Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Web-format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Hejsan! Fick nyligen i uppdrag att göra om några bilder till webben. Gjorde dem i efterfrågat antal pixlar, i sRGB, 72 dpi och sparade dem som medium jpg. Tydligen var inte detta helt rätt i alla fall.. Vad kan jag ha missat? Tacksam för svar från någon som vet!

det där med 72 ppi (dpi) kan du ignorera, det är inte relevant förns bilderna ska skrivas ut.

det är dock svårt att svara på vad som inte blitt som önskat, när man inte får veta exakt vad som efterfrågats.
kanske att du skulle sparat för webben (blir ännu lättare filer, utan exif och dyl)?

edit: när man sparar för webben så blir det automagiskt siffran 72 ppi. en gammal kvarleva från förr och kanske måste det helt enkelt bara stå nån siffra, vilken som helst, där.

Tack för ditt snabba svar! När jag försöker spara för webben får jag upp följande meddelande: "The image exceeds the size Save for Web was designed for. Måste jag först göra bilden mindre? I så fall: Hur stor ska jag göra den?

Sällan web bilder behöver vara större än 800px på längsta måttet. Om man vet att betraktaren ha en stor högupplöst skärm så kan man sträcka sig till 1024.

Prova att gå neråt och se när de godkänner, verkar som det är en maxstorlek vad gäller filstorlek, spara då i lägre format än medium och given pixelstorlek (kolla att du har max på både bredd och höjd, ibland kan man göra misstaget att sätta bredd till 1024 men bilden är stående vilket gör höjden mer än 1024).

Hej
Även om du gjorde bilden i de antal pixlar som angavs, så kan filen bli stor i kb. I PS "Spara för webben" kan du ange hur stor filen skall bli under förinställning/Optimera till filstorlek. Exempelvis så begränsar Fotosidan sina bilder till 250kb (max 1024 pixlar).

När man spara en bild i web-format ändras färgerna då automatiskt till sRGB (om de från början är i aRGB)? Eller måste man först konvertera dem?

ANNONS
Götaplatsens Foto