Annons

xtol stock, 1+1, combiplan

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har framkallat med xtol utspätt 1+1, men gått efter tider för stock som finns på påsen till framkallaren. För tmax100 (120) har jag framkallat 7min30s, alltså två minuter för lite enligt massive dev chart.

Grejen är att filmerna ser bra ut, i mina nybörjarögon. Hur mycket kan 2 minuter göra och kan för kraftig agitering kompensera för 2 hela minuter?

Till sist: Jag ska börja framkalla mina 4x5 med en combiplantank och hade tänkt prova xtol som stock-blandning för ekonomins skull. Hur funkar detta?
 

timeUnit

Aktiv medlem
2 minuter kortare är ungefär 20 % i detta fallet. Det är inte alls omöjligt att det passar dina negativ bättre att framkalla kortare. En liten klocka i mitt huvud ringer och säger att jag läst detta tidigare. Att man får lite för mycket kontrast om man kör efter Kodaks tider för Tmax.

Framkallningstiden påverkar i första hand kontrasten. Har du exponerat rätt kommer kortare framkallning inte göra negen "dåliga" utan du får mindre kontrast. Inom rimliga gränser, och något förenklat... :)
 

timeUnit

Aktiv medlem
paco skrev:

Till sist: Jag ska börja framkalla mina 4x5 med en combiplantank och hade tänkt prova xtol som stock-blandning för ekonomins skull. Hur funkar detta?
Jag tror att detta står i Kodaks datablad, som finns någonstans på deras röriga hemsida.
 

paco

Aktiv medlem
Tack för svaren Henning! Jag ska framkalla ett par rullar idag, så då testar jag med 2 minuter längre tid. Kom på att tempen på framkallaren kan ha varit lite varmare än 20C ibland.

Jag kollade på Kodaks datablad för XTOL. Det verkar inte så krångligt, men frågan är hur lätt är det att få samma resultat varje gång? Man ska öka tiden efter tio 4x5 blad med 15%. Två blad behöver 70ml förnyelse, om jag fattat allting rätt.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Nej, det är inte helt rätt... tror jag. :)

Så här är det. Om du kör stock solution, och inte någon replenishment, ska du efter 5 x 80 kvadrattum film öka tiden med 15 %. 80 kvadrattum = 1 st 135-36 rulle, 1 st 120-rulle eller 4 st 4x5 tums blad.

Men, om du kör replenishment (förnyelse), ska du inte öka tiden, utan förnya stock-lösningen med jämna mellanrum. Efter säg 20 st 4x5 blad (5 x 80 kvadrattum) tar du och häller av 5 x 70 ml använd framkallare (350 ml) och häller på lika mycket fräsch framkallare. Sedan fortsätter du att framkalla samma tider som tidigare. Och så gör du om processen efter 20 nya 4x5 blad.

Om du inte är en riktig storförbrukare av framkallare tror jag inte att du får jättemycket bättre ekonomi i detta än om du kör 1+1. Din fräscha lösning kommer kanske bli dålig innan den tar slut.

Om jag blandat ihop saker och ting får någon gärna rätta mig.
 

paco

Aktiv medlem
Ok..anade nog att nåt är fel :)

Det som jag tycker är konstigt är att ett 8x10 blad blir fyra 4x5 blad. Jag såg detta i en annan diskussion också, det var om D76.

Vad jag har förstått så tar combiplanen ganska mycket framkallare, det var därför jag började fundera på förnyad xtol.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Det är helt vanlig matte! ;-)

Bredden:
4x5 + 4x5 = 8x5

Höjden:
8x5 + 8x5 = 8x10

Om du lägger ut 4 4x5 tums blad bredvid varanda två och två, så ser du att det är nästan exakt lika stort som ett enda 8x10 blad. :)
 

timeUnit

Aktiv medlem
paco skrev:


Vad jag har förstått så tar combiplanen ganska mycket framkallare, det var därför jag började fundera på förnyad xtol.
Den tar ca 1 liter. Du får lätt ner 4 blad i dosan, men sex är inte helt lätt. De klibbar gärna ihop sig har jag hört.
 

paco

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Det är helt vanlig matte! ;-)

Bredden:
4x5 + 4x5 = 8x5

Höjden:
8x5 + 8x5 = 8x10

Om du lägger ut 4 4x5 tums blad bredvid varanda två och två, så ser du att det är nästan exakt lika stort som ett enda 8x10 blad. :)
Hehe jag räknade aldrig..tänkte bara på skannerspecar jag studerat intensivt på sistone. De jag kollat på tar ett 8x10 eller två 4x5 :)
 

paco

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Den tar ca 1 liter. Du får lätt ner 4 blad i dosan, men sex är inte helt lätt. De klibbar gärna ihop sig har jag hört.
Hämtade precis ut ett trevligt paket. Jag provade ladda combin i blindo med de två negativ jag har. Inga större problem och laddguiderna hjälper bra också. Det som jag läst är att folk pajar låset som trycks ner mot negativen. Det känns väldigt skört. Det verkar vara bra med utrymme mellan bladen, men man ska inte agitera i sidled har jag läst. Sidled är också det enda spelet för negativen, annars känns det som att de sitter fast.

Så här ser det ut..
 

Bilagor

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, måste väcka tråden till liv då jag precis köpt Xtol i pulverform från Macodirect.

Frågor:
1: Jag blandar pulvret med destillerat vatten enligt instruktionerna på påsen?
2. När framkallaren svalnat framkallar jag svartvit film med antingen "stock-solution" eller 1+1 ?

3. Varför skriver så många om "replenishment"? Är det nåt mer jag måste köpa för att kunna använda XTOL -framkallaren?? Jag fattade att det funkade som D76... dvs bara att blanda till och sen framkalla?? Kan man inte använda 580ml Xtol till tex 2 rullar film och sen hälla ut i dunk till miljöavfall?

Tack!

Mvh Danne
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej, måste väcka tråden till liv då jag precis köpt Xtol i pulverform från Macodirect.

Frågor:
1: Jag blandar pulvret med destillerat vatten enligt instruktionerna på påsen?
2. När framkallaren svalnat framkallar jag svartvit film med antingen "stock-solution" eller 1+1 ?

3. Varför skriver så många om "replenishment"? Är det nåt mer jag måste köpa för att kunna använda XTOL -framkallaren?? Jag fattade att det funkade som D76... dvs bara att blanda till och sen framkalla?? Kan man inte använda 580ml Xtol till tex 2 rullar film och sen hälla ut i dunk till miljöavfall?

Tack!

Mvh Danne
Hej.
Vet inte om du har den teck.specen från Kodak. Kan den möjligen i så fall hjälpa ?
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j109/j109.pdf

Med vänlig hälsning
Rolf
 
ANNONS