Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare.

Canon EF 24-105/4L IS II USM är en helt ny konstruktion jämfört med föregångaren. Tanken är att få till bättre optiska och mekaniska egenskaper. Det märker vi bland annat på att objektivet känns kraftigare byggt än föregångaren, trots att även föregångaren når upp till det vi kan kalla proffskvalitet. Zoomringen är något trög, men går mjukt. Trögheten är inte optimal för video, men ger en solid kvalitetskänsla.

En annan förbättring för att stå emot yttre påfrestning är att frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts.

En 11 år nyare konstruktion innefattar givetvis också en mer effektiv bildstabilisering. Effektiviteten har ökat från 2,5 till 4 steg.

Det finns en möjlig förbättring för video som Canon inte nämnt i samband med lanseringen – det är att USM-motorn troligen fungerar bättre för autofokus i live-view än föregångaren. Canon USA uppger att objektiv konstruerade efter 2009 har en ny sorts USM-motor som ger mjukare fokusrörelser vid videofilmning. Föregångaren lanserades 2005.

Effektiv bildstabilisering. EF 24-105/4L IS II klarar att kompensera för skakningar med samma effekt som 4 stegs kortare slutartid. Den tidigare versionen klarade 2,5 steg. Stabiliseringen ger helt enkelt fler skarpa bilder. Bilddata: Lunds Domkyrka, Canon 1D X Mark II, f/5,6 1/15s ISO 3 200)

Bra skärpa och snygg oskärpa

Canon EF 24-105/4L IS II presterar skärpemässigt mycket likt sitt mindre syskon EF 24-70/4L IS. Båda ger mycket bra centrumskärpa, men tappar lite skärpa ut mot kanterna. Lillebror 24-70 har däremot mindre kraftig distorsion. Vi har inte haft möjlighet att testa EF 24-105/4L IS II mot sin föregångare, men MTF-kurvor och andra tester tyder på att de optiska skillnaderna är små.

Jämför vi med det betydligt dyrare EF 24-70/2,8L II så har det lite bättre centrumskärpa och en tydligt bättre kantskärpa.

Canon har försett objektivet med en bländare med 10 blad. Det ger runda oskärpecirklar även om mindre bländaröppningar används. I teleläge är bakgrundsskärpan ovanligt behaglig.

Det förekommer både kromatisk aberration och synbar distorsion, men inte mer än att det lätt går att korrigera bort i ett råkonverteringsprogram. En modern och avancerad antireflexbehandling (ASC) ger bra motljusegenskaper.

SLUTSATS

Canon EF 24-105/4L IS II är ett ovanligt bra allroundobjektiv sett till sitt stora brännviddsomfång, men så kostar det också en hel del. För den som har den första versionen är det inte säkert att det är lönt att uppgradera eftersom de båda versionerna är rätt lika skärpemässigt, skillnaderna ligger mer i mekanisk konstruktion, autofokus och bildstabilisering.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-04-03. Läst av 9419 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Halmfoto I lager 4 500,00
Digicom Ej i lager 9 790,00 Butiken
Webhallen 79,00 Ej i lager 10 490,00 Butiken
Se fler priser
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2017-04-05 11:32   Damm på sensorn
"Bilddata: Lunds Domkyrka, Canon 1D X Mark II, f/2,5 /15s ISO 3 200)" f/2,5 låter lite för bra för att vara sant ;-)
Svar från froderberg   2017-04-05 13:20
1/15 sekund, inte 15 sekunder.
Damm på sensorn   2017-04-05 14:02
F/2,5 på en f/4 glugg?
tumlaren   2017-04-07 07:37
Canon 1D X Mark II, f/5,6 1/15s ISO 3 200
Står det om man läsa.
2017-04-07 16:03   Nilssonaskim
"frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts."
Rätta till:
"frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts."
2017-04-08 11:20   fotose2004
Wow, objektivtest, en bild på frihand och slutartiden 1/15 sek samt iso 3200.
Svar från froderberg   2017-04-08 16:43
Det kan ju vara så att vi tagit fler bilder ...
2017-04-12 08:15   brutusostling
Visst är det fantastiskt. Att en bild tagen med 24 mm brännvidd och slutartiden 1/15 s. blir skarp med dagens bildstabiliseringsteknik är dock inte förvånande.(Ovan nämns dock inte brännvidden som användes.) I klassisk fotografi, före bildstabiliseringsrevolutionen, sa man att man kan handhålla ett objektiv på samma slutartid som dess brännvidd. Ett 300-mm-objektiv skulle man alltså kunna handhålla på 1/300 s., ett 50 mm på 1/50 s., en 24 mm på 1/25 s. och så vidare. Förutsatt att man höll kameran stadigt. Teoretiskt sett ska ett objektiv som har fyra stegs bildstabilisering vid 24 mm brännvidd klara att handhållas på inte bara 1/12 s. (motsvarar ett steg) eller 1/6 s. (motsvarar två steg) eller 1/3 s. (tre steg) utan rentav på mer än en halv sekund, på 0,66 s. Min erfarenhet är att detta stämmer med de nya objektiven. När jag första gången testade Canons nya EF 400 mm f/2,8 tog jag en bild i en butik med tidsautomatik, jag tittade på LCD-skärmen, såg slutartiden som hade blivit 1/20 s. och tänkte att den får jag slänga. Sen förstorade jag bilden och till min förvåning var den skarp på 1/20 sekund. Och när jag räknade efter stämde detta med fyra stegs bättre bildstabilitet. Samma hände när jag kom hem med den nya EF 600 mm f/4 L IS II USM. Första bilden jag tog på en bokrygg därhemma hade slutartiden 1/40 s. Den var skarp. Fyra stegs ökning innebär att jag ska kunna handhålla 600 mm fullformat vid inte bara vid 1/300 s. (motsvarar ett steg), 1/150 s. (två steg) eller 1/75 s. (tre steg) utan med en så lång slutartid som 1/37,5 s. eller avrundat 1/40 s. (Om detta sedan innebär att jag får rörelseoskärpa hos fågeln eller vad det kan röra sig om, det är en annan fråga.) Dagens kameror och objektiv ger oss fantastiska möjlighet att fotografera med långa slutartider utan stativ.

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41