Annons

Youtube nytt användarvillkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertils

Medlem
Alla som har ett Google konto har nog fått e-post gällande nya användarvillkor för Youtube som börjar gälla 1 juni 2021. En punkt som mina ögon fastnade på är citat: Begränsningar av ansiktsigenkänning: Villkoren anger redan att du inte får samla in någon information som kan identifiera en person utan den personens samtycke. Villkoren har alltid omfattat ansiktsigenkänningsdata, men i de nya villkoren förtydligas detta uttryckligen. Slut citat.

Innebär detta att film från gatumiljöer där människor finns med i bild inte får publiceras på Youtube? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Det betyder att man inte för tråla YT med ett system som automatiskt utför ansiktsigenkänning på personer som syns i mediumet.
Utan deras samtycke då förstås.

Värre är klausulen om moneytizing.
Kommer de att kräva att man stänger av adblock?
Youtube med reklam är ju outhärdligt.

Värre är klausulen om moneytizing.
Kommer de att kräva att man stänger av adblock?
Youtube med reklam är ju outhärdligt.
Ja, det vore döden. Men det är ju så de tjänar pengar, så jag förstår dem.
Jag klarar inte ens att surfa på luren för att det inte finns adblock till Chrome på Android. Blir fan fnoskig på all skit man inte bett om att se.

Det finns ju YouTube premium för en nätt summa pengar per månad, då blir det helt reklamfritt. Det är väl mest en fråga om hur man vill betala, med pengar eller med tid.

Det finns ju YouTube premium för en nätt summa pengar per månad, då blir det helt reklamfritt. Det är väl mest en fråga om hur man vill betala, med pengar eller med tid.

Har glömt hur YT var med reklam. Kört YT Premium sedan det lanserades i Sverige. Är det fortfarande reklam mitt i vissa klipp?
Sedan önskar jag de blev bättre på att markera klipp med "Innehåller betald/sponsrad marknadsföring"
Segt när jag kollar på ett klipp och så avbyter Youtubern i fråga med att börja göra reklam för Squarespace eller annat företag. Helt out of context och lite trist.
Bra också att Patreon finns, så jag kan sponsra de creators jag finner givande vid sidan om.
Hittade en True Crime-YT som hette Jimcantswim eller liknande och sponsrade den med $1 i månaden. Hen hade över 30.000 Patreondonatorer a' minst $1 i månaden. Det blir en slant :D

Mja, att kräva att man stänger av adblock har inget med kontot att göra. Det är ju ett filter de kan slå på när de vill som gäller när man besöker webbplatsen.

Men det som de nya villkoren omfattar är något annat oavsett, jag tolkar det såhär:

Innan så om du haft en kanal och laddat upp någon video då och då men inte är med i youtubes partnerprogram och därmed inte kan dra in några reklamintäkter på dina filmklipp så har du kunnat välja att inte ha någon reklam alls på dina klipp heller. Så när folk tittat på dina videos oavsett adblock eller inte så har ingen reklam visats. Men nu är det inte upp till dig längre utan youtube kan köra reklam på dina filmer oavsett om du vill eller ej.

Mja, att kräva att man stänger av adblock har inget med kontot att göra. Det är ju ett filter de kan slå på när de vill som gäller när man besöker webbplatsen.

Men det som de nya villkoren omfattar är något annat oavsett, jag tolkar det såhär:

Innan så om du haft en kanal och laddat upp någon video då och då men inte är med i youtubes partnerprogram och därmed inte kan dra in några reklamintäkter på dina filmklipp så har du kunnat välja att inte ha någon reklam alls på dina klipp heller. Så när folk tittat på dina videos oavsett adblock eller inte så har ingen reklam visats. Men nu är det inte upp till dig längre utan youtube kan köra reklam på dina filmer oavsett om du vill eller ej.

Aj. Det blir som tv4-debatten. Reklamen kommer att förvanska mina konstnärliga alster. :)

Jag tror Google gör allt för att hindra funktionen i adblock. Tidigare märktes annonser inte alls. Nu kommer det upp en fråga om man vill hoppa över reklamen. Det vill man ju förstås men man måste aktivt trycka på pilen så något har de gjort.

Ja, precis. Min fråga med efterföljande konstaterande var med anledning av frågan i inlägg #3, som ju handlar om de ny villkoren för att ha ett konto på Youtube.

F.ö. är Adblock är inte ett filter på webplatsen, utan ett tillägg i ens webbläddrare.

ANNONS
Götaplatsens Foto