Annons

yashica electro 35?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Hittade en yashica electro 35 i nostalgi butik. Kan det va något att ha? Jag funderar på att köpa den för att prova på hur det är att använda en mätsökarkamera (liiiiite billigare en en leica). Så har ni några synpunkter så arr allt välkommet.

Melker

Vet inte så mycket om den, mer än att kameratypen är kul. Har en halvtrasig motsvarande Olympus. Vad kostar den? Jag såg ett par electro 35:eek:r på LP-foto för 400 st.

Det är en trevlig kamera även om de har det klassiska batteriproblemet som inte är värre än att man kan leva med det. Dubbelkolla elektroniken; den är känslig men det kan vara svårt att upptäck det. I övrigt bör kameran vara hel och ren; speciellt inuti.

Den första kameran med quartzelektronik om jag inte minns fel. Denna nattkameran köpte min far när den kom ut i slutet av 60-talet. Ljusstark och skarp optik.
Kolla att linsytorna är repfria, viktigt att den bakre linsytan är hel och ren. Det är mycket lätt att ta skakningsfria bilder med denna fina kamera.

Melker Humala skrev:
Hittade en yashica electro 35 i nostalgi butik. Kan det va något att ha? Jag funderar på att köpa den för att prova på hur det är att använda en mätsökarkamera (liiiiite billigare en en leica). Så har ni några synpunkter så arr allt välkommet.

Melker

Här är en weblänk [yashica-guy] med en del info. Själv "hittade" jag en 35 FC en gång. Köpte den defekt för runt 100 kr (det var det där fotomotståndet som var paj).
Kameratypen är ju liten och lätt att ta med, så om priset är det rätta ... köp köp! ;)

/Mattias

MattiasL skrev:
Vet inte så mycket om den, mer än att kameratypen är kul. Har en halvtrasig motsvarande Olympus. Vad kostar den? Jag såg ett par electro 35:eek:r på LP-foto för 400 st.

jag har för mig att den kostade 375:- men då var det en fräsh beredskapsväska med en extra väska på remmen där det låg en liten elektronisk blixt.

Tyvärr så finns det inte möjlighet att testa så mycket utan jag får köpa på vinst eller förlust :-(

Melker

trevlig kamera

Jag köpte en för nåt år sedan,
150kr på loppmarknad.

den ska egentligen ha ett kvicksilverbatteri
på 4x1,35= 5,2 volt.

men mätaren är inte känslig för spänningen
enligt manualen.

så det funkar bra med 6volts litet batteri som
man får linda med tejp så det blir tillräckligt
tjockt + en liten distanskloss (ledande) som
gör batteriet längre.

bra optik och sökare

rekommenderas !!

Helt klart en favorit

Hade en GNT...som tyvärr har kommit bort.
Bra optik och hyfsat bra elektronik, tyst och diskret. Gav ca 600:- för den nån gång i slutet på 80-talet..

ANNONS
Götaplatsens Foto