Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows Vista

Produkter
(logga in för att koppla)
Om de inte har släppt iderna så har den även ett nytt filsystem. Det nya är indexbaserat och alla filer ligger i princip i samma katalog.

Och vad gör det då?
Har ingen funderat på varför det går fortare att hitta alla hemsidor som har en bil på en Ferarri via google än att hitta word-dokumentet som du skrev igår och sparade lokalt i går?
Med det nya filsystemet så skall det gå fortare att göra disk/fil operationer. Det är säkert en hel del extra mojs för att förbättre disksäkerheten osv.

Om man vill ha ett bra sökverktyg till Windows XP rekommenderas Google Desktop Search (desktop.google.com). Det är ett fantastiskt verktyg som lika snabbt som google söker igenom internet söker igenom din egen dator.

Jag är medveten om att det här var off-topic men det är värt att sägas att mycket irritation och tid kan sparas redan idag.

WinFS ska, vad jag förstått, bara vara ett lager ovanpå den nuvarande strukturen med NTFS (och möjligen om de även fortsätter stödja FAT). Metadatasökningar i olika former går ju att ordna redan idag, säkert även på Microsoft Windows.

Sen har ju Google lite mer beräkningskraft att ta till för sina sökningar än den genomsnittliga hemanvändaren...

Själv kommer jag att fortsätta med Linux även efter att Vista kommer ut. Det ger mig precis all frihet jag kan tänkas vilja ha eftersom den allra mesta programvaran är släppt under GNU GPL eller någon BSD-licens, jag behöver inte fundera på licensavgifter (för en hemanvändare är närmare 10.000 kronor för ett bildbehandlingsprogram rent hutlöst, och även 1.000-2.000 kr märks i budgeten om man bara har fotograferingen som hobby) och till skillnad från en del av hur Windows uppfört sig för mig så fungerar det att använda också...

Det nya filsystemet (som så småningom ska ersätta NTFS och i har "databasstruktur" eller vad man nu ska kallea) kommer inte vara med i den första versionen av Vista som släpps. Det kommer med ett servicepack något år senare.
Microsoft har lagt en hel del idéer på hyllan och såvtt jag förstår är de redan inne på version 2 av Vista internt. Det verkar som om man prioriterar stabilitet och säkerhet före nya finesser vilket ju bara är bra.

Jag tror faktiskt Vista kommer vara rätt ok säkerhetsmässigt när det släpps, Microsoft är mycket bättre på säkerhet nu än de var för några år sedan och när fel upptäcks så rättas de ganska snabbt.
Ex, server 2003 har ju fungerat bra och inte haft några stora hål så vitt jag vet (jag kör det på en server på jobbet och det har varit helt utan problem hittils)

Jag fick chansen att testa Windows Vista beta1 (5219c) för någon veckor sedan, med winFS som skallager över NTFS.

Det ni pratade om ovan (RFS - relational file system) innebär att alla liknande filer ses ligga i samma katalog på datorn. Dessa filer, tillsammans med live-kataloger, ska göra stommen i en mer naturlig ordning för den som använder datorn.

För mig kändes inte winFS (beta1) som något som ger mig det jag vill ha - det är för tidigt att säga just nu. Man märker inte så mycket av skalet i sig - några extra funktioner implementeras i windows. Själv hoppas jag att skalet kommer bli helt integrerat i operativsystemet; det känns lite halvt just nu.

En instressant är EME, external memory extension; att man kan använda sig av USB2 och firewire-uppkopplade minnen som system-ram-minne. Alltså, ditt 2 GB SanDisk du har i din kamera kan användas som utbyggt ramminne om du vill. Bra för fotonissar...

Tror man ska hålla sig undan detta. Microsoft har på senare tid haft stora interna problem med programmerare som lämnar företaget och ineffektiv management, mycket snack och inget blir gjort. Microsoft har dessutom väldigt stora påtryckningar från musik- och filmindustrin i USA att se till så att funktioner byggs in i Vista för att förhindra och försvåra pirat/privatkopiering.

De flesta intressanta funktioner som lovades i Vista för några år sedan har tagits bort. WinFS är häftigt tekniskt, men låter mycket mer imponerande än vad det egentligen är. Som det är nu finns väl bara WinFS i några versioner av Vista? I vilket fall, det som verkat ändras är ett nytt utseende. Microsoft försöker göra Vista mer likt Mac OS X, skillnaden är att man kan få OS X nu. Det är inte så stora skillnader mellan Vista och XP med andra ord, som i det stora hela är 2000 med "snyggare" utseende.

De stora skillnaderna med Vista ligger i all inbyggt "DRM" (digital rights management), alltså kopieringsskydd. En funktion som Microsoft inte talar så högt om är exempelvis Protected Video Path som är ett kopieringsskydd som gör att Windows kan ta över din monitor/skärm och stänga av den om du tittar på något du inte "får" titta på. Protected Video Path gör även så att så att mediaspelare måste komma från licensierade företag så man kommer inte säkert kunna använda program som Winamp när Vista är klart. Microsoft motarbetare alltså kunden istället för att jobba på funktionalitet som kan vara bra, som att verkligen göra något med WinFS till alla versioner.

Tycker det är lite synd, för 2003 ungefär var Vista väldigt intressant på pappret. Nu är det bara samma sak som Microsoft lovat sedan NT-tiden, fast värre. :(

En annan del som väcker en viss förvåning är att Wista ska ha ett helt nytt färghanteringssystem. Man lämnar alltså ICC-profiler, vilket hittills har varit en standard över operativsystemsgränserna. Man motiverar detta med att man ska skapa ett system som ska vara enklare att använda för normala användare och ge bättre resultat för den avancerade användaren. Låt oss säga att jag har en skeptisk inställning till detta innan jag ser att det fungerar.

Här samarbetar Microsoft och Canon. Av en känd färghanteringsguru har detta liknats vid »en blind som leder en blind«. Inget av dessa företag har ju varit särdeles framstående på detta med färghantering.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
En annan del som väcker en viss förvåning är att Wista ska ha ett helt nytt färghanteringssystem. Man lämnar alltså ICC-profiler, vilket hittills har varit en standard över operativsystemsgränserna.

Aj fasiken det visste jag inte. När Microsoft lägger sig och skapar egna standarder brukar de samtidigt fixa väldigt konstiga licensavtal och patent för att låsa ute konkurrenter. Detta kan inte vara bra.

Om man exempelvis tar dokumentformat som "doc" (worddokument). Det formatet är inte ens dokumenterat hur det fungerar, så det är väldigt svårt att skapa egna program som kan läsa doc.

Det känns som att allting Microsoft rör blir fel.

BjornEdstrom skrev:
När Microsoft lägger sig och skapar egna standarder brukar de samtidigt fixa väldigt konstiga licensavtal och patent för att låsa ute konkurrenter. Detta kan inte vara bra.

Det finns redan sådana villkor. Ska bli intressant att se hur Adobe agerar i denna fråga.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto