Mellan himmel och jord/peter
Sommarstugan i Danmark den 4-6 mars
Vi brukar ta till Danmark de första veckorna i mars, det är då naturen vaknar och det brukar vara bra väder för astrofoto. Det var ett tag som jag tvivlade på att det skulle kunna bli så i år, men där hade jag fel. De första dagarna här har varit fantastiska, astrofoto varje natt och fototurer på dagarna, vad man tex har saknat Melby Overdrev. Känns som man har varit med om ett kosläpp, att äntligen kunna ta sig ut efter en lång vinter. Igår var det +13 grader på eftermiddagen och jag hade faktisk shorts, första gången i år
En låda smørrebrød hör ju till när man kommer över

På tomten var det vintergäck
Snödroppar 
Krokus 


Hm, vad är nu detta? Kommer rödhaken sitta där när jag kommer att astrofotografera, det gick dock bra den satt några gånger på dagen men har inte varit där på natten iaf vad jag har sett efter två nätters körning. Med i natt så har jag nu kommit upp i tre nätter med fotografering vilket är lika många som jag har gjort de två första månaderna i år. Jag har även dagtid tagit flera bilder dessa dagar än i de första månaderna, så det blir nog fler bloggar i närtid

Frun har fått börjat med trädgården och jag har fått kört tre säckar med avfall till återvinningen
Här står tomaterna, de blev glada att komma till sitt fönster mot syd

På morgonen har det varit frost, men det försvinner fort när solen bränner 
Härlig solnedgång och astroutrustningen är i gång, det är en nätverkskabel och en 230V som går ner till riggen.
Hangarfartyg i Sundet
Vi var på väg hem från kolonien i Helsingborg då frun såg något grått fartyg i sundet, vi beslutade att ta en tur ner till stranden för att se vad det var

Det första jag såg vad detta fartyg, har ingen aning om vad det gör, om den försökte gömma sig? Den stod länge såhär i någon typ av rök, kanske från bogpropellern
Lite längre bort kom det franska hangarfartyget Charles de Gaulle, togs i tjänst 2001. Den har legat i Malmö några dagar, men blev nu beordrad till östra medelhavet pga konflikter i området
Den är 261m lång och 64m bred som mest. Jag upplevde den inte så stor som jag hade räknat med, jämförde därför med de kryssningsfartyg som brukar passera och de ligger på en 340m och 50-60m bredd. 
Det hade några andra militärfartyg runt sig. Framför konvojen så fanns några polisbåtar samt ett fartyg från kustbevakningen 





När vi kom hem så passerade också ett nederländsk fartyg som är 144m långt
Brev från kolonien 2026:2
Igår den 27 februari så blev det metrologiskt vår i Skåne, och det kändes så också med +9 och dagen avslutades med ett härligt regn. Vi var också en tur till kolonin i Helsingborg och det såg överraskande bra ut, det var mycket som växt i gömman under snötäcket, bilder från fredagen nedan.
Först några bilder från övervakningskameran, i överkant kan man se datum och på bilderna kan man se snön försvinna 😁

Det fanns snödroppar i början av februari innan snön kom och täckte allt, men nu kom de fram i en större utgåva 
Guldadonisen, är i mitten av bilden, den blommar inte än men ändå roligt att den kommit så långt. Innan snön kom såg man inget alls. 
Trollhasseln har slagit ut 

Tibast 

T.o.m en krokus hade en knopp

Vintergäck 

Ute i pallkragarna hade vi sått vintersallad, spenat och morötter men här hade det inte hänt något, den odlingen hade stått still i kylan 
I växthuset hade savojkålen börjat gro 
samt salladen
Astro släppt 260225
Det har inte blivit så många nya bilder i år, pga av moln på nätterna, men jag har redigerat om några bilder jag tog i höstas.
Sh2-284 Smiling cat nebula, fast ser kanske mer ut som en marulk tycker jag. Den ligger 15000 ljusår bort och är 1500 ljusår stor
NGC281 Pacman nebula ligger 9500 ljusår bort och är en emissionsnebulosa
M78 en reflektionsnebulosa i Orion ligger 1500 ljusår bort
M8 och M20, Lagoon nebula (den nedre) och Trifid nebula den i överkant. Denna bild är på enbart några få 3min bilder, då M8 försvinner snabbt under horisonten. Tagen med Samyang 135mm
LDN1357 Helping hand nebula en reflektionsnebulosa samt mörk nebulosa
Rydebäck 5 till 19 februari
Blandat från balkongen

Den 5e kom det in ett nytt snöoväder 
La sig lite snö på räcket 

En vacker morgon den 16e

Den 19e, solnedgång med måne och färjan till Norge, färjan syns bättre i bilden nedan 

Det var en hel del planeter runt månen den 19e. Man kan se Saturnus till vänster om månen, Neptunus skulle också vara i närheten men fastnade inte på bild. Tagen med 300mm

I denna bild med ett 105mm så kan man se Saturnus till vänster och Merkurius precis nere i högra hörne










