Annons

Zoomglugg till D5100

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om jag då köper ett objektiv som är till för aps-c sensor får jag då den "riktiga" brännvidden? Uräskta för alla frågor? :p

Du får den brännvidd som objektivet är märkt med x 1,5, dvs objektivets riktiga brännvidd x 1,5. Men objektivets riktiga brännvidd förändras inte, däremot upplevelsen av objektivets brännvidd jämfört med upplevelsen av objektivets brännvidd på FF, 24x36-formatet.
 
Nej fråga på du, detta är inte så lätt att reda ut :) Ja, det kan du, förutsatt att objektivfästet passar. Nu är jag ingen nikonmänniska, men jag har för mig att det mesta, även beg, passar på Nikons nyare kameror. Nikon är visst bra på det sättet att även många äldre objektiv passar. Men har de ingen fokusmotor blir det manuell fokus som gäller.

Objektiv som inte är märkta med "endast för APS-C-sensorer" är förmodligen avsedda för fullformat, FF. Dessa går lika bra att använda på APS-C, förutsatt att de har fokusmotor då. Men detta är en sanning med viss modifikation, det är inte säkert att deras upplösning är riktigt anpassad för APS-C formatets högre pixeldensitet. Inte heller är det säkert att zoomarnas brännviddsomfång är så lämpligt på APS-C, då det är avpassat för FF där man inte har någon förlängningsfaktor.

Hoppas att jag inte rör till det nu. Klicka i "Har inbyggd motor" på Cyberphotos lista och välj bland de objektiven så skall det passa.

Okej då vet jag! tack för idag, återkommer om jag har fler frågor!

Godnatt!
 
Är småbild någon naturlag? ;)
Har man bara erfarenhet av APS-C-kameror så finns det ingen anledning att räkna om alls. Det är ju ingen skillnad på hur den gemensamma brännvidden 50 mm kommer att te sig på 18-55-zoomen eller 50-300-zoomen som diskuterats. 70-300 ger förstås ett litet glapp emellan, men det kommer ju inte vara någon skillnad jämfört med om 18-55:an varit ett 18-70 istället.

En helt riktig och observant iakttagelse. Är man bara van vid APS-C behöver man inte räkna om. Omräkningen har sitt ursprung i alla de som på filmtiden var vana med hur objektiv uppförde sig på 24x36-formatet. Är man bara van med APS-C får man snarast räkna om åt andra hållet, dvs multiplicera med 0,67.
 
En helt riktig och observant iakttagelse. Är man bara van vid APS-C behöver man inte räkna om. Omräkningen har sitt ursprung i alla de som på filmtiden var vana med hur objektiv uppförde sig på 24x36-formatet. Är man bara van med APS-C får man snarast räkna om åt andra hållet, dvs multiplicera med 0,67.

Jaha :) Nu ser jag att det var du Ztenlund som svarade, inte Inteno som jag trodde. Ja det har du ju alldeles rätt i :)
 
Tjena har några frågor till.

Var och skulle köpa nikons 55-300 idag men det var slut så fick åka hem tomhänt..
Men kollade in nikons 70-300 och det var verkligen schysst! Det jag undrar är vilket utav dessa 2 som är bäst för att ta kort på rörliga saker, antar att det är deras 70-300? Och visst blir focusen snabbare om man har kameran i sportmode?

Sen var det ju det här med hur brännvidden blir på min kamera. Ni säger att 55-300mm objektivet blir 55x1.5 men blir det verkligen det? För det står ju "DX" på det objektivet och min kamera är ju i DX-format så då borde det väl bli 55-300? Eller vad menas med att det står DX på objektivet?

Ha en fortsatt trevlig kväll!
 
Att det står DX på objektivet betyder bara att det inte kan kan användas på en kamera med FF-sensor, inget annat. Brännvidden är alltid 55m-300mm oavsett vad den än monteras på. 300mm ger en bildvinkel på din kamera som är precis som vilket annat 300mm-objektiv som helst. Vill du ha samma bildvinkel (utsnitt) om du fotograferar med film eller en digitalkamera med FF-sensor, så får du montera ett 450mm-objektiv. OK?

Per.
 
Att det står DX på objektivet betyder bara att det inte kan kan användas på en kamera med FF-sensor, inget annat. Brännvidden är alltid 55m-300mm oavsett vad den än monteras på. 300mm ger en bildvinkel på din kamera som är precis som vilket annat 300mm-objektiv som helst. Vill du ha samma bildvinkel (utsnitt) om du fotograferar med film eller en digitalkamera med FF-sensor, så får du montera ett 450mm-objektiv. OK?

Per.

Jag tror jag fattar!:). Men så det blir alltså inte gånger 1,5 på min kamera? Fast det står i beskrivningar att på dx kameror blir det tex 55x1,5
 
Tjena har några frågor till.

Var och skulle köpa nikons 55-300 idag men det var slut så fick åka hem tomhänt..
Men kollade in nikons 70-300 och det var verkligen schysst! Det jag undrar är vilket utav dessa 2 som är bäst för att ta kort på rörliga saker, antar att det är deras 70-300?

Det tyckte jag vi avhandlade för flera sidor sedan.
Sannolikt är, som sagt, 70-300 VR snabbare sett till autofokushastigheten.

Och visst blir focusen snabbare om man har kameran i sportmode?

Jag gissar att du menar motivprogrammet och i så fall lär svaret vara nej. Det påverkar hur kameran väljer slutartid, bländare och ISO-tal. Om det på något sätt ändrar fokusläge vet jag inte. Titta i manualen!

(Jag har aldrig använt motivprogrammen på någon kamera jag haft och den jag har nu saknar helt sådana.)

