Annons

VR eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons kitglugg 18-55 är överlägsen utan VR. Den levereras med ED-glas, något man sparade in på när man tillförde VR. Upptill 70mm ser jag det som onödigt med bildstabilisering. Tittar man på Nikons fina normalzoom 24-70 f/2,8 finns den inte med VR.

Jag skulle inte vilja påstå att det är onödigt med VR under 70 mm. Som ny tog jag skarpa bilder med 18-55 VR upp till 1/8 sekund.
Handhållet självklart!

Jag visste dock inte att 18-55 utan vr innehöll ED-glas.
Dock kan jag rekommendera 18-105, som har både ED-glas och VR, utan att för den skull vara speciellt dyr när man får den i kit!

Den bästa av "kit-zoomarna" vad jag har hört är 16-85mm. Men den är dyrare än de andra.

Av 18-55 och 18-105 kan jag bara rekommendera 18-105mm, jag har den själv. Det enda som jag vet att faktiskt 18-55mm är bättre på är att den kan komma lite närmare (om man ska ta en närbild) Men den skillnaden är inget du kommer märka av.

Den "gamla" 18-55 utan vr är bättre på att vara billig och har bättre mittskärpa - speciellt vid vidvinkel. Jag vill dock inte rekommendera någon av dem förutom att behålla dem innan man vet vad man vill ha istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto