Öresund
Man ser i fartygstrafiken i sundet att covid är glömd, det är nu oftast 3-4 kryssningsfartyg som passerar varje dag, mot för något år sedan då det var 3-4 fartyg på hela året. Turistandet har satt en otrolig fart både på land, vatten och luft inte konstigt att bränslepriserna pekar uppåt, det var ju härligt för två år sedan när ingen behövde drivmedel och bensinen kostade 14:-. Ett kryssningsfartyg drar ungefär 6000l olja i timmen och då denna olja är smutsigare än bilbränslet så motsvarar det 5 miljoner bilar, siffror från 2016, jag antar att man även i kryssningsbranschen nu strävar åt mer miljövänligt bränsle

AidaLuna, Italien, 252m
Enchated Princess Bermuda, 330m, tar över 3000 passagerare 
MSC Preziosa, Panama, 333m, i motljus 
en solnedgång kom med också 
danska kungaskeppet Dannebrog, nedan en länk till danskTV om kungaskeppet. Programmen är öppna för Sverige så man behöver inte logga in.
Kongeskibet - I dronningens tjeneste: Nye forpligtigelser | DRTV https://www.dr.dk/drtv/episode/kongeskibet-_-i-dronningens-tjeneste_-nye-forpligtigelser_309202

Aida Prima, Italien, 300m, tar också över 3000 passagerare 
kustbevakningen, här passerar den utan att transpondern är påslagen, iaf för allmänheten. Det är väldigt sällan det passar fartyg i sundet som inte finns med i fartygsappen 
Rotterdam, Nederländerna, 296m lång

Jo de ser pampiga ut, tyvärr är det nog svårt att se hur man kan göra något åt miljöpåverkan. Ett mindre kärnkraftverk är nog den enda möjligheten, de förbrukar något enormt både i hamn när de ligger still i elförsörjning och i olja under färd. Men det går säkert att göra något. Hur kryssningsfartygen förbrukning är jämfört med flyget vet jag inte.
Hittade en artikel om att kryssningsfartygs miljöpåverkan är 3 gånger större än flygets per passagerare. Men eftersom fartyget inte tar fågelvägen så kan det bli upp till tio gånger högre
Håller med dig där. Man har svårt att se hur de kan minska sin miljöpåverkan, de har reningsverk för vatten ombord men svårt att se att de kan göra något åt motordriften
Hälsn!
I 2020 så var det nog inte så många som passerade här, men i 2021 så var det som du säger en del fartyg som bara åkte omkring utan att några gick av. Har också några närbilder av Dannebrogen, kommer inte ihåg var vi stötte på den, om det var i Skagen kanske, det var inget planerat utan den låg helt plötsligt där.
Jag tänkte också på små kärnkraftverk, att gå på bara batteri är inte möjligt. De hade nog inte ens klarat elförbrukningen ombord med batterier, och de vill ju inte ens idag ansluta till eluttag i hamnarna. Kanske kunde de ha batterier så de klarar elförbrukningen när de ligger i hamn och ladda batterierna när de är ute på havet?
Jag håller med dig om miljöpåverkan. En kryssningsfartyg av denna storlek i hamn motsvarar 1000-2000 långtradare med motorerna i gång på kajen. Venedig har väl nu också stoppat fartygen då husen vittrar sönder. I Köpenhamn var det stora protester från de boende vid hamnen då fartyget hade motorerna igång, det var även ljudet från motorerna. Tror det fanns el men båtarna ville inte ansluta, om det var för krångligt eller dyrt vet jag inte. Men läste att både i Göteborg och Stockholm så har de nu iaf några elplatser
Hälsningar, Bjarne
Jo man får hoppas att de kan hitta något mer miljövänligt. Det är klart vanliga lastfartyg släpper säkert ut en hel del de också, men de känns ändå som mer nödvändiga.