Annons

X100VI eller X-T5 med kompakt objektiv – vilken är bäst för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Db-sthlm

Ny medlem
Testade X100V och gillade den. Tänkte köpa X100VI men såg att många istället rekommenderar X-T5 med liknande objektiv, även om den blir större.

Känner jag mig själv kommer jag inte byta objektiv utan vill ha en enkel och bra kamera för vardagsfotografering.

Kommer jag ångra mig om jag väljer X100VI?

Jag putsade kristallkulan. Den fick två omgångar för det här startade rätt svårt... vardagsfotografering (?), kommer inte byta objektiv, vill veta hur det är med buyers remorse, beredd att satsa tjugotusen.
Jag ser en lite suddig bild men jag tror det är du med en begagnad X100V jag ser.
?
Du kan sälja den igen om du inte gillar den. Samma sak när du kommit på att du kanske vill byta objektiv trots allt vid något tillfälle. Du får valmöjligheter utan risk att förlora mycket pengar. Nu är den risken rätt liten vad det gäller just dessa X100-kameror men generellt sett är det en bra idé att köpa förra årets modell begagnad när man är osäker.

S det enkla svaret: Ja.
Det är förstås bara min kristallkula som säger det.

Om du berättar vad som ryms inom "vardagsfotografering" kan du få ett säkrare svar.

Du kommer inte att ångra dig, jag har en XE-2, XT-30ii och X-H2 men saknar min X100S mycket. Så smidig att alltid kunna ha med sig och fin bildkvalitet, kommer att köpa en X100V eller X100VI så småningom.

Testade X100V och gillade den. Tänkte köpa X100VI men såg att många istället rekommenderar X-T5 med liknande objektiv, även om den blir större.

Känner jag mig själv kommer jag inte byta objektiv utan vill ha en enkel och bra kamera för vardagsfotografering.

Jag förstår dilemmat. Jag bestämde mid för ca 1 år sen att köpa X100VI och när jag var i fotoaffären och kände och klämde och jämförde med X-T5 så tippade det över till den senare. Jag är mycket nöjd med mitt val och det som vägde över var att jag ville ha optisk zoom och inte bara vara hänvisad till egna ”utklipp” ur mina bilder med hjälp av min fotoredigerare. Det är i alla fall mycket kompetenta kameror båda två.

Om du är helt säker på att du inte kommer vilja byta objektiv så känns X100VI som det naturliga valet. Det är som du beskriver en enkel och bra kamera för vardagen och mer.

Det kan nog ingen som inte känner dig väldigt väl ge ett meningsfullt svar på.
Ur ett tekniskt perspektiv: Vilken kamera levererar bäst bildkvalitet – X100VI eller X-T5 – med samma objektiv, t.ex. XF 27mm f/2.8 R WR? Svaret bör kunna avgöras utan att ta hänsyn till personliga preferenser.

Jag putsade kristallkulan. Den fick två omgångar för det här startade rätt svårt... vardagsfotografering (?), kommer inte byta objektiv, vill veta hur det är med buyers remorse, beredd att satsa tjugotusen.
Jag ser en lite suddig bild men jag tror det är du med en begagnad X100V jag ser.
?
Du kan sälja den igen om du inte gillar den. Samma sak när du kommit på att du kanske vill byta objektiv trots allt vid något tillfälle. Du får valmöjligheter utan risk att förlora mycket pengar. Nu är den risken rätt liten vad det gäller just dessa X100-kameror men generellt sett är det en bra idé att köpa förra årets modell begagnad när man är osäker.

S det enkla svaret: Ja.
Det är förstås bara min kristallkula som säger det.

Om du berättar vad som ryms inom "vardagsfotografering" kan du få ett säkrare svar.
Tack för ditt svar – och för att du putsade kristallkulan! Jag bifogade några referensbilder på det jag brukar fota, om det hjälper att skärpa bilden ytterligare :) Jag är lite ute efter att komma så nära det bästa som finns just nu, om du förstår vad jag menar. Vill helst inte stå med en X100VI om X-T5 faktiskt tar bättre bilder. Att X100VI är ett lyft från X100V känns ganska självklart, eller hur?

Ser fram emot att höra mer om vad du ser i kulan!

Bilagor

• sample.png
    sample.png
    1.3 MB · Visningar: 45
[...] Vill helst inte stå med en X100VI om X-T5 faktiskt tar bättre bilder. Att X100VI är ett lyft från X100V känns ganska självklart, eller hur?

Ser fram emot att höra mer om vad du ser i kulan!
Kulan vill, trots flera försök, inte göra något mer. Vi får ta till vanliga hederliga metoder:
The Cotswold photographer kanske kan hjälpa dig.

