Glad midsommar
Regn och prästkragar hör ju liksom midsommar till, tänkte att dessa bilder skulle kunna inleda midsommarhelgen. Bilderna är tagna den 9 juni efter en kraftig regnskur på kolonin. Vi får hoppas att vi enbart får prästkragar till helgen och slipper regnet, varmt ska det ju iaf bli.

Det klarnade upp under någon timma och jag passade på att fotografera några prästkragar på kolonin. Det blev en hel del bilder liknade denna som inte var så spännande. Bilderna är med Laowa 180/4,5
Men så såg jag en blomma som inte var vågrät utan nästan lodrät och att en droppe var lite mörk, tittade mer på denna och såg då en prästkrage i droppen, då hade vi plötsligt något. Det blåste en hel del så det var lite jobbigt att fota makro, till slut så höll jag fast blomman med ena handen och fotograferade med den andra. Många tagningar blev det för det blev en hel del oskärpa i vinden 

Det blev en hel del bilder på just denna blomma och droppar i lite olika vinklar 




Här lyckades jag t.om att stacka två bilder så att jag fick fokus i tre droppar.
Det började regna igen, så det fick bli en liten paus 
När det blev uppehåll så var det ut igen för att försöka hitta något liknade 

Jag försökte vrida blommorna för att kunna få in något i bubblan 
Här lyckades jag få in speglingen från en annan blomma 

Här blev det en hel bukett 
Svårt men spännande 




Trevlig midsommar till er båda,
Lena
Tackar, nä inte lätt särskilt när det blåser. Jo ett Olympus system har dina fördelar med skärpedjup samt jag tror att den kan stacka direkt och med bild i sökaren, det kan inte min utan det är svart och 2 sek fördröjning innan stackning startar.
Vi får se vad det blir idag, men sol och 26 grader ser det ut som, men ett åskregn mitt på dan, enligt prognosen iaf
Ha en fin midsommar
Tackar, makro är så bra att man behöver inte bege sig så långt utan trädgården fungerar fint
Tackar, försökte få till en softad bild där jag inte kunde se några speglingar
Det krävdes många försök.
Jag brukar alltid titta igenom bilderna mot svart bakgrund, där jag sedan väljer ut de jag gillar bäst. Innan jag sedan läser bildtexterna. Jag brukar hålla mig till mina favoriter för det mesta :-)
Här var det nummer 11 och 15.
Med många vänliga hälsningar och glad midsommar.
PS: Du kanske kan fira "Sankt Hans Aften" i DK på tisdag.
Tackar, jo fokus behöver sitta på millimetern för att det ska bli skarpt, inte så lätt när blomman svänger en cm fram och tillbaka. Vi är i Danmark nu men vi kan inte stanna till tisdag vi ska upp till Kungsbacka i nästa vecka, det är fullt upp som pensionär
/Carina
Tackar, och tack det samma. Enligt prognosen är det full sol under dagen och upp till 26 grader, men troligen en åskskur mitt på dagen, vi får se
Hälsn!
Tackar, det var inte helt lätt att få in något motiv i droppen om man försökte själv, det var tur att något hamnade rätt själv i början