Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Vi träffar historikern och samlaren John Maloof som av en slump kom över ett stort antal aldrig publicerade bilder av den amerikanska okända amatörfotografen Vivian Maier (1926-2009). Under sina 40 år som barnflicka i Chicago tog hon otaliga fotografier av staden och dess människor, men även från sina resor till andra delar av världen. Nu har Maloof köpt upp 140 000 bilder av hennes bilder och hon håller postumt på att etableras som en av 1900-talets största gatufotografer – men hade hon själv velat ha all den här uppmärksamheten?
................ hej på er alla, detta skall jag följa i kvällens Kobra.
Har googlat lite på hennes bilder, inte alls dåliga ;-).
Har vi talat om henne här nångång?
Landskampen är nog på sluttampen när detta börjar.../ulla
Hittade en sida som tittar på HCB:s bilder och går igenom deras uppbyggnad och varför de funkar:
http://www.adammarelliphoto.com/2011/09/henri-cartier-bresson/
Helt klart intressant i sammanhanget.
Pga detta scenariot har jag undvikit (analogt) fotografi i 20 år. Jag var inte beredd att se på världen i fyrkantigt utsnitt tills mina kunskaper räcker till för att upplevelse och bild äntligen speglar samma sak.
Det är lite lättare nu med digitalfotografi. Men visst kan det fortfarande bli så att en upplevelse väger tyngre än en bild, så som det uppenbarligen har hänt med din bild, Bengt? Och ärligt talat så tycker jag att det är bra att verkligheten inte låter sig fångas helt och alltid. Inte ens av en duktig fotograf. En känsla blir inte mer värd bara för att den uttrycks i en bild. Skräcken du kände var äkta. Spelar det alltid roll vad det blir för bild av det? Man kan ju bli stum inför vissa situationer, inte hitta ord, allt man säger låter fånigt. Och så kan man kanske också bli "bildlös", inget passande bildspråk till hands.
Förlåt allmänheten i mina tankar. Gäller säkert inte bara GF.
/Katja
/ Bengt
/ Bengt
/ Bengt
Bilden är nu omdöpt till Lek med döden!, och finns att beskåda i min mapp Övrigt( Bengt
""WHAT ADVICE WOULD YOU GIVE TO SOMEONE STARTING IN STREET PHOTOGRAPHY? Buy a good pair of comfortable shoes, have a camera around your neck at all times, keep your elbows in, be patient, optimistic and don’t forget to smile."" (Matt Stuart, som tagit omslagsbilden till Street Photography Now.)
//M
Exempelvis så var han ju intresserad av och skolad i ”traditionell” konst. Undrar hur många av GF-poolens medlemmar har haft pensel eller penna i handen sedan grundskoletiden (med bildskapande syfte alltså) eller går lika flitigt på allmänna konstutställningar som på fotografiska. Några vet jag, men det kanske kan vara lite mer så att vi pratar bild och inte bara foto. Kan vara en tillgång.
Sen fotade HCB ju överallt i världen, inte bara i västerlandet. Jag kan tycka att bilder från icke-västerländskt präglade städer har det lite svårare här i poolen. De kanske misstänks ha för mycket turistvibbar hängande över sig, jag vet inte. En misstanke som HCB slapp. Fota på i alla världens hörn, och, framför allt, uppmärksamma dessa bilder lika mycket i GF-poolen!
Vissa bilder av HCB skulle enligt min åsikt knappast ha överlevt honom om man inte visste när och var den blev tagen, t.ex. fotot på folkmassorna efter Gandhis död. Om man inte visste om dessa omständigheter då vet jag inte om bara komp och ljus skulle ha burit så längt som de gör nu. Därför fattar jag inte varför en del poolmedlemmar tycker det är onödigt att ange plats och åtminstone år då bilden togs. För min bildtolkning kan det faktiskt spela roll, och jag förstår inte den uttjatande frasen om att bilden skall tala för sig själv. Det gjorde iaf inte HCB´s dokumentära bilder.