Det sitter samma sensor i de här två kamerorna. Ingen av dem tar bättre bilder än den andra. I längden kommer du att få bäst bilder från den kamera du trivs med och har med dig. Det är svårt att avgöra en sådan sak för någon annans räkning. Bilderna du bifogade går att ta med ett och samma objektiv så till en början låser du kanske inte dig för mycket med X100-modellen. Men sedan?
Klicka Cotswold-länken ovan och se om du får mer att tänka på.
och
Lycka till!

Jag vet inte hur X-T5 låter, men centralslutaren i en X100 är väldigt tyst.
Den inbyggda blixten kan vara bra ibland.

Ur ett tekniskt perspektiv: Vilken kamera levererar bäst bildkvalitet – X100VI eller X-T5 – med samma objektiv, t.ex. XF 27mm f/2.8 R WR? Svaret bör kunna avgöras utan att ta hänsyn till personliga preferenser.
Jo, fast det var inte den frågan du ställde, utan: ”Kommer jag ångra mig om jag väljer X100VI?”

Jag har en X-PRO2 som jag köpte år 2016. Den fick jag fukt i så man såg det i den optiska sökaren efter ett regn. Enda kameran jag någonsin fått fuktskadad. Det fick kameran att låsa den mekaniska slutaren till som högst 1/250. Allt över det blev överexponerat. Efter en del testande så kom jag fram till att med den elektroniska slutaren gav kameran perfekta resultat men också att blixten inte fungerar.
Jag har av slöhet inte skickat in kameran till Fuji. Fast faktum är att denna över 8 år gamla kamera fungerar fint med elektroniska slutaren för vanliga vardagsbilder. Tittar jag i lightroom har jag kvar 1000 bilder kvar som jag inte gallrat från 2024 och hittills från 2025. Jag tittat igenom dessa bilder och jag har letat bland bilderna och inte hittat någon bild med uppenbar rolling-shutter effekt. Detta inkluderande vindkraft vingar snurrande i storm. Nu har jag också X-H1 samt X-T5 och har provat elektronisk slutare även på dessa utan hittat några bilder med rolling shutter.
Som parantes kan jag nämna att med min Canon R6 MKII tar jag upp till 40 bilder per sekund med elektronisk slutare på bland annat min galna Belgiska vallhund. Ännu inte sett någon bild där det syns.
På den här bilden jag tog för någon dag sedan borde effekten synas på ekrarna om det var vanligt förekommande. Cyklisterna höll god fart.
Nu finns det vissa kameror där man får 12-bitars raw-filer istället för 14-bitar. Så det bör man kolla upp.
När det gäller blixtfotografering är det ännu så länge mekaniska slutare som gäller.

Bilagor

• _DSF3864.jpg
    _DSF3864.jpg
    1.8 MB · Visningar: 17

Sanningen är att den ena ersätter inte den andra. Två kameror med lite olika styrkor och känsla som passar i lite olika sammanhang.

Köp både! ☺️

Har du inte råd med bägge nya så an du antingen börja med en, och sedan komplettera med den andra, eller så kan du köpa en beg X100V och samtidigt en beg. X-T4 för ungefär samma pris.

Har en X100VI, en GFX100S med flera objektiv samt en X-H2 med makro även om jag använder den sista mestadels tillsammans med min telezoom

Använder helt klart X100VI mest.... beror nog på att jag dels har glidit över (tillbaka) mer till till spontan och vardags dokumentär... fotandet. Dels för att den alltid är med och bilderna blir mycket bra

Du kommer inte att ångra dig !

Jag kan rekommendera XS10an. Liten, smidig, bra grepp, billig, IBIS och med en 18mm f2 eller 27mmf2.8 är den inte mkt större än X100V.
Jag föredrar dock bilderna från X trans 1 och 3 mest. Dvs t.ex XE1 & XT2

Jag skaffade först X-T5 och lite senare en X100VI. Fotograferar bara för privat bruk, resor, m.m. och använder nästan bara X100VI. Saknade lite vidvinkel, så jag köpte vidvinkeln WCL-X100 II. Jag kanske Inte är representativ men det passar mig.

Svaret blir nog nej, och ja! Jag hade en X100F och bytte till X-T5 som kompletterades med 23 mm/1,4. Alltså i stort sett liknande lins som på den gamla kameran. Kitobjektivet, 18 - 55/ 2,8-4, är inte dåligt på något sätt.

Jag har inte ångrat köpet av X-T5:an och det enda som jag tycker kan vara lite negativt är att den inte går ner i fickan. Allt annat är positivt! Jag kan fortfarande hantera kameran med en hand och, om jag vill, byta objektiv när så önskas. Är du helt säker på att din kamera bara ska användas för t ex gatufoto är X100-serien suverän, både enkel att hantera och kompakt.

ANNONS
Götaplatsens Foto