Annons

Workflow för skickande av bilder till Crimson?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Vad har ni för workflow från tagen bild till skickande till Crimson? Har sett en massa diskussioner rörande inbäddning av färgprofiler, konverteringar till olika färgrymdet etc. Speciellt intresserad är jag av upplösning och storlek på filer ni skickar upp. Vad föredrar leverantören för format och upplösningar och vad genererar bäst resultat? Vilken tjänst är bäst och varför (lamda etc)

Mvh
Bengt

Hej !

Tyvärr har jag inget bra workflow ännu :)>( för nedladdning. Det jag använt hittils är Frontweb pro, som inte verkar kräva något direkt noggrant arbetsflöde. På Crimson finns en beskrivning över vad som krävs för respektive tjänst:
http://www.crimson.se/info.html?setB=09 , se informationssidor längst ute till höger. Läser just nu Bruce Fraser's bok: "Camera Raw with Photoshop CS2", vilken är ganska bra, men som alla andra PS och raw böcker och artiklar så talar den mest om vad man

kan göra inte HUR man skulle kunna göra det.

Håller på och skriver ett flöde för eget bruk, mest för att bestämma mig och sedan köra med det.

Jag interpolerar bilden till önskad utskriftsstorlek i 200 dpi. Crimson kan inte använda mer upplösning så dom interpolerar ner annars. Sedan kollar jag bilden med deras färgprofil men byter inte till den. Det är oftast Adobe RGB i det jag skickar dit.

Jag ska försöka beskriva mitt workflow så detaljerat som möjligt.

I photoshop, direkt efter raw-konverteringen, så börjar jag alltid med att lägga på USM med radie 0.3 och mängd 250% och threshold 0. Detta för att motverka AA-filtret som sitter framför sensorn i kameran.

Sedan brukar jag skärpa en gång till, fast med smart sharpen. Inställningarna varierar beroende på bild, men jag brukar utgå från radie 0.6 och mängd 70%.

Sedan brukar jag köra USM en gång till, fast nu med radie 250 och mängd mellan 10% och 30%. Detta ökar den lokala kontrasten i bilden, så den inte käns så blek. Ett bra standardtips för att "liva upp" sina bilder, altså.

Sen slår jag på förhandsgranskning med crimsons profil, och klickar även i gamut warning.

Sedan gör jag min vanliga bildbehandling, jag jobbar med justeringslager i största möjliga mån. När jag gör pixelförändringar så gör jag dom i ett nytt lager, oftast med en lagermask. Jag håller hela tiden koll så att inget av bilden hamnar "out of gamut", tack vare gamut warning.

Sedan interpolerar jag till exakt den storlek jag ska printa i, och 200 dpi.

Sedan skärper jag bilden igen, och den här gången kanska mycket. Eftersom bilden printas i 200 dpi skärper jag med radien 1.
Formeln man bör använda för beräkning av lämplig radie är: (dpi/2) / 100
Mängden varierar, men jag skärper hårt. Bilderna blir riktigt krispiga på skärmen.

Sedan tar jag ner bilden till 8 bitarsläge (jobbar hela tiden i 16-bitarsläge, adobeRGB) och
sparar som jpg, bästa kvalitet. Jag konverterar inte färgprofilen, utan skickar i adobeRGB.

Sedan laddar jag upp bilden till crimsons prefix-tjänst och beställer antal kopior jag vill ha. Crimson printar filen helt orörd. (OBS: detta gäller vad jag vet bara prefix-tjänsten)

Tackar för ditt tips, Christoffer. Var på pricken det jag behövde för att köra på. Blir det en pilsner på Patrics imorgon?

Mvh
Bengt

Så lite så :)

Troligtvis, ska i.o.f.s. agera modell för en annan fotograf på tisdag, men inte förren framåt sju-halv åtta på kvällen.

ANNONS