Öresund
Man ser i fartygstrafiken i sundet att covid är glömd, det är nu oftast 3-4 kryssningsfartyg som passerar varje dag, mot för något år sedan då det var 3-4 fartyg på hela året. Turistandet har satt en otrolig fart både på land, vatten och luft inte konstigt att bränslepriserna pekar uppåt, det var ju härligt för två år sedan när ingen behövde drivmedel och bensinen kostade 14:-. Ett kryssningsfartyg drar ungefär 6000l olja i timmen och då denna olja är smutsigare än bilbränslet så motsvarar det 5 miljoner bilar, siffror från 2016, jag antar att man även i kryssningsbranschen nu strävar åt mer miljövänligt bränsle

AidaLuna, Italien, 252m
Enchated Princess Bermuda, 330m, tar över 3000 passagerare 
MSC Preziosa, Panama, 333m, i motljus 
en solnedgång kom med också 
danska kungaskeppet Dannebrog, nedan en länk till danskTV om kungaskeppet. Programmen är öppna för Sverige så man behöver inte logga in.
Kongeskibet - I dronningens tjeneste: Nye forpligtigelser | DRTV https://www.dr.dk/drtv/episode/kongeskibet-_-i-dronningens-tjeneste_-nye-forpligtigelser_309202

Aida Prima, Italien, 300m, tar också över 3000 passagerare 
kustbevakningen, här passerar den utan att transpondern är påslagen, iaf för allmänheten. Det är väldigt sällan det passar fartyg i sundet som inte finns med i fartygsappen 
Rotterdam, Nederländerna, 296m lång

Hittade en artikel om att kryssningsfartygs miljöpåverkan är 3 gånger större än flygets per passagerare. Men eftersom fartyget inte tar fågelvägen så kan det bli upp till tio gånger högre
Hälsn!
Hälsningar, Bjarne