Proffsfoto

TEST: Canon EF 400 mm f/4 DO IS II

Ett ljusstarkt tele med låg vikt är en dröm för många. När Canon gjorde ett lätt 400/4 år 2001 blev inte skärpan på topp. Det har de fixat med den nya versionen

Om du funderar på ett 300 mm f/2,8 och vet med dig att du ofta kommer att använda det tillsammans med en telekonverter så kan nya Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM vara ett bättre alternativ. DO-objektivet väger 2 100 gram, 300 gram mindre än den senaste versionen av Canons 300/2,8. Sätter vi en 1,4x telekonverter på 300:an blir skillnaden dryga halvkilot. Det kanske inte verkar så mycket, men för mig hamnar de två olika objektivkombinationerna på varsin sida om en bekvämlighetsgräns.

Mest avgörande är vikten när man handhåller kameran, exempelvis vid fågelfotografering. Efter flera längre skogspromenader med 7D Mark II och 400/4 DO II på ena axeln (en närmast idealisk kombination för fågelfoto) och en 5D Mark III med ett 24-70/2,8 L II på andra axeln känner jag mig helt obesvärad. Skillnaden mot en 1D X med en 70-200/2,8L IS II, som jag är van att ha på axeln, är bara 180 gram.

Flourinbehandlad. Canon har tagit bort de plana skyddsglasen längst fram på sina supertelen. Istället har de givit frontlinsen en flourinbehandling som skyddar mot smuts.

Flera förbättringar 

Förklaringen till den låga vikten är att objektivet är något kortare och smalare än en 300/2,8. Det har Canon åstadkommit genom att använda DO-linser som bryter ljusstrålarn­a i en brantare vinkel än konventionella linselement. Den föregående versionen gav en del fula motljuseffekter. Canon har fogat samman två DO-linselement och placerat dessa längre bak för att minska motljusproblemen. Dessutom använder Canon en mer avancerad anti­reflexbehandling.  Vi har testat objektivet i hårt motljus utan problem – vi ser ingen påtaglig skillnad mot ett konventionellt teleobjektiv.

Till skillnad mot den förra versionen går det inte att ta bort stativfästet för att minska vikt och storlek. Det verkar som få fotografer utnyttjat den här möjligheten, som även fanns med förra versionen av 300/2,8L IS. Istället finns ett fast stativfäste som går lättare att rotera. Den gamla lösningen kunde kärva ibland. Små klickstopp markerar kvartsvarv.

Liksom de flesta andra supertelen från Canon har 400:an tre olika lägen för bildstabiliseringen. Läge 1 är för allmän fotografering, läge 2 för panorering och läge 3 som gör att stabiliseringen bara är aktiv när bilden tas. Det spar på batterierna och många som fotograferar rörliga motiv tycker att det blir lättare att följa spelaren eller fågeln, eller vad man nu fotograferar.

Stabiliseringen i det här objektivet skall kunna kompensera för skakningar motsvarande fyra steg kortare exponeringstid. Närgränsen har kortats till 3,3 meter.

Gemensamt alla andra supertelen utom 200/2 och 800/5,6 är också Power focus. Det är en funktion för långsam skärpedragning vid videofilmning. Att långsamt närma sig skärpepunkten kan bli effektfullt. Det finns två olika hastigheter som styrs med den tandade ringen som normalt används för att skärpan ska återgå till en förutbestämd punkt.

Snabbt autofokus gör objektivet lämpligt för såväl sport- och naturfotografering. Canon EOS-1D X, 400 mm, f/4, 1/1000s,  ISO 25 600.

Skarpare

Förutom att objektivet fått följa med vid sport- och fågelfotografering har vi även testat det mot två andra Canon 400 mm-objektiv: EF 400 mm f/2,8L IS II USM och EF 200-400 mm f/4L IS USM Extender 1,4x. Dessa två objektiv är bland de absolut bästa på marknaden och kostar över ett hundra tusen kronor vardera. Det visar sig att EF 400 mm f/4 DO IS II USM står sig riktigt bra vid en jämförelse. Vi har svårt att skilja 400/4 DO IS II från 400/2,8L IS II trots att vi använder ett krävande testmotiv som granskas i extrem förstoring. Jämfört 200-400/4L IS är 400/4 DO IS II något skarpare.

Tyvärr har vi inte haft möjlighet att testa mot EF 300/2,8L IS II USM som vi vet sedan tidigare tester är ett väldigt bra objektiv. En rättvis jämförelse skulle ske med 1,4-gångers telekonverter på 300:an, vilket påverkar skärpan negativt. Trovärdiga tester på nätet ger i handen att 300/2,8 med 1,4x telekonverter visserligen ger sämre upplösning än 400/4, men att skillnaderna är små och svåra att se i praktiken.

