Annons

WB och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
en liten fråga angående vitbalans och blixt. Min D2X ger inte "rätt" vitbalans när blixt används i Auto WB läget. Bilderna blir lätt blåaktiga, Ställer jag in vitbalansen manuellt till blixt så är allt frid o fröjd men min undran är om det är fler än jag som lider av detta. Det är ingen jätteskillnad men stor nog för att det skall vara irriterande.

I blandljus är det inget problem utan enbart när blixten är det dominerande ljuset. I övrigt så fungerar allt som en dröm det är bara denna lilla sak som irriterar mig. Det är inget problem i Raw men det häder vid sällsynta fall att jag plåtar i jpg och då är det inget kul när jag efter ett tag inser mitt misstag.

Har läst att Nikon nyare blixtsystem och D2 serien skall klara av att ljustera WB efter blixtens brinntid. Är ju jättebra och funkar säkert då alla bilder ser likadana ut rent färgmässigt men tyvärr med fel färg som sagt.....

Beskriv exakt under vilka ljusförhållanden (rådande ljusets uppskattade färgtemperatur i Kelvingrader och om det är lägre eller högre än blixtens ca 5800 K, enhetligheten i ljuset, kontrastnivå, andra faktorer av betydelse) detta fenomen uppstår så skall jag testa om min D2X lider av samma sak. Spelar inställningarna på din SB-800 någon roll eller hur du riktar den, med eller utan diffusorn på osv? Min spontana reaktion och erfarenhet är faktiskt den motsatta dvs när jag använder min SB-800 ger det ofta än något varmare bild än utan blixt. Då använder jag den slutartid som skulle behövts utan blixt i kombination med TTL BL. Jag skall testa ditt problem om du ger mig förutsättningarna!

Det spelar ingen som helst roll vart jag pekar kameran eller hur blixten är inställd. När blixten är huvudljus så blir färgtempen i bilderna alltid lite för hög, ei kallare bilder. Inte mycket som sagt med tydligt märkbart.

När blixten används som upplättningsljus så är det inget problem utan enbart när den är huvudljus. Det verkar helt enkelt vara så att kameran ställer in ett annat värde för vitbalansen i autoläget än vad den för i det manuella läget för blixt....

Jag ska gå hem och kolla med min andra kamera D100 hur den reagerar. Har faktiskt glömt bort den....

OK, nu tror jag att jag förstår!

I vilka situationer använder du blixten som den primära ljuskällan? Måste det vara så eller kan du ta in mer av det naturliga ljuset?

Du kan ju justera den automatiska vitbalansen +- 3 steg. Men jag kommer aldrig ihåg åt vilket håll det blir varmare respektive kallare! Vitbalansbracketing går ju också att göra i jpg. Prova att använda färgfilter på SB-800?

Utan att har gjort något jämförande test: Vitbalansen på D2X upplever jag inte vara direkt bättre än någon annan av Nikons kameror. Min upplevelse är att Auto WB, med eller utan blixt, drar åt det kalla i naturligt ljus. Frågan är om det är kallare än vad andra Nikon DSLR presterar? Om jag orkar får jag väl testa detta!

Senast ändrad:
Blixten används helt enkelt då det naturliga ljuset inte räcker till. Inomhus eller utomhus när slutartiden blir för lång. Från becksvart till skymning. Att justera tempen på AutoWB är ingen lösning då den även påverkar temperaturen när blixten inte används och det vill jag inte.

Mankan G skrev:
en liten fråga angående vitbalans och blixt. Min D2X ger inte "rätt" vitbalans när blixt används i Auto WB läget. Bilderna blir lätt blåaktiga, Ställer jag in vitbalansen manuellt till blixt så är allt frid o fröjd men min undran är om det är fler än jag som lider av detta. Det är ingen jätteskillnad men stor nog för att det skall vara irriterande.

I blandljus är det inget problem utan enbart när blixten är det dominerande ljuset. I övrigt så fungerar allt som en dröm det är bara denna lilla sak som irriterar mig. Det är inget problem i Raw men det häder vid sällsynta fall att jag plåtar i jpg och då är det inget kul när jag efter ett tag inser mitt misstag.

Har läst att Nikon nyare blixtsystem och D2 serien skall klara av att ljustera WB efter blixtens brinntid. Är ju jättebra och funkar säkert då alla bilder ser likadana ut rent färgmässigt men tyvärr med fel färg som sagt.....

Har samma erfarenhet av den D2x jag hade. Jag var grymt bortskämd med D200 och SB-800. Blixt med AutoWB resulterar i klockrena bilder. Samma kombo med D2x blir som du skriver blåa. Du har ju skälv kommit på samma lösning som jag gjorde nämligen att ändra WB till blixt.

Tämligen irriterande att D2x inte fattar att blixten sitter på kameran och kan tolka detta på samma sätt som D200....

// Maxe (som är lycklig D200-ägare)

Jag testade igår med min D2X inomhus nästan i mörker och SB-800 i läge TTL BL FP och med diffusorn på. Visst blir fotot med AutoWB något kallare och i blixtläget mer varmt. Skillnaderna är dock små. Jag provade att justera AutoWB till -3 men det kompenserar inte fullt ut så att det ger samma resultat som blixtvitbalans. Det mest praktiska när du skall fotografera med blixt som huvudsaklig ljuskälla är väl att välja blixtvitbalans och fotografera i RAW (+ jpg). Problemet med att ändra inställningar är ju att det är lätt att glömma att ändra tillbaka. Det har väl hänt oss alla att vi upptäckt att vi använt fel (kvarglömt) ISO-värde eller vitbalansläge. Själv tycker jag att det stora problemet med AutoWB är inomhus i miljöer med konstljus eller levande ljus. Om jag inte vill använda blixt leder det ju ofrånkomligen till alldeles för gula bilder. Inte ens lägsta Kelvinvärdet på 2500K räcker ju då ibland till. Rawprogrammen har väl i regel 1800K som lägsta värde så varför går inte den automatiska eller manuella vitbalansen på kameran ner till detta värde?!

Summa summarum: Inga autofunktioner är helt tillförlitliga och skall vi fotografera med DSLR måste vi nog lära oss att leva med det och justera manuellt ibland. Är inte det lite av tjusningen med just en DSLR och en del av det egna skapandet?! Eller vill vi ha den perfekta kameran där allt alltid går att köra i autoläge?!

Jovisst är tjusningen mad skapandet att få ställa in saker och ting manuellt. Autolägena är till för snabba situationer och för "nybörjare".

Läste en artikel i Digital Foto:s senaste nummer. Artikeln/ guiden heter "Tag kontroll över din systemkamera" Den artikeln rekomenderas verkligen.

Jag körde mycket med Auto och de inbyggda programmen i början, men allt eftersom man lär sig mer och mer så går man i från dom. Dessa program och autolägen är nog så bra i början av karriären som fotograf, men för att nå höjd så måste man lära sig vad för manuella inställningar som ger den effekten som man vill ha.

Den perfekta helautomatiska kameran vill inte jag ha i alla fall.

/mvh

Jag upplever samma sak med min D200, även med min tidigare D2Hs, WB-Auto funkar inte bra med blixt.

Jag kör i WB-Auto, men eftersom jag också kör i Rawformat så spelar det ingen roll om det blir fel eftersom jag kan ändra det i efterhand.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto