Annons

Webplatsbyggare på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Jag skulle behöva få tips om online sitebuilders som passar bra för att göra ett antal fotogallerier på. Det som kanske kan vara ett problem (har noll koll på det) är att det ska göras på en sida och domän som ligger under en annan (eller del av en annan site) på ett webhotell. Vill ej flytta från detta webhotell. Undanber mig alla tips där det behöver skrivas kod. Det ska vara enkelt drag and drop med möjligheter att kunna t.ex. lägga ut 10 bildlänkar med småbilder länkade till 10 olika undergallerier med en presentationssida med minst 10 småbilder som alla är länkade till olika bildgallerier med blädderfunktion (alltså möjlighet till 100 olika bläddringsbara gallerier med kanske 10-50 bilder i HD-upplösning eller mindre) i varje. maxpris 100-150 kr /månad. Har sökt runt på nätet men inte hittat uppgifter om just detta.

Jag hade gjort det på min egen sida om det inte varit så att det är några andra som ska komma åt och lägga in egna bilder på ett enkelt sätt utan program på datorn och ladda upp med FTP i rätt mapp.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Det som kanske kan vara ett problem (har noll koll på det) är att det ska göras på en sida och domän som ligger under en annan (eller del av en annan site) på ett webhotell. Vill ej flytta från detta webhotell.
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt men är det en så kallad subdomän du är ute efter?
Det skulle exempelvis kunna vara http://minnyasida.naturreportage.se/
Det görs dels via att man administrerar själva DNS:en (domain name server) för domänen i fråga och dels via den tjänst du kommer att använda dig av för den nya sidan. Det kan vara värt att veta att en del tjänster stöder inte subdomäner i baspriserna.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt men är det en så kallad subdomän du är ute efter?
Det skulle exempelvis kunna vara http://minnyasida.naturreportage.se/
Det görs dels via att man administrerar själva DNS:en (domain name server) för domänen i fråga och dels via den tjänst du kommer att använda dig av för den nya sidan. Det kan vara värt att veta att en del tjänster stöder inte subdomäner i baspriserna.
Det ska vara ett innehåll som ligger i en redan existerande del till naturreportage.se. Den delen har redan ett eget domännamn (naturfotosydost.se) och det jag ska lägga upp är bara en liten del av denna. Jag betalar redan dns-kostnad för denna. Jag fattar inte riktigt vad en subdomän är?

Det bästa är kanske att göra galleriet på vanligt sätt (med en komplett tjänst som innefattar webbyggare + webhotell och sedan länka vidare från en galleristartsida på naturfotosydost? Hittar dock ingen sådan tjänst som inte kostar betydligt mer än 1500 kr/år

Kanske finns det enkla gratisprogram med inbyggd ftp-uppladdning som är lätt att ställa in för rätt målmapp på mitt existerande webhotell? Med rätt instruktioner kanske det inte behöver bli så svårt att ladda upp för de som ska göra detta? Bara den inbyggda ftp-delen fungerar som t.ex. Filezilla så går det ju att överföra rubbet och sedan upptateras gamla filer och nya filer och mappar läggs till.
 
Senast ändrad:

fr-gbg

Avslutat medlemskap
Hej Tony. Portfoliobox har nog det mesta som squarespace men dom har uppdaterat till sin version 4 och där finns nåt som heter klientgalleri. Inget jag använder mig av men ska inte kosta mig nåt om jag börjar använda det. Kanske kan vara nåt👍
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kan kanske smugmug vara en lösning? Hittar inte uppgifter om det går att komma åt kontot från vilken dator som helst eller om det tillkommer webhotellsavgift. Det verkar dock vara fri uppladdning av bilder och vad jag sett blir det snygga bildgallerier och fin visning i fullformat med flera val av upplösning. Får inte heller kläm på om det är totalt webb-baserat eller om det behövs ett program/app i datorn. Någon som vet?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej Tony. Portfoliobox har nog det mesta som squarespace men dom har uppdaterat till sin version 4 och där finns nåt som heter klientgalleri. Inget jag använder mig av men ska inte kosta mig nåt om jag börjar använda det. Kanske kan vara nåt👍
Länk till fotosida gjord med detta? Funkar det med de kraven jag hade i 1:a inlägget eller behöver jag starta en ny hemsida som jag länkar till? Jag kollar om jag hittar din sida och kikar hur det ser ut till att börja med.

Såg nu att den går fetbort. 150 kr/månad med en gräns på 1000 bilder. Det funkar inte för min del. Jag behöver plats för minst 3000 bilder (Och det är i underkant.)
 
Senast ändrad:
ANNONS