det väl krävs våld för att verkligen ställa till det?
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Såvitt jag vet så ska aaaaalla (förutom några gamla fisheyes typ) F-objektiv funka på dom mindre Nikon DSLRerna. O skippa histogrammet o titta på hur bilden ser ut istället, för det är väl precis det du gör med dom bilderna du tar med ditt vanliga objektiv också?
Jo, så ska man förstås göra, men då gäller det att man har tillgång till bra bildvisning i form av en papperskopia eller bra dator. I fält litar jag mycket mer på ett histogram än en kameramonitor.
Men vi är olika.
Per.
ztenlund
Aktiv medlem
Det där objektivet ser ut att ha den gamla bajonetten.. (inte den senare AI-bajonetten) går dock inte se säkert på bilden.. men då passar det inte på moderna nikon kameror tyvärr..
Svaret på den saken är "nja". De enklaste kamerorna utan AF-motor i huset har en lite annorlunda konstruktion, så det går faktiskt att montera non-AI på dem. Fast jag misstänker att det här fallet inte var ett utslag av kunskap, utan ren tur.
Sedan finns det som sagt vissa gamla fisheyes och liknande som kommer att mosa spegeln så sådant bör man inte försöka sig på.
perstromgren
Aktiv medlem
Har man en mer avancerad kamera så kan man däremot mosa saker man inte tänkt sig om man försöker montera ett non-AI.
Har du info om detta mer i detalj, eller ska jag behöva googla? Är jag lat eller är jag lat?
Per.
ztenlund
Aktiv medlem
Har du info om detta mer i detalj, eller ska jag behöva googla? Är jag lat eller är jag lat?
Per.
Avkännarna i bajonetten blir inte glada eftersom de sticker ut där ringen är hel hela vägen runt. Sedan är det förstås en fråga om hur mycket man försöker montera objektivet. Är man försiktig borde man upptäcka problemet innan man har sönder något. Erfarenheten visar dock att alla kanske inte är det när de tror att det ska gå.
På AI-kompatibla objektiv är ju ringen "nedfräst" på de ställen där avkännarna sitter. De utan riktig AI-koppling har en av-på-brytare (nere vänster om du tittar in i bajonetten) för att känna av att objektivet står på minsta bländare. De med AI-koppling har istället en avkännare med längre rörelse (ovansidan av bajonetten) som följer med bländarringen beroende på hur man ställer den.
D90: http://images.800photovideo.com/brands/Nikon/NKD90.png
D700: http://muchee.com/pictures/d700-01.jpg
Jag tror att det är så att den lilla av-på-avkännaren på de enklaste kamerorna fjädrar och åker undan när man sätter ditt non-AI, vilket "räddar" den. En annan konstruktion alltså.
D3000: http://dpnow.com/images2/D3000_front_l.jpg
perstromgren
Aktiv medlem
Tack för den fina utläggningen. Jag är dock litet trög och fattar inte riktigt.
Jag kollade på min D90 och jämförde med FE2, men så endast skillnaden att det var en massa kontakter på D90 (och motsvarande moderna objektiv).
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount berättar att AI introducerades 1977, och man alltså bör se upp med objektiv äldre än så.
Per.
Jag kollade på min D90 och jämförde med FE2, men så endast skillnaden att det var en massa kontakter på D90 (och motsvarande moderna objektiv).
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount berättar att AI introducerades 1977, och man alltså bör se upp med objektiv äldre än så.
Per.
ztenlund
Aktiv medlem
Tack för den fina utläggningen. Jag är dock litet trög och fattar inte riktigt.
Du får titta noggrannare. Det är skillnad, jag lovar, för annars skulle din FE2 inte kunna ljusmäta vid vidöppen bländare. Själva bajonetten ser likadan ut i grunden men avkännarna gör det inte. Titta på din FE2 framifrån utan objektiv. Vid 30-35 grader eller så om norr är rakt upp mot "Nikon" så bör du hitta en AI-koppling som sticker ut lite (precis utanför metallringen). Den rör sig när du vrider på bländarringen. Denna saknas på din D90. Istället kan du gå till 225 grader och hitta en brytare som bara har av-på. Om du använder objektiv med bländarring och elektriska kontakter används den för att känna av att du ställt bländarringen på minsta bländare. Det är när denna kontakt på D90 och motsvarande modeller inte står rätt som kameran visar "FEE".
Eftersom objektiv som inte är AI-kompatibla har en bländarring som har samma höjd hela vägen runt är dessa brytare i vägen. Dock går det att konvertera objektivet genom att modifiera bländarringen så att det blir AI-kompatibelt.
Ja, man bör helt riktigt se upp med sådana som inte är AI. På de modeller som inte har AF-motor så går det dock att montera dem eftersom brytaren som motsvarar den på din D90 är av annan sort, som sagt.
perstromgren
Aktiv medlem
Du får titta noggrannare. Det är skillnad, jag lovar, för annars skulle din FE2 inte kunna ljusmäta vid vidöppen bländare. Själva bajonetten ser likadan ut i grunden men avkännarna gör det inte. Titta på din FE2 framifrån utan objektiv. Vid 30-35 grader eller så om norr är rakt upp mot "Nikon" så bör du hitta en AI-koppling som sticker ut lite (precis utanför metallringen).
Ja, där var den! Jag tittade bara innanför bajonettringen, korkat nog.
Va skönt, nu känner jag mig genast upplyst. Nästa gång jag träffar någon kan jag säga: "Jasså, visste du inte att AI-kopplingen sitter där. Jaja, ni moderna mänskor vet ju inget om hederliga kameror!"
Per.