Skarpt med telekonverter. Även när telekonvertrarna EF 1.4x III eller EF 2x III används blir det skarpt. Här har vi använt en EF 1.4x III med full bländaröpping. Med 2-gångers telekonverter får man endast autofokus med Eos-1D-hus, Eos 7D Mark II samt 5D Mark III.  Bilddata: 560 mm, 1/320 sekund, f/5,6, ISO 400.

SLUTSATS

Canon har fixat det som krävs för att göra EF 400/4 DO IS II USM till ett perfekt objektiv för natur- och pressfotografer som måste bära runt på sin utrustning under långa dagar. Skärpan och motljussegenskaperna är nu i klass med konventionella supertelen. Objektivet är väl värt merkostnaden jämfört med EF 300 mm f/2,8L IS II USM.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-04-23. Läst av 11326 personer.


Canon EF 400mm f/4 DO IS II USM

2015-04-23 11:58   Johannes Bojesen
vilket hus har ni använt här? 7DII eller ett FF?

Mvh. Johannes
Kurbitz   2015-04-23 12:10
Första raderna i andra stycket Johannes :)
Johannes Bojesen   2015-04-23 13:47
Tack André. Jag läste det, men det framgår inte 100% att bilderna härhör från den promenaden.

Mvh. J
Der Steppenwolf   2015-04-23 19:20
@Johannes Bojesen
Vattenpolo bilden EXIF
Canon EOS-1D X | 400mm F4 1/1000 ISO25600 | 2015:01:10 19:30:19 | Adobe Photoshop CC 2014 (Macintosh)
Bilden på fågel
Canon EOS 7D Mark II | 560mm F5.6 1/320 ISO400 | 2014:12:29 13:12:30 |

Jag skulle rekomendera att du laddar ner EXIF Viewer 2.4.2 om du använder sig av Chrome. Det räcker att man har muspekaren över en bild och EXIF data dyker upp.
Johannes Bojesen   2015-04-23 19:25
Tackar, tackar :o)
2015-04-23 12:41   SD40T-2
Vad är fluorin? Tydligen har det hänt en del sedan fluoritbehandlingen som jag har hört talas om. Vad är skillnaden och fördelen?
Grevture   2015-04-23 16:14
Fluorit är en typ av glas med speciella brytningsegenskaper, fluorin är en ytbehandling som gör det mycket enklare att hålla frontlinsen ren. Här en beskrivande video från Nikon (som använder en liknande teknik):
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/fluorinecoat
Här en ordlista från Nikon där fluorite-glas och fluorine-beläggning praktiskt nog ligger i följd :-)
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/glossary.htm#fl
SD40T-2   2015-04-23 18:43
Tack Martin
2015-04-23 20:37   Der Steppenwolf
Ynka 300 gram lättare än EF 300/2,8L IS II som är ett helt stopp snabbare, funkar bättre med extenders och är hela 6 000 kronor billigare än detta....!!

Valet är oerhört lätt i mina ögon. Varför i hela världen skulle jag (om jag var Canon användare och hade råd med så dyr objektiv) välja detta ??? Jag tror någon på Canon har fått en ordentlig hjärnskakning :)
Svar från froderberg   2015-04-23 21:20
Som jag skrev i texten skiljer det ett drygt halvkilo och flera centimeter i längd om man jämför vid ungefär samma brännvidd. Och då är ljusstyrkan samma. Kostnaden för telekonvertern till 300:an äter dessutom upp nästan hela prisskillnaden och ger något sämre.

För en fågelfotograf skulle jag rekommendera 400:an. Det ger lägre vikt vid handhållet. 400mm +1,4x ger högre skärpa. lägre vikt och snabbare autofokus än 300mm + 2x-telekonverter.

