Finns det något försvar mot suddiga bilder?

Rubriken skakar säkert om inne på Fotosidan, det är det som är meningen. Har länge funderat på om en suddig bild är en bra bild, personligen tycker jag att den mycket väl kan vara mycket bra ändå. Tänker närmast på gamla krigsbilder där man ser innehållet i bilden om än suddigt, bilden är bra på grund av att den är som den är. 

Men är en suddig bild en bra bild?

Jag vet vad jag tycker, men vad tycker du?

Tidningen foto skulle ta ett porträtt för ett antal år sedan, har för mig att det var på 80-talet och de gick åt ganska mycket film för att få bilden så där lagom suddig så att den kunde accepteras som en bra bild, i detta fall gällde det ett porträtt. Dessvärre har jag ingen bild att visa.  

Vilka kriterier ska en bild innehålla för att vara en bra bild????

mvh

Morgan Larm

Inlagt 2011-08-14 13:29 | Läst 1210 ggr. | Permalink
Vad är en bra bild? Det är en fråga med väldigt många svar.
Det finns mängder av bilder som oskarpa och fantastiska. Den här bilden är kanske inte fantastisk, men funkar rätt bra:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1598376.htm
Ibland är det "ingen bild eller en suddig bild" som gäller. Jag tänker på tillfällen då man inte kan eller hinner tänka på att få till allt. Man tvingas lyfta kameran och ta bilden där och då och sedan hoppas att den blev ok.

Sedan finns det sudd och sudd. Är det ett medvetet sudd för att skapa dynamik och dramatik, eller är det slarvsudd pga skakningar hos fotografen osv.

Listan kan bli hur lång som helst. Jag har sett flera bilder som varit suddiga och som varit bra, men inte många som inte kunde varit bättre utan suddet. Bilder som haft suddet som en kreativ del i skapandet undantagna, som t ex rörelseoskärpa för att skapa fartkänsla osv.
Tycker det är lite beroende på tanken med bilden, vilken känsla man vill förmedla och vilken typ av bild det gäller. Typ en landskapsbild över en vacker vy som omedvetet blev suddig kanske inte är någon höjdare. Men tex den där porlande bäcken bland all grönska kanske blir supersnygg med lite sudd och tillfört glimmer i bilden, för att fotografen kanske tex försökte få fram en drömsk känsla.. Ah jag vet inte..svårt det där. Ibland är det helt enkelt snyggt och ibland inte, tycker jag :-) /eva
Det finns inga regler för detta!! Situationen ger bilden och ibland hinner inte skärpan bli där. Robert Capas bild från D-day blev oskarp av andra skäl, den var säkert skarp ursprungligen.

Sedan kan man välja att göra att göra bilden suddig, som ett estetiskt inslag. Typ exempel är Erik Malms naturbilder, och de kan bli mycket suggestiva. Personligen är jag inte odelat positiv till suddiga naturbilder, men de kan bli mycket bra.

Fler tankar om suddiga bilder finns i bloggen
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/13-fokus-skarp-bild-varfor-da.htm

Bob
Hej och tack för alla era inlägg, väljer att svara för alla genom detta.

Klas Almqvist skriver att en bra bild berör, detta stämmer likaväl som en bra bild kommer man ihåg medan en dålig bild vill man glömma snabbt som fan.

Ett fotografi har inget språkstaket framför sig, oavsett om vi pratar olika språk så kan vi se bilden, däremot kan olika kulturer göra att vi betraktar och läser av bilden på olika vis. Jag tänker lite på det här när vi får ett visitkort, vissa vill då lägga visitkortet nära sitt hjärta för att visa att de uppskattar den som de fått visitkortet från. Vissa tar fram plånboken i bakfickan och trycker ner det där och trycker bak plånboken i häcken. Givaren av visitkortet kan misstolka detta.


