Mellan himmel och jord/peter

av Peter Dahlén

Sommarstugan i Danmark 19 juni

Vi var i sommarstugan i Danmark under midsommarhelgen.


Vi klarade oss från regn och åska, det största åskvädret på midsommardagen gick väster om oss och gick sedan nordöst och så bildades ett annat oväder öster om oss som gav regn på kolonin i Helsingborg, men inte där vi var. Varmt var det med 30 grader.


Vi hade fått lite vallmo längst vägen ner till sommarstugan. Fotograferade med Samyang 135/2 på största öppning 


Midsommarbukett 

Midsommarrabatt, med en häck i bakgrunden som jag klippte i värmen 🥵

Vi skulle ju ta de första potatisarna på midsommarafton 

Tomater hade vi med från kolonin 

Det gick att få ihop en midsommartallrik i Danmark. Sallad, gräslök och potatis från Danmark. Tomater och dill från Kolonin. Tyvärr var potatisen lite mjölig, det är en tidig sort Maya, det får bli en annan sort nästa år. Hoppas att potatisen i Kungsbacka är bättre, där har jag Folva, det får jag se i slutet av veckan då vi ska dit 

Jordgubbarna är från kolonin blev i en jordgubbskompott som passade fint på våfflorna 

Publicerad 2026-06-23 05:17 | Läst 123 ggr 4 Kommentera

Utvälinge 3 juni

Så hoppar vi till den 3 juni i Utvälinge och i huvudsak skärfläckorna 


Hämpling 

De två skärfläck ungarna har blivit större 

De har ständig övervakning

Här en annan familj som håller sig lite längre bort, har faktiskt inte sett dessa ungar sedan dessa bilder 

Här en av de två första ungarna 

en större strandpipare kom med också 

Denna kom riktigt nära, synd att vattnet inte var helt stilla 


Snyggt att jonglera med en droppe 

och så en unge 

Publicerad 2026-06-22 05:00 | Läst 156 ggr 5 Kommentera

Utvälinge 26 maj

Jag kör ut några från Utvälinge 


Storskrake, kommer bilder med ungar om några bloggar 

Sävsångare 

och här den graciösa skärfläckan 

Här dess unge 

Här båda ungarna, denna familj håller ihop och har en egen plats i Utvälinge 

Större strandpipare 

Här en annan familj, här ser jag en unge men några dagar senare så ser jag tre ungar vid troligen denna familj 

Myrspovar 

Publicerad 2026-06-21 07:39 | Läst 155 ggr 1 Kommentera

Sommarstugan i Danmark 21-23 maj

Vi var som sagt i Danmark 21-23 maj, fint väder var det också som syns på dessa bilder. 


Blåregnet och clematisen på paviljongen blommar

När SuperBrugsen har ett gör det själv-kit på smørrebrød så blir det en sådan 


clematisen 

blåregnet i närbild 

Potatisen har kommit upp fint, jag satte ner dem redan i april och därifrån har det varit en del frostnätter, ska ta upp lite till midsommar 

Vår salladslåda har också växt till sig 

Jag fick en notifikation från appen att Havhingsten var ute på fjorden, den låg still ganska länge söder om oss, vid Frederikssund, så satte den fart igen utan att jag helt hängde med. Skyndade mig ner till stranden och då hade den passerat mig med en 5km, men det blev några bilder på håll. Den gick dock in i Frederiksværk och jag skulle dit och slänga trädgårdsavfall nästa dag, så jag hade en plan B.

Så här på morgonen i småbåtshamnen i Frederiksværk så låg den 

Svanen är också nyfiken 

tillbaka till den blommande paviljongen med några bilder 

Vi har ju inte så långt ner till vattnet 

Publicerad 2026-06-19 05:51 | Läst 193 ggr 2 Kommentera

Glad midsommar

Regn och prästkragar hör ju liksom midsommar till, tänkte att dessa bilder skulle kunna inleda midsommarhelgen. Bilderna är tagna den 9 juni efter en kraftig regnskur på kolonin. Vi får hoppas att vi enbart får prästkragar till helgen och slipper regnet, varmt ska det ju iaf bli.


Det klarnade upp under någon timma och jag passade på att fotografera några prästkragar på kolonin. Det blev en hel del bilder liknade denna som inte var så spännande.  Bilderna är med Laowa 180/4,5

Men så såg jag en blomma som inte var vågrät utan nästan lodrät och att en droppe var lite mörk, tittade mer på denna och såg då en prästkrage i droppen, då hade vi plötsligt något.  Det blåste en hel del så det var lite jobbigt att fota makro, till slut så höll jag fast blomman med ena handen och fotograferade med den andra. Många tagningar blev det för det blev en hel del oskärpa i vinden 

Det blev en hel del bilder på just denna blomma och droppar i lite olika vinklar 

Här lyckades jag t.om att stacka två bilder så att jag fick fokus i tre droppar. 
Det började regna igen, så det fick bli en liten paus 

När det blev uppehåll så var det ut igen för att försöka hitta något liknade 

Jag försökte vrida blommorna för att kunna få in något i bubblan 

Här lyckades jag få in speglingen från en annan blomma 

Här blev det en hel bukett 

Svårt men spännande 

Publicerad 2026-06-18 05:06 | Läst 271 ggr 6 Kommentera
1 2 3 ... 406 Nästa