Jag ska försöka beskriva mitt workflow så detaljerat som möjligt.
I photoshop, direkt efter raw-konverteringen, så börjar jag alltid med att lägga på USM med radie 0.3 och mängd 250% och threshold 0. Detta för att motverka AA-filtret som sitter framför sensorn i kameran.
Sedan brukar jag skärpa en gång till, fast med smart sharpen. Inställningarna varierar beroende på bild, men jag brukar utgå från radie 0.6 och mängd 70%.
Sedan brukar jag köra USM en gång till, fast nu med radie 250 och mängd mellan 10% och 30%. Detta ökar den lokala kontrasten i bilden, så den inte käns så blek. Ett bra standardtips för att "liva upp" sina bilder, altså.
Sen slår jag på förhandsgranskning med crimsons profil, och klickar även i gamut warning.
Sedan gör jag min vanliga bildbehandling, jag jobbar med justeringslager i största möjliga mån. När jag gör pixelförändringar så gör jag dom i ett nytt lager, oftast med en lagermask. Jag håller hela tiden koll så att inget av bilden hamnar "out of gamut", tack vare gamut warning.
Sedan interpolerar jag till exakt den storlek jag ska printa i, och 200 dpi.
Sedan skärper jag bilden igen, och den här gången kanska mycket. Eftersom bilden printas i 200 dpi skärper jag med radien 1.
Formeln man bör använda för beräkning av lämplig radie är: (dpi/2) / 100
Mängden varierar, men jag skärper hårt. Bilderna blir riktigt krispiga på skärmen.
Sedan tar jag ner bilden till 8 bitarsläge (jobbar hela tiden i 16-bitarsläge, adobeRGB) och
sparar som jpg, bästa kvalitet. Jag konverterar inte färgprofilen, utan skickar i adobeRGB.
Sedan laddar jag upp bilden till crimsons prefix-tjänst och beställer antal kopior jag vill ha. Crimson printar filen helt orörd. (OBS: detta gäller vad jag vet bara prefix-tjänsten)