BengtsBilder

Diverse bilder från min vardag och lite annat. All photographs in this blog © Bengt Gustafsson, Bengts Bilder.

2-223 Grönt och svart vitt

Fråga mig inte vad den heter, gillar färgen och formen

Stureplan från ovan, en solig sommardag

Postat 2009-01-30 19:51 | Läst 7441 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

2-222 Bredband

Jag är kund hos ett av Sveriges största telekommunikationsföretag. MAn får ju inte göra reklam så jag nämner inga namn (Kan påpeka att de tidigare ägts av Staten)

För en vecka sedan skulle jag ringa hem, det gick inte så jag gjorde en felanmälan på onsdagen. Det gick inte att ringa in eller ut, men brdbandet fungerade så någon totalkatastof var det inte.

På fredag meddelade företaget oss att allt var klart och vi ombads kontrollera utrustningen. Vi kunde konstatera att det inte gick att ringa och att bredbandsuppkopplingen var död. Ny felanmälan, jag skall inte ödsla tid på att beskriva hur lång tid en sådan kan ta. Man meddelade glatt att felet skulle vara åtgärdat efter 3 arbetsdagar. Vi hävdade att eftersom de redan lagat felet en gång boder det gå fortare.

Nu sitter jag hemma idag med feber och hosta och väntar på att teknikern skall komma och åtgärda felet.
Mellan 11 och 13 skall någon dyka upp.

Jag har som tur är Trådlöst bredband via jobbet så jag är inte helt nedkopplad. För resten av familjen är det lite besvärligare, så jag får låna ut mitt modem på kvällarna.

Postat 2009-01-29 11:22 | Läst 7453 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

2-221 Funderingar

Konst kan tydligen vara precis vad som helst. Oavsett hur man missbrukar resurser och påverkar behandlingar av andra. Att kosntfack ställer sig bakom gör mig mycket fundersam över deras etiska värderingar!

Fru Reinfeldt står i TV och tycker att systemet med att betala per besök är ett bra system för att det ger ökad tillgänglighet för oss medborgare. Jag undrar hur mycket tid jag kommer att få av min läkare om jag tvingas besöka honom? Kommer han inte att vilja bli av med mig så fort som möjligt för att förbättra enhetens resultat?
Samtidigt har läkarna en stressad situation som deras intresseförening nu uppmärksammat. Deras högsta chef, Fru Reinfeldt står dock i TV och verkar strunta fullständigt i hur hennes underställda mår. Hon borde kanske läsa på lite om arbetsmiljölagstiftningen och vilket ansvar hon har som arbetesgivare.

I dag i DN läste jag att det saknas resurser i skolan för kuratorer och skolsköterskor mm. Våra politiska företrädare tycker att detta är helt OK eftersom vi i all fall har större resurser än Göteborg och Malmö som har socialdemokratiskt styre. Hur barnens behov i skolan tillgodoses är tydligen av mindre vikt än jämföreslen med hur mycket sämre det är i kommuner med annan politisk majoritet.

Ett litet entreprenadföretag kontaktade mig idag och ville få använda mina bilder på sin hemsida, jag skulle få byline som fotograf, inget annat. Jag avböjde vänligt, vill de ha mina bilder i sin marknadsföring vill jag ha ersättning i kontanter! De tjänar pengar och de vill jag också göra.

Postat 2009-01-27 22:33 | Läst 7465 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

2-220 Åre

Jag trodde att jag skulle hinna lägga upp något blogginlägg under helgen, men det fanns det aldrig tid till.
Vi åkte upp på torsdagnatt med tåg, som blev försenat en timme pga datorproblem i Skåne. Så vi anlände en timme föresnade till Åre. Det gick dock snabbt att ta sig till stugan och redan 09.30 satt vi vid bordet i stugan och påbörjade vår konferens. Vi lyckades klara av dagordningen för förmiddagen genom koncentrerat arbete.

Vi åt en snabblunch bestående av fil, flingor och mackor. Sedan ut till backarna för lite skidåkning på eftermiddagen. Vädret var inte det allra bästa, gråmulet och blåsigt. Pisterna var ganska isiga så vi började lugnt med lite blåa nedfarter samt en och annan röd. Vi åkte in på lite afterski, men eftersom våra icke skidåkande kollegor satt kvar i stugan åkte vi dit efter en öl. I stugan blev det bastu, dusch. öl med tilltugg och en massa prat. Middag var bokad på en italiensk krog i byn kl 20.30. God mat och gott vin fick vi, men redan kl 23 var vi på väg hem till stugan. Man sover inte så bra på tåg och vi var alla ganska trötta.  Skidåkningen spelade också in tror jag.

Lördagmorgon var planerna att stå i liften kl 09.00... det blåste 11 m/s på morgonen så vi stressade inte. Ändå var vi i liften kl 09.30, ett åk räckte sedan tog vi oss med buss över till Björnen där det bara blåste hälften så mycket. Vi åkte fram till 12.30 inkl ett stopp för lite gulaschsoppa i backen. Kl 13 satt vi åter i Stugan och fortsatte konferensen.
Avbrott för fika så klart, men vi jobbad intensivt fram till 18.30. Då blev det bastu igen för de som önskade, sedan middag på kvällen. Vi var tillbaka i stugan igen vid 23.30 och somnade före midnatt.

Söndag så lämnade vi stugan 8.00 åt frukost på Åregården, konfererade fram till12 då vi fick en härlig lunch. Kl 14.10 skulle tåget gå igen och vi hann även handla "middag" till tågresan eftersom SJ inte hade lycktas få med mat på detta tåg. Vid niotiden på kvällen anlände vi stillbaka i Stockholm.

En lyckad konferens i alla fall med en del friskvård i skidbacken. Dock inte så mycket fotograferande tyvärr.

Intensivt arbete, vi arbetar direkt i dokumenten i våra datorer.

Fredagens lunch åt vi med utskit över Åresjön

Grått och dimmigt

Glatt humör i backen

Postat 2009-01-26 22:02 | Läst 7704 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

2-219 Kurs i digital bildbehandling

I dag fick jag äntligen resultatet av mitt arbete för slutexamen i nämnda kurs.

Godkänt, så nu har man 7,5 högskolepoäng till.

Känns skönt.
Det var de här två bilderna jag redovisade

Postat 2009-01-23 19:49 | Läst 7920 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera