Ateljefoto


Lagt upp mitt Gitzostativ på blocket till försäljning. Hade två stycken såna här stående. Sedan har jag ett stort gammalt studiostativ som jag tänkte börja använda mig av mer. Ju mer prylar, ju trängre bor man. Ja, jag fotograferar ganska ofta barn, de kanske stativet berättar för er.


Gitzos överdel stor som ett hus och tippbar i tre olika lägen, Gitzo nr.3

Det är otroligt vad mycket man samlar på sig, stolen tänkte jag ha i ateljén, enda gången jag använder den är när jag ska ta bilder för att lägga upp till försäljning på blocket.


tog någon bild på min dotter också, såg att hon hade ett skavsår under näsborren, den högra så bilden är väl inte en hyperbild direkt. Men jag använde stolen i alla fall.


Här är min son fotograferad, tog han som han var med tröja med tryck på, satte blixten på golvet underifrån likt en ficklampa men fick en skugglinje vid halsen. Detta ser inte bra ut, men kan nog bygga vidare på idén lite.


Min son och en annan bakgrund som jag har. I tyg, gillar inte den så mkt - men belyser man bakgrunden hårt blir den väldigt ljus och man får då ansiktet för sig själv. Lite väl hård skugga på högersidan men så är det.

Min studioutrustning består av Elinchrome modell äldre, 2 st 500 samt 2 st 1000 (de står 100 på dem). Att fotografera i en studio, att lära sig ljuset är något av det roligaste jag vet. Problemet är att jag måste ta bort alla saker från mitt storarum och skapa min atelje där, De känns som om jag får lägga väldigt mkt på det som borde vara självklart. Tänk om jag hade en egen lokal som jag kunde ha till studio, att komma dit och arbeta utan att först lägga en lång tid åt att ta fram allt.

Ateljefotografering handlar i mina ögon om att måla med ljus. Att ha det helt mörkt och tända en lampa i taget för att ställa in, att fotografera i ateljen är att ta den stora penslen, och måla ljus på tavlan, ögonen är viktiga. Men tittar ni noga på mina ögon så är det något som är fel åt helvete. Många gör så utan att veta att de gör fel, jag gör det nu fastän jag vet att det är helt jäkla fel.

Nämligen att använda en fyrkantig ljuskälla. Huvudbelysningen ska föreställa solen, men jag har å andra sidan aldrig sett en fyrkantig sol. Självklart skulle jag ha den svarta ramen som gör bauncern rund.


Är det ljuset eller skuggan som markerar ljuset.

Att låta håret gå helt ut i intet så här är inte alls snyggt, inte alla rätt osv., Men det kan ibland vara trevligt att medvetet leka lite med tanken.

Just ansikte, är något som jag älskar att fotografera, ögonen, vissa är som magneter och man sugs in - andra är trötta, ledsna, och dystra, men ögonen speglar vem man är. Egentligen skulle jag fotografera människor som är synskadade - Hur skulle de fungera för mig då jag tycker att ögonen är så viktiga. Har en synskadad levande ögon, en blick som är magnetisk? Vet inte har inte tänkt så, däremot känner jag en som är synskadad och hon är helt otrolig, en stor carisma.


tog några bilder på brorsans fina Omega Constellation, automatic, med ålderstavla. Guld på stål och ligger ute på Tradera till försäljning. Helt genomgången av en duktig urmakare.

När man fotograferar klockor ska visarna stå på 10 minuter över 10 eller också det ovanliga 10 minuter i två, varför - Jo. Klockan ska se glad ut, visarna är munnen och det är roligt att se at de flesta sätter klockan några minuter innan tio över för att inte vara exakt. Det finns tom kataloger där de säljer klockor som inte sätter tiden alls, är det fel, eller är det fotografens fria val? Var uppmärksam nästa gång du ser en katalog med klockor.


Omegaspännet är också intressant för samlarna, detta av de tidigare slaget, finns olika.


Observatoriet som är Constellations kännertecken. I mkt fint skick, På en klocka som är guld på stål är det stål på baksidan och guld på översidan och även guld på den runda observatorieplattan. Man kan väl säga att detta är klockornas Leica M.


Produktfoto är mkt roligt, har skulle jag haft en rulle för att damma av dammet som blir på blå sammet. Lite för mkt blixt nertill också. Vet att man kan göra mkt i photoshop, men tar bilden på plats. Fotograferar alltid manuellt som vanligt för att ha full kontroll på mitt fotograferande. När jag tar en bra bild vill jag att det är jag som tagit den - inte kameran.


Här ser du en bättre bild, skuggan vad berättar den för oss, var kommer ljuset ifrån? Hur ska jag göra för att undvika ljusskuggan så? Hörde en duktig fotograf som sa att en som målar som har en valmöjlighet målar dit skuggan för att det ska vara en skugga där när solen lyser där. I ateljén kan man ibland bli lite för noga, sätta upp en frigrolitskärm för att reflektera tillbaka ljuset och på så vis ta bort skuggan. Om du tittar på skuggan så ser du ljuset, tänk på det.


Far och dotter, min bror och hans dotter.

Detta var allers för i dag, hostan sitter i som en rostig skruv, har suttit på tok för länge och letat information gällande Leica, många bilder har jag tittat på.

mvh

Morgan Larm

 

 

 

Inlagt 2010-01-24 22:46 | Läst 2421 ggr. | Permalink