Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Zeiss på Canon
- Trådstartare sa82
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Japp, om du köper Zeiss-objektiv med Nikonfattning och en adapter för att använda Nikon på EOS-bajonetten. Du får ljusmäta nedbländat, vilket innebär att sökaren också blir mörkare med nedbländning. Manuell fokus med så liten sökare som 400D har är väldigt problematiskt, tänk på det.sa82 skrev:
Finns det något sätt man kan använda Zeiss objektiv på en Canon 400D?
Chasid
Aktiv medlem
sa82 skrev:
Finns det något sätt man kan använda Zeiss objektiv på en Canon 400D?
Du kan läsa lite mer om Zeiss objektiv på Canon här:
http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/14923.htm
Till en 400D så rekommenderar jag adaptrar med fokusindikator från Happypage HK, då det är lite knivigt att ställa skärpan med den lilla mörka sökaren i 400D annars.
Mvh//Chasid
Per S
Aktiv medlem
Stefan,
Menar du gamla eller nya Zeiss-objektiv, och om de är gamla, västtyska/japanska eller östtyska?
Själv har jag använt gamla Zeiss-objektiv med Contax-Yashicafattning med min dåvarande 300D, samt med en lånad 5D. Det fungerade bra, men
1) sökaren i 300D var inte bra nog för manuella fokusering (det var den ju inte heller gjord för),
2) Zeiss 4/18 mm på 5D gav kraftig vignettering, fast den i övrigt gav bra bild, och sökaren var stor och ljus och lätt att fokusera manuellt med
3) det är väldigt olika kvalitet på adaptrar och adaptrar. Det man kan råka ut för är att objektiven inte går att fokusera riktigt fram till oändligt avstånd, vilket jag märkte mest på teleobjektiv.
Kolla också på länken som Mikael Good rekommenderade, den är informativ.
/Per
Menar du gamla eller nya Zeiss-objektiv, och om de är gamla, västtyska/japanska eller östtyska?
Själv har jag använt gamla Zeiss-objektiv med Contax-Yashicafattning med min dåvarande 300D, samt med en lånad 5D. Det fungerade bra, men
1) sökaren i 300D var inte bra nog för manuella fokusering (det var den ju inte heller gjord för),
2) Zeiss 4/18 mm på 5D gav kraftig vignettering, fast den i övrigt gav bra bild, och sökaren var stor och ljus och lätt att fokusera manuellt med
3) det är väldigt olika kvalitet på adaptrar och adaptrar. Det man kan råka ut för är att objektiven inte går att fokusera riktigt fram till oändligt avstånd, vilket jag märkte mest på teleobjektiv.
Kolla också på länken som Mikael Good rekommenderade, den är informativ.
/Per