Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv till nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

SlN

Medlem
Letar efter ett bra zoomobjektiv till min d60.
När jag hade min d40 så hade jag ett objektiv med 55/200 zoom och jag tyckte att det var alledles för lite.

Jag har hört att man bör använda stativ till vissa zoomobjektiv så därför undrar jag självklart om det kan finnas något bra som passar för handen men som zoomar väldigt bra.

Ett exempel är t.ex att kunna ta bilder på hästar långt bort i hagar eller fåglar långt upp i träd osv...

Vet inte hur jag ska förklara på bättre sätt =)

Edit:

Jo just det ja, jag gillar att ta bilbilder, gärna in action om man säger så, nu vet jag inte hur bra d60 klarar detta men det kanske finns bra objektiv som förbättrar det hela

Senast ändrad:
Jag gissar att du söker ett objektiv med längre brännvidd. De är förutom 70-300 VR inte speciellt billiga, alternativt inte så ljusstarka.

De som brukar debatteras är:
Nikon 80-400 VR
Sigma 120-400 OS
Sigma 50-500
Sigma 150-500 OS
Tamron 200-500

Även om flera av dessa har bildstabilisering, är ett stativ ändå att föredra.

För aktion vill man gärna ha snabb autofokus. Tamrons är den som är minst lämpad vad jag vet.

För bilbilder är kanske 70-200 VR det objektiv du söker.

Ett bättre men dyrare alternativ är Nikon 200-400 f4 VR.

Se till att objektiven har inbyggd AF-motor också, annars kan du snacka om långsam AF ;)
Så vitt jag vet har t ex nikon 80-400 skruv-AF, mao ingen AF på D60
Hur det är med sigmas och tamrons vet jag inte.
MVH

Se till att objektiven har inbyggd AF-motor också, annars kan du snacka om långsam AF ;)
Så vitt jag vet har t ex nikon 80-400 skruv-AF, mao ingen AF på D60
Hur det är med sigmas och tamrons vet jag inte.
MVH

Just det, missade att det var till en D60!

Nikon 70-300 VR torde vara ett bra alternativ om du inte köper Sigmas lång-tele.

Du vill alltså ha en större förstoring än 200mm.

Billigast är 70-300 zoomarna.

Jonas listar nästa ekonomiska steg i zoomar.

Efter det så borde det bli 70-200/2,8 + konverter
Vet ej om Sigmas 120-300/2,8 har inbyggd motor.

Efter det... tja extrem fast optik och man får börja med att sälja bilen...

Just det, har kollat lite:

Sigmas 120-400, 150-500, 100-300 f4 och 120-300 f2.8 har alla HSM, vilket borde funka på en D60.

Nikon 200-400 f4 är ju den zoom jag skulle vilja ha, fast jag har bestämt mig för att köpa ett 500 f4 VR istället, dvs om jag någon gång skulle ha råd...

Vad du än köper, ett stativ gör mer för bildkvaliteten (skärpan) än vad bildstabilisering gör. Att handhålla objektiv längre än 200 mm är inte det lättaste, särskilt inte de tyngre som ett 300 eller 400 2.8 även om de har VR.

Ett sista påpekande, om du vill fota action och fåglar så är det inte billigt om du vill ha bra resultat. För fåglar är regeln ju längre desto bättre (desto dyrare). 600 mm även på DX är inte alltid tillräckligt. För sport är det ofta snabbt glass som gäller. Kolla priset på 300 f2.8 och 400 f2.8.

Du nämner inte budget och har inga exempel på bilder. Utan dessa är det svårt att komma med mer specifika råd.

ANNONS
Götaplatsens Foto