Annons

Web-sida för bilder???

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker lämpligt ställe/plats att lägga upp mina bilder på Internet.

Tar en del bilder på motortävlingar odyl. och det börjar bli lite FÖR mycket jobb med alla e-postmeddelanden när folk vill ha bilder!

Jag har fn. inte kunskapen att bygga en helt egen hemsida men lär mig hyfsat snabbt om det inte är allt för krångligt.

Jag skulle helst inte vilja lägga bilderna på typ Spray eller liknande, tycker det blir för rörigt och desutom är det inte lika tilltalande.

Hur går jag till väga och vart vänder jag mig? Någon som har lite förslag på lösningar och ev. ung. vad det kan kosta/år!?

Dvs. finns det redan färdigt gränssnitt man kan köpa/ladda hem gratis och sedan köpa en plats på ett webbhotell? Vilket webbhotell rekommenderas i så fall med avseende på kostnad och tillgänglighet?

Hoppas inte tråden är postad i fel forum? I så fall får ni ursäkta mig och hänvisa mig rätt!

Mvh!
// Niklas

Vet inte om du menar att du bara ska visa dina bilder eller vad det är för funktionalitet du är ute efter, men ska du bara visa dem finns ju precis hur många ställen som helst. Några exempel, förutom Fotosidans Portfolio är Pbase, Flickr, Zenfolio. Zenfolio är snygg och ser proffigt ut med möjlighet till egen domänadress, webstore etc. Ca 600 kr per år för obegränsat utrymme.

http://www.zenfolio.com/zf/tour.aspx

Tar du många bilder och vill ha ut dem snabbt är väl en egen domän och ett webhotell bäst. Ladda upp direkt från tex Lightroom eller annat program. Fördelen med det är att du kan bygga vad du vill senare, sälja bilder direkt via webben etc. Sök på webhotell så hittar du mängder. Spray som du själv nämner har webhotell också till billig peng, runt 1000 kr/år för 3Gb utrymme och 40Gb trafik per månad med full PHP och MySQL access.

alfin skrev:
Vet inte om du menar att du bara ska visa dina bilder eller vad det är för funktionalitet du är ute efter, men ska du bara visa dem finns ju precis hur många ställen som helst. Några exempel, förutom Fotosidans Portfolio är Pbase, Flickr, Zenfolio. Zenfolio är snygg och ser proffigt ut med möjlighet till egen domänadress, webstore etc. Ca 600 kr per år för obegränsat utrymme.

http://www.zenfolio.com/zf/tour.aspx

Tack!!!
Riktigt ren och snygg sida! Precis vad jag eftersökte, gillar inte layouten på en del sidor jag sett...men en massa reklam/banners och skräp! Zenfolio ser riktigt professionell ut! Topp!

alfin skrev:
Tar du många bilder och vill ha ut dem snabbt är väl en egen domän och ett webhotell bäst. Ladda upp direkt från tex Lightroom eller annat program. Fördelen med det är att du kan bygga vad du vill senare, sälja bilder direkt via webben etc. Sök på webhotell så hittar du mängder. Spray som du själv nämner har webhotell också till billig peng, runt 1000 kr/år för 3Gb utrymme och 40Gb trafik per månad med full PHP och MySQL access.

Fråga:
På vilket sätt skulle det vara bättre med en egen domän/webhotell än tex. Zenfolio?

För som du skriver för 600kr/år får man obegränsat med utrymme och en layout som är ren och snygg med ett gränssnitt som redan är klart!

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
På vilket sätt skulle det vara bättre med en egen domän/webhotell än tex. Zenfolio?
Man skulle tex kunna tänka sig att du i pausen på en motortävling (om de nu pausar mitt i...) kör en quickfix på bilderna du tagit, tex i Lightroom och via programmets websidesfunktion laddar upp en färdig websida direkt till din egen domän på ett webhotell. Det kan du nog inte göra med Zenfolio. Annars är väl fördelen med eget webhotell bara att du har full frihet att bygga vilken sorts site du vill.

alfin skrev:
Man skulle tex kunna tänka sig att du i pausen på en motortävling (om de nu pausar mitt i...) kör en quickfix på bilderna du tagit, tex i Lightroom och via programmets websidesfunktion laddar upp en färdig websida direkt till din egen domän på ett webhotell. Det kan du nog inte göra med Zenfolio. Annars är väl fördelen med eget webhotell bara att du har full frihet att bygga vilken sorts site du vill.

OK, tack för ett snabbt svar!

Som det är just nu har jag varken tid eller kunskap att bygga egna hemsidor, hur enkelt det än må vara! Vilket är ett av skälen till att jag söker något som redan är klart att börja användas så fort man betalat!

Mvh!
// Niklas

alfin skrev:
Ja, se där! Då är det bara för Niklas att köra! (Om han använder Lightroom vill säga.)

Japp, det gör jag!

Vad är er uppfattning, är Zenfolio väl spritt och används av många, även svenska/nordiska fotografer?

Dvs. hur stabilt är det? Får en seriös och professionell känsla efter att ha surfat runt och läst lite!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto