POSITIVT & NEGATIVT var länge sedan.
Lite tio i topp
Tio i topp kameror
Leica M
Hasselblad 500 CM
Sinar F
Rollei 35 LED
Nikon F3
Nikon F801 + s
Nikon F5
Nikon F301
Nikon D300
Minox 35 ML
*******************************************************
Bra filmer
Frankies House
Salvador
Under Fire / Nick Nolte
Mannen med nio liv / Martin Grey
Härifrån till evigheten
Deer hunter
Citizen X
Made of Steel
Gudfadern
De omutbara
***********************************************************
Bästa svartvita filmen är T-Max 100 och T-Max 400, T-Max 3200 var också mycket trevlig.
Men då skulle den framkallas antingen i D76 pulver, eller T-maxframkallare som var dyrare
Kommer också ihåg de gamla Kodak Ektar filmerna som var jäkligt dyra med speciell framkallningspåse.
*************************************************************
Det jag saknar med de digitala bilderna
Är kornet......................... det är något som jag saknar mycket
**************************************************************
Fotar nu mestadels analogt på fritiden och digitalt på arbetet
mvh
Morgan Larm
Det är kul med bra verktyg
Jag är väldigt glad att jag äntligen har börjat fotografera analogt, sålde allt mitt digitala och har backat ett steg i jakten på mina bilder. På arbetet fotograferar jag digitalt men på fritiden analogt.
Mina verktyg för att skapa de analoga bilderna är mycket vackra, nästan som gamla verktyg.
Är det inte alltid så att man oftast har fler verktyg än man behöver men ändå saknar ett par saker.
Leica M4-2, den kamera som man ser Christer Strömholm hålla i en film om honom. Detta visades i antikmagasinet. Där de pratar om värdet på fotografernas bilder. Vad detta bevisar vet vi dock inte och vi ska inte väcka den ben.. jag menar björn som sover....hihi
Reporterkameran Leica M2, med en trevlig vidvinkel från 1963 i extremt fint skick. Riktigt rolig att fotografera med.
En Summicrone 50 mm på det ena M2 huset och ett Summicrone 35 mm på det andra M2 huset. Det övre huset har dock fått standardbucklan som 98 % av alla Leica M har som har haft ljusmätare på sig.
Det är inte fel att vända andra sidan till heller.
Det är riktigt roligt att gå runt med dessa originalväskorna och fotografera, det är inte många som vet vad väskorna innehåller. Sedan skyddas kamerororna också.
Har även byggt upp ett mörkrum som jag ska
använda mig av. Måste bara slicka mina sår
lite så ska jag köpa fotopapper och kemi sedan.
Titta vilken vacker skapelse (staty) i mitten Leitz Valoy II,
måste dock skaffa en optik till den och vill inte ta min 50 mm till hjälp
som man kan göra.
Det är riktigt roligt att fota analogt.
mvh
Morgan Larm
En fråga gällande Leicameter MR och MC
Jag sitter just nu och titta på två stycken ljusmätare som jag har till mina Leica kameror, jag använder inte dessa utan en lös minolta IV i stället. Jag mäter det mesta ljuset innan jag fotograferar då jag tycker att det stämmer bra och är k ul helt enkelt.
Men nu ser jag att det står Leicameter MR på den ena och Leicameter MC på den andra. De är små skillnader på dem. Men var är skillnaden på dessa egentligen annat än utseendet lite grann. Vilken är bäst.
Tack
mvh
Morgan Larm
Finns det något försvar mot suddiga bilder?
Rubriken skakar säkert om inne på Fotosidan, det är det som är meningen. Har länge funderat på om en suddig bild är en bra bild, personligen tycker jag att den mycket väl kan vara mycket bra ändå. Tänker närmast på gamla krigsbilder där man ser innehållet i bilden om än suddigt, bilden är bra på grund av att den är som den är.
Men är en suddig bild en bra bild?
Jag vet vad jag tycker, men vad tycker du?
Tidningen foto skulle ta ett porträtt för ett antal år sedan, har för mig att det var på 80-talet och de gick åt ganska mycket film för att få bilden så där lagom suddig så att den kunde accepteras som en bra bild, i detta fall gällde det ett porträtt. Dessvärre har jag ingen bild att visa.
Vilka kriterier ska en bild innehålla för att vara en bra bild????
mvh
Morgan Larm
Ska vi byta grejer.......
I bland skaffar man en kamera som blir liggandes, som mer eller mindre bara tar plats. Här har vi en. Det är en Mamiya RZ 67 Pro.
Fyra objektiv: 50 mm (vidvinkel), 90 mm (kort norm), 127 mm (lång norm), 180 mm (porträtt).
2 magasin 6x7 i mkt fint skick för 120 filmer
En stor och vacker kamera där objektivet sitter fast och där man får skruva ut bälgen för att få focus, där man kan vrida på magasinet så man kan få stående bilder eller liggande bilder och på så vis slipper luta kameran.
Visst är de vackra, de stora analoga mellanformatskamerorna.
Här ser ni en fin Mamiya RZ från undersidan. Bilderna är inte rättvisa då de är tagna med en gammal digitalkamera. Men ni ser nog lite hur kameran ser ut.
Varför lägga ut dessa bilder då?
Jo, jag undrar om det finns någon som vill byta till sig denna, mot något av följande
- Fin Leica M
- Eller Nikon D7000
- Eller Nikon D300
Självklart i fint skick med få exponeringar osv.. Självklart fullt och riktigt
mvh
morgan Larm