För press- och sportfoto kan f/2,8 vara viktigare. Det är väl bra att det finns alternativ?
Der Steppenwolf   2015-04-23 21:59
"För press- och sportfoto kan f/2,8 vara viktigare. Det är väl bra att det finns alternativ?"
Absolut Magnus. Jag glömde påpeka att jag utgår från mina behov. :)
Och även om man räknar in priset för en Canon 1.4 extender så är kombon drygt 2000 kronor billigare.
2015-04-23 23:55   bildterapeuten
att den nya gluggen är bättre än den gamla är nog så intressant, men i sammanhanget jämfört med tex 400/2,8 står den sig slätt, dxo har uppmätt med samma kamera 21mp med 400/2,8 jämfört 17mpix
en avsevärt skillnad med samma kamera
Anders F. Eriksson   2015-04-24 01:15
För många (de flesta?) sport- och pressfotografer saknar det helt betydelse. Ett lättare och mindre objektiv är värt mycket i många sammanhang.
bildterapeuten   2015-04-25 00:11
då finns ju 400/5,6 som är snorbra
Mattias U   2015-10-31 20:24
Tack Magnus för denna artikel (och många andra vettiga inlägg på sidan)! Är det någon annan (fågel)fotograf i detta gäng som provat både Canon 300mm/2,8 (med konverter) samt nya Canon 400mm/4,0 och har en åsikt om positivt o negativt hos dessa två!?
Jag använder en Canon 7D mark II och fotar enbart fåglar (i princip alltid handhållet).
Båda objektiven är kanske utanför min budget....men man kan ju drömma ändå (jag har idag det fasta 400mm/5,6 objektivet och tänker att jag kanske en dag ska byta upp mig).
Tacksam för all respons, såväl fördelar som nackdelar!
Med vänlig hälsning/ Mattias

Merläsning

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 11

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

UPPDATERAD. Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto. Läs mer... 20

Lumix GH5s - vässad videoversion från Panasonic

Lumix GH5 som Panasonic introducerade för ett år sedan är en systemkamera med ovanligt kraftfulla videofunktioner. Nu tar Panasonic ett steg till och introducerar Lumix GH5s som är ännu mer benhårt videoinriktad, bland annat med en ny sensor som ger lägre brus. Läs mer... 6

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter. Läs mer... 9

Test: Nikon D850

Plus Nikon D850 är Nikons nya universalkamera för entusiaster och yrkesfotografer. Den har allt som gör D810 bra, men klarar mycket mer tack vara ökad snabbhet och teknik från D5. Läs mer... 5

Nya drönarregler från 1 februari

Nästa år börjar nya regler för dig som flyger drönare att gälla. Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna. Läs mer... 19

Plåta digitalt med Hasselblad Xpan-objektiv

1998 lanserade Hasselblad en panoramakamera tillsammans med Fujifilm: Hasselblad Xpan. De tre objektiven till Xpan och Xpan II kan nu användas med en Hasselblad X1D med hjälp av en ny adapter. Läs mer... 2

Profoto öppnar egen webbutik

Liksom flera stora kameratillverkare öppnar Profoto en egen webbutik. I butiken kan kunderna inte bara handla utan även ta del av videokurser och inspirationsfilmer. Läs mer...

Nya funktioner i Lightroom CC och Classic

Adobe har lanserat en uppdatering av Lightroom CC och Lightroom Classic. Även Camera Raw uppdaterades. Peter Györffy går igenom de nya funktionerna. Två av dem är smartare autofunktion i LR Classic och kurvor i LR CC. Läs mer...

Test: Sigma 14/1,8 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter sätta press på Canon och Nikon med sin Art-serie. Vi testade nyligen deras mycket imponerande 135/1,8 Art, nu har turen kommit till deras lika imponerande och lika ljusstarka vidvinkelobjektiv 14/1,8 Art. Läs mer... 5

Intelligentare verktyg i Photoshop CC

Adobe utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 2

Test: Zeiss Loxia 85 mm f/2,4

Plus Zeiss korta porträtt-tele Loxia 85/2,4 är härligt litet och lätt, och har hög kvalitetskänsla. Men framförallt är det fantastiskt skarpt. Läs mer...

Styr ljuset i efterhand med Isolite

Isolite är ett Kickstarter-projekt som ska ge möjlighet att kontrollera ljussättningen i efterhand. Med en tillsats på blixten och ett Isolites programvara vid råkonverteringen kan man kontrollera styrkan för olika ljuskällor i efterhand. Läs mer... 2

Rejäl glasbit från Leica

Noctilux har alltid varit synonymt med 50 millimeter och extrem ljusstyrka. Från och med nu är det bara synonymt med det sistnämnda. Leica har nämligen lanserat Noctilux-M 75 mm f/1,25. Läs mer... 69

Därför börjar Sony med CFast-kort

Det kan verka snurrigt att Sony börjar tillverka CFast 2.0-minneskort när det bara är Canon som gör en stillbildskamera med CFast-kort. Men det finns en förklaring. Läs mer... 7

Test: Sigma 85/1,4 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter göra livet svårt för Canon och Nikon med sin Art-serie. Sigma 85/1,4 Art är både billigare och bättre än Canon och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 12

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 56

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7