Sen var det ju det här med hur brännvidden blir på min kamera. Ni säger att 55-300mm objektivet blir 55x1.5 men blir det verkligen det? För det står ju "DX" på det objektivet och min kamera är ju i DX-format så då borde det väl bli 55-300? Eller vad menas med att det står DX på objektivet?

Nej, det säger vi inte. Det vi säger och har sagt är att 55 mm ger samma utsnitt som 55*1,5=82,5 mm hade gjort på en kamera med en viss storlek större sensor än den i din kamera. Samma sak gäller för 70-300. Brännvidd är en egenskap hos objektivet och har INGENTING att göra med kameran det monteras på. DX betyder att objektivet bara är lämpat för modeller med en sensor i DX-storlek (på Nikonspråk). Att ett objektiv fungerar även på "FX" påverkar varken bildutsnitt eller brännvidden.

Jag har dessutom försökt säga att du kan lägga ner alla dessa beräkningar om du ändå inte har någon referens till hur en kamera med 35 mm film eller sensor i lika stor storlek beter sig. Det säger dig ändå ingenting i så fall, och dessutom verkar det vara en stor källa till förvirring och onödiga funderingar.
 
Det tyckte jag vi avhandlade för flera sidor sedan.
Sannolikt är, som sagt, 70-300 VR snabbare sett till autofokushastigheten.



Jag gissar att du menar motivprogrammet och i så fall lär svaret vara nej. Det påverkar hur kameran väljer slutartid, bländare och ISO-tal. Om det på något sätt ändrar fokusläge vet jag inte. Titta i manualen!

(Jag har aldrig använt motivprogrammen på någon kamera jag haft och den jag har nu saknar helt sådana.)



Nej, det säger vi inte. Det vi säger och har sagt är att 55 mm ger samma utsnitt som 55*1,5=82,5 mm hade gjort på en kamera med en viss storlek större sensor än den i din kamera. Samma sak gäller för 70-300. Brännvidd är en egenskap hos objektivet och har INGENTING att göra med kameran det monteras på. DX betyder att objektivet bara är lämpat för modeller med en sensor i DX-storlek (på Nikonspråk). Att ett objektiv fungerar även på "FX" påverkar varken bildutsnitt eller brännvidden.

Jag har dessutom försökt säga att du kan lägga ner alla dessa beräkningar om du ändå inte har någon referens till hur en kamera med 35 mm film eller sensor i lika stor storlek beter sig. Det säger dig ändå ingenting i så fall, och dessutom verkar det vara en stor källa till förvirring och onödiga funderingar.

Jahaaa då förstår jag! Aja ber så mycket om ursäkt för mina frågor, vill bara försöka få allt så klart som möjligt! :p
 
Be om ursäkt behöver du inte göra, men ibland kan det vara bra att gå tillbaka och se om inte en viss fråga redan blivit besvarad. ;)

Jo jag vet men jag var inne på telefonen och det va svårt att hitta på den lilla skärmen, sidorna bara hoppade och for åt alla håll och kanter ;).
 
Vad det här med crop-faktor förvirrar många!

Har du aldrig hållit i en systemkamera med film i, strunta i snacket om 1,5 (eller 1,6)! Det säger dig troligen inte ett smack! Begreppet "uppfanns" för att gamla reliker, som jag själv, lättare skulle kunna jämföra de nya hästkrafterna med de gamla. Eller hur mycket en modern lampa lyser jämfört med de gamla. En modern 7-wattslampa må lysa som en gammal 40-watts glödlampa, men den drar bara 7 watt i alla fall! Inte 40W.

Ni som är unga, strunta i cropfaktorn!

Per.
 
en DX glugg ger ingen cropfactor så en 55-300mm DX glugg motsvarar en 55-300glugg medans 70-300mm gluggen som är en FX glugg motsvarar 105 - 450mm.

och jag baserar detta på
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/2596

anyways så är det bäst köpa fullformatsgrejer så långt som möjligt.. en hyfsad glugg är hyfsad även i framtiden om man råkar köpa en fullformats kamera:) men ex DX glugg kommer vara aningen sämre på en fullformatskamera.


PS. Jag köpte en 70-300mm glugg till min D7000 och den gluggen är underbar.. snabb autofokus även inne, rekommenderas starkt om man vill ha en billigare telezoom:)
 
hehe japp var visst det:)
men det roliga med dethär forumet att alla är så otrevliga:)
men det lustiga är bara var själva crop faktorn sker om nu själva bilden från objektivet är i rättstorlek gentemot sensorn.
 
hehe japp var visst det:)
men det roliga med dethär forumet att alla är så otrevliga:)
Jo, så är det nog men du var ju rätt otrevlig själv i ditt tidigare inlägg.

nope du har fel.. men tyck va du tycker du.. står ju klart o tydligt på sidan att en DX glugg inte ger crop.
Och det roligaste är när någon är så otrevlig som du i detta inlägg men samtidigt har totalt fel och absolut noll koll. Det är för de stunderna som man läser FS Forum.
 
hehe japp var visst det:)
men det roliga med dethär forumet att alla är så otrevliga:)
men det lustiga är bara var själva crop faktorn sker om nu själva bilden från objektivet är i rättstorlek gentemot sensorn.

Jämför med en kompaktkamera. Objektivet har ofta en brännvidd på några mm, är avsedd exakt för sensorn, men ger ändå en cropfaktor!

Cropfaktor har inte ett dugg med själva beskärningen att göra, det är bara ett begrepp som används för att göra jämförelsen med 35mm-kameror lättare.

Per.
 
ANNONS