Att fotografera är att skapa minnen och det är bra. Men jag har svårt för suddiga bilder om de känns misslyckade, om i stället bilden är suddig för att det är kväll, en bild som kanske inte går att skapa utan att få till den suddig kan vara intressant. Tänker på på krigsfotografers bilder i dåligt ljus, bilder i naturen där ljuset inte alltid räcker till. Men själv försöker jag slänga bilder som är suddiga då jag inte tycker om dem.


Arne Bivrin visar en bild på en suddig fågel och jag beklagar men den skulle jag slängt... Många tycker nog att den är bra men inte jag. Den känns för suddig för mig.
Ingemar Magnusson berättar om tiden att den inte alltid räcker till och då tänkte jag genast på att vi kanske skulle se kungen åka förbi i en fin sportbil ute på en grusväg någonstans. Om jag hade fotat den och den skulle vara suddig så hade jag valt att slänga den.


Kan vi stå för en suddig bild om vi säger att vi inte hade tid, eller att vi var närvösa och glömde ställa in? Nej, inte jag. En suddig bild som inte är planerad för att vara suddig eller då ljuset inte räcker till och den måste tas kan fungera men inte bara för att vi inte hade tid.
Eva Eriksson tycker att det beror på vilken tanke vi har med bilden, vilken känsla som fotografen vill förmedla och det kan jag till viss del hålla med om.


En suddig landskapsbild är inte snygg så vida den inte är fotograferad på en gammal bälgkamera med glasplåtar eller så, där kvaliten inte klarar av mer. Detta kan vara häftigt.
Jag personligen tycker att de flesta suddiga bilder är dåliga, att de är suddiga för att de är slarvigt tagna eller för att folk väljer att spara dem i stället för att slänga dem i papperskorgen.



Jag har fått höra att jag gör för lite med mina bilder, att jag borde arbeta igenom dem mer i ps och att jag borde begränsa mina uppladdade bilder och bara ta med grädden, de som är bäst, men varför ska jag göra det?


Bob Bovin slutligen säger att det inte finns några regler - jo, det gör det väl...Det finns tydliga fotografiska regler för hur man ska ta bilder, har alltid funnits, men man behöver självklart inte bry sig om det. Jag är övertygad om att dessa regler bryts mycket mer nu i den digitala eran än i den analoga eran. Man kommer lättare undan med en dålig bild digitalt än analogt. Det kan vi tacka ps för.


Det finns alltså ingen medicin för det här lika väl som det finns regler för hur mycket olja som ska vara på en oljemålning för att den ska klassas som oljemålning.
Det är betraktaren som avgör om han eller hon gillar bilden.

Tack för era komentarer
Gå gärna in och titta på mina dåliga bilder, jag är inte bättre än någon annan. Säkert är det suddiga bilder där inne som jag missat att slänga.



mvh
Morgan Larm
Inmaon 2011-08-14 19:56
Nja... Det var kanske inte en bild på kungen jag hade framför mig när jag skrev mitt svar. Låt oss istället säga att ett flygplan störtar och du endast hinner få upp kameran till hakhöjd innan du måste skjuta. Behålla eller slänga?? Bra eller dålig?? Det kan vara den enda bilden på händelsen och medan den ur en fotografisk synvinkel kanske inte är en bra bild, så kan det vara en ruskigt bra nyhetsbild, eller kanske en makalöst bra "bevisbild".
Kungen kan alla ta när som helst och det finns miljoner bilder av en sådan herre. Jag hade kanske inte ens lyft kameran om han susar förbi i en sportbil. Där ser man hur olika ett inlägg eller ett svar kan tolkas.
Ingemar
Svar från fotomojje 2011-08-14 21:01
Hej Ingemar Magnusson!
Kungen var bara ett exempel. Men okey, du fotograferar en nyhetshändelse och ser värdet i bilden utifrån det. Då kan jag hålla med om att en dålig bild ändå har existensberättigande.

Men jag var inte så drastisk utan menar mer att man finner en ovanlig situationsbild där exempelvis någon befinner sig inom bildfältet på kameran och bilden blir dålig. Inte sparar man bilden då.