Bra att ha HCB som förebild. Men det kanske kan handla om lite mer än komp och sinne för ögonblick.
The 300mm f/2.8 is a favorite of the paparazzi. It's small enough to lug around on your Vespa while harassing real people, and fast enough to shoot in any light hand-held with VR, and it focuses close enough to get yourself hurt: 7 feet (2.2m).
Helt klart i utkanten av ämnet gf men jag tyckte det var rätt kul skrivet...
/Henning
Det är människor som befinner sig på olika steg på sin fotografiska utvecklingskurva. I vissa lägen är detta fantastiskt. Man kan få tips, råd och information om sådant man själv inte behärskar. I andra sammanhang funkar det inte så bra.
Det är ungefär som att sätta ihop ett fotbollslag där man blandar spelare som är totala nybörjare med korpenspelare, division ett och tre och upp till Allsvenskan.
Nybörjarna skulle tröttna på grund av svårighetsgraden och att de aldrig fick några bollar. De i mitten skulle kanske tycka att det var okej - ett tag - men de högst upp skulle i sin tur snabbt tröttna på grund av av att svårighetsgraden var för låg.
En av grundreglerna för att utvecklas är att regelbundet ställas inför lagom stora utmaningar som man har en chans att klara av. Är det för svårt ger man i regel upp, är det för lätt tröttnar man utan tvekan.
Sedan tycker jag att man bör ha en viss ödmjukhet inför HCB. Han anses vara en av världens främsta fotografer genom tiderna, och det är inte av en slump. Det kan därför vara väldigt vettigt att titta på hans bilder och fundera kring hur de är tagna, men också läsa vad HCB sagt om gatufoto.
Att lära sig grunderna och förstå bakgrunden till ett fenomen är nog ganska nödvändigt om man vill bli riktigt bra. Det är ungefär som att bli duktig på matlagning. Till en början är det inte fel att följa recepten för att sedan efterhand kunna ta ut svängarna och slutligen komponera ihop egna maträtter :-)
Så Rocka på och plåta det som intresserar er och berör i livet!
//Marcus
Jag undrar om ni som hållit på ett tag med gatufotografering ett tag har några tips på hur man skall närma sig de människor man vill få med på bilderna, Trots att jag nu springer runt med ett 70-300 på kameran så känner jag mig lite påflugen när jag tar mina bilder, tar jag utan att fråga om lov känns det fel och frågar jag om lov blir det definitivt fel då folk plötsligt börjar "posera".
Ett tillägg från en novis om den pågående diskussionen om norm. Jag har ingen aning vem HCB är (får väl kolla upp det nu) eller hur gatufoton "skall" se ut, jag ser bara bilder som tilltalar mig och bilder som inte tilltalar mig, jag tar mina bilder i färg och när jag sedan lagrar dom i datorn och ser ett kort jag gillar speciellt kollar jag om jag skall justera det lite i kontrast, ljus eller färg, då brukar jag också kolla S/V och seppia, känns det som bilden utvecklas av det så är det "rätt" om inte så är det "fel", dom flesta bilderna lämnas orörda men några tjänar på S/V eller seppia och andra vinner lite på att mörkas något. Observera att jag inte vill skriva någon på näsan med mitt inlägg, jag bara uttrycker exakt vad jag känner som nybliven med SLR och en önskan om att kunna ta lika coola bilder som många av er gör :)
Det stora antalet bilder är som ett dignande julbord. Man blir övermätt och missar vissa pärlor.
bara lagt in nån enstaka bild i höst. Men nu har jag haft ett uppehåll
i kommenterandet pga ett par utställningar. Men jag är snart på gång igen./ulla
Om intresset för poolen har svalnat, så kan det ju bero på att det publiceras väldigt många bilder här på FS. En övermättnad kan uppstå. Det är ju mycket lättare att producera fler bilder nu när nästan alla fotar digitalt. Alla bilder är ju inte heller av högsta klass. De riktigt bra bilderna försvinner i mängden.
Nu är det också så, att få av oss håller samma klass som den franske fotografen Henri Cartier Bresson.