Brev från kolonien 2026:16
En hel del bilder från kolonin i Helsingborg tagna 15 -22 juni

En morgon 5.30 så satt det en räv på vägen utanför området, vi har tidigare haft en räv inne på området mycket möjligt att det är samma 

En solbelyst fluga på en pion
Pion i kvälljuset 

Stäpplök
Franska blåmunkar 
Grekvädd 
Persikor 
Blå gräslilja 
Pioner 
De gula bland prästkragarna är lejonsvans 

tomaten 100/1000
Pioner
Hampflockelssäckmal säger Google lens, det var ett antal sådana på näten vi har ovanför kålen

Pion 
Mer pioner 
Gul fingerborgsblomma med humla 
Ros
Den gula är en sedum och den lila är citrontimjan

Skörd av morötter, två ville inte släppa taget 
Kålrabbi 
Det blev en hel del jordgubbsmarmelad från den första stora plockningen av jordgubbar 
Tomaterna mognar 

Blush Tiger 
Den första blomman på stockrosorna 
Solrosen, det var allt från denna gång





Hälsningar Lena
Tackar, det är inte så jobbigt som det ser ut. I starten plockar jag några enstaka som jag har till maten, men de flesta på en kvist mognar nästan samtidigt så då klipper jag av en gren och plockar från grenen går ganska smidigt
En hel knippe vackra blommor, en riktig njutning för ögat.
Jag var nyss ut och tittade till min enda pion, men så glad jag är för den ;). Planterade den för så många år sedan och nu äntligen år jag en blomma om året.
Såg också att en digitalis har kommit till rabatten alldeles av sig själv. Måste vara någon fågel som sått den.
Räven hos dig så lite mager ut, kanske en hona med ungar. En av rävarna här hos oss är så mager också, så jag hoppas på att vi får se de små sen.
Tackar, jo det är fint att ha så mycket ätbart i trädgården. Det såg ut som räven bet i någon plastskål och det ger ju inte så mycket att bli mätt på