Jag tror nog vi tänker ganska likartat men en bild som är dåligt tagen blir inte bättre bara för att tiden går. Kanske för att visa att det såg ut si eller så, men en suddig bild är ändå en suddig bild.
mvh
Morgan Larm
Arne Bivrin 2011-08-14 21:05
Tänk, det är lätt att missförstå även det skrivna. Jag trodde du ställde en öppen fråga som en inbjudan till en diskussion, men mitt intryck är att du egentligen redan har en uppfattning som du inte är intresserad av att utmana. Bilden jag länkade till var medvetet oskarp. Lycka till med fotograferandet och glöm inte att kolla skärpan noga ;-)
Svar från fotomojje 2011-08-14 21:28
Hej!
Nej, detta är en öppen fråga, men jag trodde att jag också fick delta i diskussionen. Att jag också fick ha en åsikt. Jag gillar inte suddiga bilder som den du länkade till. Om det är din bild så ber jag om ursäkt då du bara ville visa upp ett exempel. Men det är klart att jag måste få säga vad jag tycker.

Det är ofta så när man ska prata om något, ingen vill bli stampad på tårna men alla vill deltaga.

Tack för ditt inlägg, men jag visste att det skulle röra upp känslorna när man pratar om bilder. Bilder är svårt att prata om då ingen vill ta dåliga bilder, alla vill ha beröm. Om jag sagt att bilden på fågeln var mycket bra, hade jag då missförstått det hela då också då vi skulle ha en öppen diskussion.

Jag var självklart intresserad hur du fotograferar och gick in på din sida efter att jag skrivit. Du tar mkt fina bilder och jag inser att du har full kontroll på det du gör. Men jag står ändå för det att bilden du visade via länken inte var bra även om du tycker att den funkar rätt bra. Du har väldigt många fler bilder på din sida som är hästlängder bättre än den du länkade.

mvh
Morgan Larm
Tack för dina synpunkter
klabbarpan 2011-08-15 10:16
Citerar dig Morgan, "Jag har fått höra att jag gör för lite med mina bilder, att jag borde arbeta igenom dem mer i ps och att jag borde begränsa mina uppladdade bilder och bara ta med grädden, de som är bäst, men varför ska jag göra det?"

Till att börja med, ditt uttalande om att jobba mer i Phostoshop. Jag ser ofta på dina bilder du laddar upp att de skulle gå att göra mycket bättre om du bara offrade 5 minuter på dem. Ska du ha en chans att göra något värt att visa upp så måste du lära dig mer om digital bildbehandling. Du brukar ibland hävda att det är bättre att göra rätt vid fotograferingen och sedan får det vara bra, det stämmer inte. Bilderna behöver handpåläggning efteråt, så är det bara om du frågar mig. Återigen, du är välkommen hem till mig så ska jag visa dig hur du kommer igång att lära dig PS. Jag kan inte lära dig hur du ska göra men som sagt, hur du kommer igång.

Du ska inte begränsa dig till att ladda upp de bilder som är bäst. Att ladda upp bilder här gör man för att man vill ha kritik på dem, inte för att visa upp dem... Däremot kan jag tycka att du ibland laddar upp många bilder som är väldigt snarlika varandra, näst intill identiskt lika. Där tycker jag att du ska begränsa dig kraftigt, låt det räcka med en bild, det är ändå ingen här på FS som orkar titta igenom ett antal snarlika bilder och försöka analysera skillnaden.
Många gånger kan det finnas en tanke med att en bild är oskarp, man kanske har panorerat upp längs trädstammarna i skogen och fått en bild där själva oskärpan blir en del i bilden. Den typen av oskärpa har helt klart sitt berättigande. En misslyckad bild däremot, till exempel genom skakningsoskärpa, är sällan något att spara. Sedan kan det ju såklart finnas tillfällen då det är bättre med en oskarp bild än ingen bild alls men de ska ha väldigt stort nyhetsvärde om det ska vara något att visa upp.

