Annons

Zoom eller fast för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Rubriken säger allt..

Vad föredrar du? Zoom eller fast för sport?

Själv fotograferar jag båda fotboll och hockey. När det är hockey så kör jag med 200mm 2.8 och 28-75mm 2.8. När det är fotboll så kör jag med 200mm 2.8 och 400mm 5.6. Det fungerar väldigt bra för mig men nu blir det mörkt fortare och fortare så får jag tyvärr välja bort 400mm 5.6 pga ljusstyrka.

Tycker att det är bäst med zoom när det gäller nära håll eftersom spelare rör sig så fort på nära håll men när de är långt borta så fungerar fast väldigt bra.

Hur ser det ut för dig som är sportfotograf?

Jag är ingen sportfotograf direkt... men tycker det är kul att fota sport titt som tätt bara för skoj skull (åt kompisar som spelar), ett objektiv som lämpar sig bra för sport (som inte är jättedyrt) är Sigma 120-300/2,8 , dock är det inget kalasskarpt objektiv, men visst, det funkar. En på den lokala tidningen här kör med det till bl.a. hockey o handboll. Jag hade den pjäsen ett tag förra året, 11500kr beg i bra skick. Så du kan komma billigt undan om du har tur.

En annan bra kombo är (om du kör med två kamerahus) är
300/2,8 (med eller utan IS) + 70-200/2,8 .. IS spelar ingen jätteroll då du ändå ligger på så korta slutartider.

Tebax till frågan vad man föredrar.. ett fast till när man står bakom de anfallande laget, 400/2,8 och 70-200/2,8 när man fotar på nära håll. På t.ex. handboll när man står brevid målet, kan de va ballt med vidvinkel o fånga en inhoppande spelare + målvakt + mål i samma bild.

Skall börja med att säga att jag fotar med Nikon-prylar men eftersom 90% av alla mina bilder är "sportbilder" så kanske jag kan bidra med en del.

Min utrustning är Nikons D300 (1.5 crop) samt D700 (FF) och objektiven jag använder mig av är 24-70/2.8 70-200/2.8 VR samt 300/2.8 VR

När jag fotar hockey kör jag med 70-200/2.8 på D700 för bilder i den närmaste zonen och 300'an på D300'an för spelet i bortre. Fotobåsen är placerade vid sidan av spelarbåsen.

Jag kör samma uppsättning på fotbollen med skillnaden att jag ibland även har 1.4 konverter på 300'an när jag sitter på kortsida. Alltså ekvivalent med 630mm på fullformat.

Mitt 24-70/2.8 använder jag på D700 i t.ex. trånga innebandyrinkar och då sitter 70-200/2.8 på D300'an.

Jag kommer nog gå över helt till FF i början på nästa år och då byter jag nog ut mitt 300mm mot ett 400mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto