på en digital analognörd

Flygningar å Malmen

I söndags var jag på Malmen, utanför Linköping. Svenskt flyg fyller 100 år i år, och det manifesterades i helgen med Flygvapnets huvudflygdag, just på Malmen. Malmen är ju i praktiken vaggan för svenskt flyg. I alla fall det militära.

På 80-talet åkte jag på de flesta flygdagar inom räckhåll. Det kunde nå ända till England... Nu är det mycket sällan, men den här gången blev frestelsen allt för stor.

1910 blev friherre Carl Cederström förste svensk att erövra aviatördiplom. Senare samma år flög han på Ladugårdsgärde i Stockholm inför en stor publik. Året efter hade han en flyguppvisning på exercisfältet Malmen, som drog 30-40000 människor under tre dagar. 1912 startade han sin flygskola på fältet, och 1913 förlade även Kungl Fälttelgrafkårens Flygavdelning sin versamhet hit (de hade startat med två flygplan 1912). 1917 bildades Flygkompaniet, fortfarande under armén, och 1926 fick vi till slut ett självständigt flygvapen, idag ett av världens äldsta. Om jag inte minns fel är det bara engelska Royal Air Force, bildat 1918, som är äldre.

Det var stopp redan ute på E4:an, men tack vare gammal lokalkännedom och några mindre gator kom vi in precis innan flyguppvisningen började. Som omväxling körde jag 100% digitalt. Nikon D300 + 70-300.


Ö1 Tummelisa. 1920-tal. Roterande stjärnmotor. Konstruerades av skådespelaren Ingvar Kjellsons far Henry. Det var ett övningsplan, som användes som övergångsplan mellan skolplan och stridsplan. Det här är en replik från 1989, byggd av Mikael Carlson. Liksom herr Meldert kommen från Åmål. Han började visst med att fälla ett träd i egen skog, och fortsatte sedan tills resultatet blev så här bra!

Flygvapenmuseum har ett original, som faktiskt flögs så sent som 1962.


Man misstar sig inte på det goa mullret från två Twin Wasp... Här i Flygande Veteraners "Daisy".


Blodsugare. Tvåsitsig sådan (J 28C).


Breitling Jet Team. Flög mycket snyggt, men programmet blev nästan lite tråkigt efter ett tag. Det hände inte så mycket, men flyga formation fint kunde de. Flög tjeckisk-byggda L-39 C Albatros.


C-17 Globemaster. Solförmörkelse. Den här tillhör Heavy Airlift Wing, baserad i Ungern. En flottilj även Sverige har del av. I slutet av programmet lastade de planet med utrustning, för vidare flygning mot Afghanistan.


Mikael Carlson igen. Här i en "Bleriot XI" från 1910. Egentligen en Thulin A, byggd av AETA i Landskrona. Det var f ö med Bleriot XI som Cederström började 1910.


Vingen saknar skevroder. Inte ovanligt på den tiden. Istället skevade man genom att vrida hela vingen. Mikael lär ha sagt att det är ingen konst att skeva. Problemet är bara att det inte händer någonting...


Gul Rudolf. J 29F Flygande Tunnan. Jag tycker den är bland de vackraste Saab-planen. Slog faktiskt två hastighetsrekord på sin tid. På den tiden var Sveriges Flygvapen det fjärde största. Idag har vi bra tre flottiljer kvar...


Svensk AEW. Tp 100, Saab 340AEW, med Ericssons radar på taket.


J 32 Lansen. Flögs som vanligt snyggt av Alf Ingesson-Thor, som strax innan också gjorde en fin uppvisning med en Saab Safir.


Lite suddig, men man ser att han drog några g (kondensstrimman). Några Lansen gör fortfarande ibland tjänst åt Strålsäkerhets-myndigheten. Det fanns sedan tidigare utrustning för att kunna bära mätkapslar för radioaktiva luftföroreningar ("radiakmätkapslar "), och man gjorde bl a mätningar efter Tjernobyl-katastrofen -86. För några år sedan upptäckte man att utrustningen fanns kvar, museiflygplanen kompletterades för moderna krav, så numera kan de få tjänstgöra ibland. Nu senast mätte man vulkanaskan i luften.


Så var det dags. :-)


Till alla som handlar på Biltema. Här är återbäringen!


Spitfire Mk XVI och Mk 18. Merlin vs Griffon. Högergängad propeller vs vänstergängad.


J 35 Draken. Det vackraste. Opereras, liksom bl a Vampire, Tunnan och Hunter, av Swedish Airforce Historic Flight


En fyrgrupp JAS 39 Gripen. Snyggt och tajt.

Jo, jag fick färg i ansiktet också. :-)

 

Inlagt 2010-06-16 00:26 | Läst 7267 ggr. | Permalink
Verkligen ett skojigt bildreportage!
Svar från ojanson 2010-06-16 10:34
Alltid kul om man kan glädja någon.
Tack :-)
Men med tanke på de många fina bilderna fick du väl en vit fyrkantig fläck liknande D300 i ansiktet också. Många ovanligt fina flygbilder!
Svar från ojanson 2010-06-16 10:32
Nja, den här gången slapp jag. På 80-talet, däremot, såg jag det mesta genom sökaren. Så mycket att jag efteråt ibland inte kom ihåg hela uppvisningen...
Å tänk om man hade vetat...
Var nere på Såtenäs flygflottilj förra året på deras flyguppvisning och blev jättebesviken - hade väntat mig att de skulle flyga formationer osv, men det var väldigt "tunt" över huvud taget. Tycker dessa uppvisningar är jättekul att se!

/maria
Svar från ojanson 2010-06-16 10:43
Ja, de hade nog samlat ihop lite extra med tanke på jubiléet.
Tack för kommentaren!
Mycket fina bilder. Där hade jag velat vara med.
/John-Erik
Svar från ojanson 2010-06-16 10:44
Och det utlovade regnet väntade till strax efter fem. :-)
Mulli-mull med lite fina bilder på flygplan...
Det enda som skulle få upp mig i ett litet flygplan är att få flyga en Vickers Supermarine Spitfire eller en North American P51B Mustang.
Svar från ojanson 2010-06-18 16:18
Den drömmen delar vi alla. :-)
Jag har i alla fall haft glädjen att få vara med och skruva på en Spit. Det är den som nu står på Flygvapenmuséum.
Här blev man allt lite avundsjuk, verkar ha varit en fantastisk uppvisning!
Men tog du inga "retrobilder"?
Svar från ojanson 2010-06-18 16:20
Jag skäms. Inte en enda. ;-)
Sånt här är ju toppen. Träffade en gubbe för en massa år sen å han hade en Merlin i garaget. Snacka om volymstarkt ljud när han startade upp den å gasade på :)
Svar från ojanson 2010-06-21 23:15
Det kan jag tänka mig.
Möjligen kan det ha varit en Meteor. Det var en nedtrimmad variant av Merlin, med bl a tvåventilstoppar och vissa enklare material, som satt i Centurion-stridsvagnarna.
Maffigt vilket som. :-)