Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett
Plus-medlemskap.
Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
På tal om dubbelexponering....
Är en bild manipulerad om den är dubbelexponerad i kameran tycker ni? är det någon skillnad om man gör det i i PS eller i kameran?
Personligen tycker jag att dubbelexponering är ok om man gör det i kameran, det är ju något som fotografen har skapat vid fotograferings tillfället och inte i datorn. Dubbelexponering gjordes även med film så där ser jag ingen skillnad.
"Kan jag ha en bra bild direkt i kameran slår det ALLA manipulerade bilder."
Tomas: så klart är det så!
EDIT: Manipulerade bilder eller inte! Om fotografen inte deklarerar att bilden är ett montage eller manipulerad i datorn så mister fotografen trovärdighet! Jag själv och många andra fotografer har fått höra utav människor som inte är invigda i fotografins värld att - "men den bilden har du gjort i datorn" vid förklaring hur man gjort säger personen aha....jag trodde det inte var möjligt. Folk i allmänhet tror att med dagens digitala teknik så görs allt i datorn. Därför anser jag att det är viktigt att deklarera.
sen tycker jag att de flesta bildstilar har sin charm. Skål e ju ledig imorrn :=)
// Roger
Hur blir det om 50 år? Kanske kan man med ett 20/2,8 ta en bild på en talgoxe 500m bort. Photoshop CSfemtielva identifierar sedan arten, omvandlar bilden till vektordata och förstorar upp bilden till valfri storlek utan kvalitetsförlust. Sen kan man likt en konservator arrangera fågeln hur man vill (PS vet naturligtvis hur fågeln ser ut från alla vinklar), och sedan skapa en lämplig bakgrundsmiljö utifrån en vektorbaserad databas.
Var i ligger det roliga med det? Hur duktig fotograf behöver man vara då?
Om jag begränsar mig själv till att ALDRIG manipulera en bild har jag en tydlig gräns. En kamera kommer alltid visa samma sak. Den kommer aldrig göra något enklare för fotografen. Den visar precis det som man såg genom sökaren. Inget mer.
Så känner jag =)
Man får göra som man vill med sina bilder, men att börja kalla folk för bakåtsträvare är bara patetiskt. Isf är alla som vill avsätta produktionsskog till naturreservat också bakåtsträvare ;)
Slutligen tycker inte heller jag att dessa "överdatoriserade" bilder hör hemma här heller. Vissa passar helt klart bättre i "konstfoto" eller "digital kreativ efterbehandling".
Läs första raden i poolreglerna, och en hel del bilder faller bort direkt.
/Tomas
Hur ser framtidens naturfotografi ut?
Under 60 och 70-talet gällde att komma motivet så nära som det var möjligt, motivet skulle vara skarpt och rätt exponerat. Under 80- talet utvecklades naturfotografin enormt, i norden. Helt nya sätt att tänka bild växte fram, en bildstil som mer närmade sig bildkonst.
I Sverige blev utvecklingen där några naturfotografer arbetade för att landskapet fick mer fokus än djuren som motiv, influenserna kom ifrån från amerikansk landskapsfotografi. Några av dessa fotografer var Tore Hagman och Hans Strand. senare fick vi se Jan Töve och Jan-Peter Lahalls arbete där mer helhetstänkande blev fokus. När Terje Hellesö flyttade till Sverige då chockades hela naturfotomiljön av denna personliga bildstil som definitivt närmade sig konsten. I Finland växte det fram ett helhetstänkande till djurfoto, där bilder med miljön runt djuren gavs lika stor eller mer uppmärksamhet än själva djuren. Mer än en artbild på djuren.
Jag befinner mig själv i kategorin där motivet är ganska irrelevant, Jag söker och uppskattar variation och mångfald i bilderna, antingen i det lilla eller i det stora formatet. Att alla bilder fyller en funktion och passar in någonstans i ett sammanhang brukar stämma, men de riktigt bra bilderna som fångar min uppmärksamhet och intresse måste säga mig något. Det jag söker i en bra bild är framförallt känslan, symboliken och uttryck, gärna med lite tuggmotstånd och även där fantasin får flöda fritt. Vilken teknik eller hjälpmedel till min kamera jag använder spelar mindre roll, viktigt för mig är att göra bilden utifrån mitt innersta och vad jag ser. Men å andra sidan kan tekniken hjälpa till att få fram känslan! Mina andra sida uppskattar även dokumentära och välkomponerade bilder. Vi behöver så väl alla bildtyper för variationen.
Det ena ute sluter inte det andra givetvis.
Till begreppet "digital art" skulle jag nog vilja lägga in alla bilder som är ändrade i datorn på det ena eller andra sättet, jag skulle även vilja ha bilder med dubbelexponering och liknande "direkt-ur-kameran-bilder" där man har gjort något som förvränger hur verkligheten ser ut.
Utrustningen är ett måste för att skapa bilder, sedan väljer alla att skapa bilder som passar en själv. För vissa handlar det om att förmedla en känsla, för andra att dokumentera. Svårare än så är det inte, huvudsaken är väl att vi vill lära mer om naturen vi vistas i och därigenom skydda den.
Tvärt emot Sven anser jag inte att den äkta naturbildens dokumentära funktion har försvunnit. Idag är den viktigare än någonsin, det påtalar om statusen i naturen, om statusen bland våra fåglar, djur och växter. Precis som det är med ringmärkning inom fågelskådarvärlden, idag vet vi vart de flesta av våra fåglar flyttar och det är idag inte det primära syftet, utan att se om populationer minskar och ökar, forskning om virus osv osv.
Yttergare ett ett engelskt begrepp som passar in är "conservational photographer".
/micke
mvh micke