Annons

Voigtländer 58/1,4 Nokton SL II

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Voigtländer 58/1,4 Nokton SL II har ett inbyggt chips. Innebär detta att man inte behöver lägga in objektivet i banken över manuella objektiv i D3:an för att det ska kunna användas, eller är det bara att skruva dit objektivet och köra på som vanligt? Någon som vet?

Jag har antagit att det då är likvärdigt med Nikons P-objektiv. Dvs att kameran känner av objektivets bländare och brännvidd såsom med AF-objetiv utan D.
Du ska inte behöva lägga in det i 10-banken.

Vad bra! Det verkar vara ett intressant objektiv som har fått mycket bra omdömme på Photozone. Prissättningen gör det också intressant.

Erik, du har väl använt manuella objektiv på D3. Är det lätt att få till avståndsinställningen?

En nackdel (enligt mig alltså) med chippade manuella objektiv, är att man inte kan avända bländarringen för att ställa bländaren - något som för mig känns ganska naturligt vid manuell fokusering. Inget stort problem förstås, men lite synd att man inte kan välja om man vill använda bländarringen på objektivet, eller ställa bländaren via kameran.

Jag är visserligen inte Erik, men jag tycker D3:an går utmärkt att använda med manuellt fokuserade objektiv ;)

Jag är för övrigt lite sugen på både Nokton 58/1,4 och Ultron 40/2 ...

Det låter bra. Kolla in Photozone om du inte redan har gjort det. De rackade ned ganska ordentligt på 40:ans bokeh.

boris.bonasin skrev:
Vad bra! Det verkar vara ett intressant objektiv som har fått mycket bra omdömme på Photozone. Prissättningen gör det också intressant.

Erik, du har väl använt manuella objektiv på D3. Är det lätt att få till avståndsinställningen?

Det är lite olika. Vidvinkel är inte så lätt.
Makroobjektiv verkar lätt. Jag har ett F55/2,8AIS Micro som fungerar smidigt. Och Zeiss ZF100/2 Makro som är hur tydlig skärpepunkt som helst.

boris.bonasin skrev:
Det låter bra. Kolla in Photozone om du inte redan har gjort det. De rackade ned ganska ordentligt på 40:ans bokeh.

Mm, såg det. Lite synd, då det annars känns som en klart användbar brännvidd för t.ex. gatufoto. Knalla runt på stan med en 40:a på kameran, och en 105/2,5 i fickan för mer närgångna bilder vore en rätt smidig kombination (trots D3:ans storlek).

boris.bonasin skrev:
Japp, helt klart ser det mycket smidigt ut. Det hade varit klart intressant om bokehn hade varit i topp.
Å andra sidan; hur många objektiv har Photozone testat bokehn på, på detta vis? Ful bokeh är vanligare än fin dito, i alla fall vidöppet.

Så sant, kanske är det så att man läser lite för mycket ibland, istället för att bry sig om det verkliga användandet.

Ja, vad gäller bokeh så är ful vanligast och toppobjektiven har juste neutral samt bara några har fin. Dvs om man ska tolka vad som 'breda' användare, testare och lilla 'själv' tycker.

Nå,

är det någon som stillat sitt (VAS) Voigtländer Acquisition Syndrome och köpt en 58/1.4 (t ex från LP Foto) än? Denna Någon fick gärna dela med sig av erfarenheter, reflektioner och tillhörande, illustrerande bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto