Sommarstugan i Kungsbacka del 1
För någon vecka sedan var vi uppe i Kungsbacka, fick träffat familjen i Göteborg och dottern hade också rest ner från Uppsala. Vi hade inte sett henne sedan i våras, då vi blev sjuka i somras när hon skulle ha kommit ner. Nu fick vi äntligen mötas allihopa
Jag fick också lite höstfärger, denna blogg är bara bilder runt min sjö, den är kanske inte bara min, vi är väl en 15 hus vid sjön. Det är bilder från 2-3 dagar och förhållandena ändras lite från dag till dag, så det fick såklart bli några extra bilder. Sedan vid redigeringen så är det svårt att bestämma sig om man ska han en lite kraftigare bild med mer lyster eller en något dämpad, jag tycker oftast att den dämpade vinner i längden, så för de flesta bilder så gjorde jag två redigeringar. Har blandat lite med något softare för några bilder samt att för några stycken har jag med båda redigeringarna, så får vi se vad ni tycker



en softare variant ovan mer kraft i nedan 

en kraftigare variant ovan, softare nedan 














en kraftigare variant ovan och softare nedan



en kraftigare variant ovan och softare nedan 



Svårt att välja om det är softare eller kraftigare som är bäst, men i flera av motiven gillar jag bäst de kraftigare fast den bild jag stannade upp mest vid var bild 7.
Tackar, gillar också bild 7 och den är i en lite softad look. För mig brukar den något kraftfullare bilden vara bättre i starten, men hur längre man ser på den så brukar en mer softad vara mer tilltalande.det har hänt ett antal gånger att jag har gått tillbaka för att minska mättnad något. Denna gången gjorde jag två varianter av bilderna redan från start
Hälsningar Lena
Tackar, det är ju inte så stor skillnad mellan versionerna, båda ska ju fungera. Men jag brukar vara ganska velig just när det gäller dessa vyer om man ska gå på det ena eller andra. Jag vet att om jag ska ha något på väggen så föredrar jag alltid en ganska nedtonad bild
Tackar, har ju gjort två varianter som jag kan tänkas leva med så det är inte några drastiska skillnader mellan dem. När jag sitter och redigerar så brukar det ofta bli lite av det mer kraftfulla sorten med mer mättnad och kontrast, men när jag senaste sitter och tittar på dem så händer det ganska ofta att jag gör om redigeringen till en lite snällare utgåva. Det gäller väl i huvudsak denna typ av vyer, som jag har lite svårt att bestämma mig. Men även makro så försöker jag ha en ganska matt look för att inte omgivningen ska sticka ut och enbart ha kraft på objektet. Men i en vy är det ju hela bilden som är objektet och då blir det oftast svårare
Först vill jag säga, som jag också har sagt vid flera tillfällen (både i mina egna och iandras inlägg) – färguppfattning är en väldigt subjektiv ting. Det är nog en fråga om tycke och behag och inte minst vilka motiv det handlar om?
I de gode "gamla dagar" fanns det olika åsikter om man skulle använda Kodak, Agfa eller Fuji Velvia Vivid. Den senare var särskilt bra för landskapsfotografering eftersom den betonade de gröna och blå färgerna.
Jag läste en gång att om man satt och tittade på ett färgfoto ett tag och sedan satt och tittade på ett annat med samma motiv, men taget med en annan typ av film, så skulle man säga att de båda såg OK ut. Det borde bero på att vår hjärna skulle vänja sig vid synen av bilderna. Jag tror att han använde termen "remembered coloor". Med andra ord, hur vi individuellt minns hur de olika färgerna ser ut för oss själva. Medan om man tittar på bilderna bredvid varandra kommer känslan av "smak och behag" in?? Jag vet inte, men här ska jag hålla med Björn - det är ingen stor skillnad mellan dina bilder här - de är lika vackra och "stemningsfulde" - gillas mycket..
Med vänliga fotohälsningar från Erik.
PS: Ursäkta för min långa "svada" :-)
Tackar, ja du är ju en mästare i filmsimuleringar. Undrar om jag inte hade kodacrome 64 och 200 och Agfa CT18 under filmtiden.
Om vi tar makro så försöker jag nog lägga omgivningen ganska matt och enbart lägga fokus på själva objektet, så att det är det som sticker ut. För den typ av motiv så tycker jag det är enklare att hantera. Men när det gäller vyer så är ju egentligen hela bilden motivet och då brukar det oftast i redigeringen bli att man drar på och lyfter hela bilden, men när det gått en tid och man sitter och tittar på den så känner jag ganska ofta att jag föredrar en något nedtonad variant. Om man tex ser på bilder jag hänger på vägen så är det ofta en lite lugnare redigeringen. Det är ju lite grann därför man gillar att fotografera i dimma då får man automatiskt den nedtonade looken
HaD/Gunte..
Tackar, är glad att jag fick resan hit för att få lite höst för jag har tyckt att jag inte riktigt fick till det i Skåne
Sverige är såååå vacker!
Hälsningar Halina
Tackar, jo det är vackert med alla färgerna. Men jag har tyckt att jag aldrig fick till det med några höstfärger i Skåne, men Halland sviker inte 😊