Mellan himmel och jord/peter
Sommarstugan i Danmark 19 juni
Vi var i sommarstugan i Danmark under midsommarhelgen.

Vi klarade oss från regn och åska, det största åskvädret på midsommardagen gick väster om oss och gick sedan nordöst och så bildades ett annat oväder öster om oss som gav regn på kolonin i Helsingborg, men inte där vi var. Varmt var det med 30 grader.

Vi hade fått lite vallmo längst vägen ner till sommarstugan. Fotograferade med Samyang 135/2 på största öppning 

Midsommarbukett 
Midsommarrabatt, med en häck i bakgrunden som jag klippte i värmen 🥵
Vi skulle ju ta de första potatisarna på midsommarafton 
Tomater hade vi med från kolonin 
Det gick att få ihop en midsommartallrik i Danmark. Sallad, gräslök och potatis från Danmark. Tomater och dill från Kolonin. Tyvärr var potatisen lite mjölig, det är en tidig sort Maya, det får bli en annan sort nästa år. Hoppas att potatisen i Kungsbacka är bättre, där har jag Folva, det får jag se i slutet av veckan då vi ska dit 
Jordgubbarna är från kolonin blev i en jordgubbskompott som passade fint på våfflorna
Utvälinge 3 juni
Så hoppar vi till den 3 juni i Utvälinge och i huvudsak skärfläckorna

Hämpling 
De två skärfläck ungarna har blivit större 

De har ständig övervakning

Här en annan familj som håller sig lite längre bort, har faktiskt inte sett dessa ungar sedan dessa bilder 

Här en av de två första ungarna 



en större strandpipare kom med också 


Denna kom riktigt nära, synd att vattnet inte var helt stilla 
Snyggt att jonglera med en droppe 


och så en unge
Utvälinge 26 maj
Jag kör ut några från Utvälinge

Storskrake, kommer bilder med ungar om några bloggar 
Sävsångare 
och här den graciösa skärfläckan 
Här dess unge 

Här båda ungarna, denna familj håller ihop och har en egen plats i Utvälinge 

Större strandpipare 
Här en annan familj, här ser jag en unge men några dagar senare så ser jag tre ungar vid troligen denna familj 

Myrspovar 

Sommarstugan i Danmark 21-23 maj
Vi var som sagt i Danmark 21-23 maj, fint väder var det också som syns på dessa bilder.

Blåregnet och clematisen på paviljongen blommar
När SuperBrugsen har ett gör det själv-kit på smørrebrød så blir det en sådan


clematisen 
blåregnet i närbild 
Potatisen har kommit upp fint, jag satte ner dem redan i april och därifrån har det varit en del frostnätter, ska ta upp lite till midsommar 
Vår salladslåda har också växt till sig 
Jag fick en notifikation från appen att Havhingsten var ute på fjorden, den låg still ganska länge söder om oss, vid Frederikssund, så satte den fart igen utan att jag helt hängde med. Skyndade mig ner till stranden och då hade den passerat mig med en 5km, men det blev några bilder på håll. Den gick dock in i Frederiksværk och jag skulle dit och slänga trädgårdsavfall nästa dag, så jag hade en plan B.


Så här på morgonen i småbåtshamnen i Frederiksværk så låg den 
Svanen är också nyfiken 
tillbaka till den blommande paviljongen med några bilder 
Vi har ju inte så långt ner till vattnet
Glad midsommar
Regn och prästkragar hör ju liksom midsommar till, tänkte att dessa bilder skulle kunna inleda midsommarhelgen. Bilderna är tagna den 9 juni efter en kraftig regnskur på kolonin. Vi får hoppas att vi enbart får prästkragar till helgen och slipper regnet, varmt ska det ju iaf bli.

Det klarnade upp under någon timma och jag passade på att fotografera några prästkragar på kolonin. Det blev en hel del bilder liknade denna som inte var så spännande. Bilderna är med Laowa 180/4,5
Men så såg jag en blomma som inte var vågrät utan nästan lodrät och att en droppe var lite mörk, tittade mer på denna och såg då en prästkrage i droppen, då hade vi plötsligt något. Det blåste en hel del så det var lite jobbigt att fota makro, till slut så höll jag fast blomman med ena handen och fotograferade med den andra. Många tagningar blev det för det blev en hel del oskärpa i vinden 

Det blev en hel del bilder på just denna blomma och droppar i lite olika vinklar 




Här lyckades jag t.om att stacka två bilder så att jag fick fokus i tre droppar.
Det började regna igen, så det fick bli en liten paus 
När det blev uppehåll så var det ut igen för att försöka hitta något liknade 

Jag försökte vrida blommorna för att kunna få in något i bubblan 
Här lyckades jag få in speglingen från en annan blomma 

Här blev det en hel bukett 
Svårt men spännande 