Det finns många sätt att skapa en oskarp bild, ett landskap i dimma är en oskarp bild men kan vara hur snyggt som helst. Man kan softa bilder, populärt både i mörkrummet och i den digitala världen, kan vara riktigt snyggt.

Frågan är inte helt lätt att besvara. Om det finns en tanke med oskärpan och att budskapet når fram, då har den oskarpa bilden sitt berättigande. Om inte, släng skiten...
Jag tänker kanske inte så mycket tillbaka i tiden när jag ställs inför frågan om en suddig bild kan vara bra. Det är svårt att jämföra dagens kameror med dåtidens. Utvecklingen har varit otrolig och man gör nog fel redan i jämförelsen med vad som fanns förr. Jag tror inte man ska jämföra analogt foto med digitalt foto, utan man ska se dessa två varianter för sig.

I den moderna världen med digitala avancerade kameror, så brukar man säga att 40% av bilden sker i fotograferingstillfället, då man skapar själva grunden i bildens budskap. Därefter sker i bildbehandlingen ytterligare 40% på vägen fram till slutmålet. Då sker handpåläggning genom redigering för att förstärka budskapet och leda betraktaren in i bilden. Men de sista 20% av bilden fram till dess fulländning sker i själva presentationen hur man visar bilden i fysisk form.

När det gäller vad som är en bra bild, så gäller detta för mig:
Inget rätt, inget fel utan det är betraktaren som avgör om en bild upplevs som bra eller dålig, det finns inga givna facit.

För att själv ta en bra bild, så måste man nog börja med att se andras bilder för att lära sig och tvinga sig utanför sina egna ramar och synsätt. Man måste hela tiden träna sig, för man blir aldrig fullärd.
En bra bild måste ha ett innehåll, det som finns på bilden måste vara något som vi värderar, så bildens innehåll är en stor anledning att vi tycker om bilden.
Sedan har även bildens form stor betydelse och hur bilden är gjord. Den kan ha en mycket hög detaljrikedom som vi uppskattar, är den svart/vit så kan gråskalan vara magnifik. Den kan också vara vackert komponerad.
Men givetvis är det avgörande vad bilden har att säga oss som betraktar den. Den måste ha ett budskap. Budskapet är högst personligt. Vilket kan formas av minnen som har hög prioritet hos oss själva, eller att bilden ger ett budskap, att livet har ett värde att leva i.
En bra bild kan också vara en bild som lär oss att se på saker på ett anorlunda sätt, så som vi inte såg det innan, vi lär oss något nytt.
Så innehåll, form och budskap är mitt svar där.

Man kan alltså inte gå på någon form av magkänsla, även om det kan kännas skönt att få göra det. Men som vanligt är det väl så, att om man bara går på känslan så kommer man att missa förmågan att utveckla sitt bildseende på sikt, för att nya tankar kommer alltid att utmana, när man ska lära sig att uppskatta någonting nytt så kommer det knappast att kännas bra i början. Det är därför viktigt att gå in på utställningar av bilder, som man egntligen inte gillar och försöka härda ut och se möjligheten att se på tankarna kring bilderna och se vad som kan göra att man ser bilderna som bra.

Med andra ord så är inte ens känsla alltid bra, utan den måste ifrågasättas om man vill växa i förmågan att bedöma bilder.

När det då gäller en suddig bild, så kan den vara intressant om den har ett innehåll, budskap, eller form, annars är det papperskorgen som gäller.

Lite av hur jag ser på det hela, men jag betonar att det är min uppfattning. Var och en får ha sin egen, eftersom det inte finns några givna regler och det är nog så viktigt att betona.

Mvh Janne
Svar från fotomojje 2011-08-18 23:14
Hej!
Jag vill göra 90 % vid fotograferingen i kameran och samla upp de 10 % till att jusera i slutet. Att bara lägga ner 40 % vid fotograferingen gör mig skräckslagen......Var ska man då ha fina dyra kameror till om man bara använder dem till 40 % ...

Vi hörs
mvh
Morgan Larm