Proffsfoto

TEST: Canon EF 24-105/4L IS II USM

Canon uppgraderar successivt alla sina L-zoomar eftersom kraven på skärpa och autofokus har ökat. Vi har testat Canon EF 24-105/4L II IS som är förbättrad på en rad punkter jämfört med sin 11 år gamla föregångare.

Canon EF 24-105/4L IS II USM är en helt ny konstruktion jämfört med föregångaren. Tanken är att få till bättre optiska och mekaniska egenskaper. Det märker vi bland annat på att objektivet känns kraftigare byggt än föregångaren, trots att även föregångaren når upp till det vi kan kalla proffskvalitet. Zoomringen är något trög, men går mjukt. Trögheten är inte optimal för video, men ger en solid kvalitetskänsla.

En annan förbättring för att stå emot yttre påfrestning är att frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts.

En 11 år nyare konstruktion innefattar givetvis också en mer effektiv bildstabilisering. Effektiviteten har ökat från 2,5 till 4 steg.

Det finns en möjlig förbättring för video som Canon inte nämnt i samband med lanseringen – det är att USM-motorn troligen fungerar bättre för autofokus i live-view än föregångaren. Canon USA uppger att objektiv konstruerade efter 2009 har en ny sorts USM-motor som ger mjukare fokusrörelser vid videofilmning. Föregångaren lanserades 2005.

Effektiv bildstabilisering. EF 24-105/4L IS II klarar att kompensera för skakningar med samma effekt som 4 stegs kortare slutartid. Den tidigare versionen klarade 2,5 steg. Stabiliseringen ger helt enkelt fler skarpa bilder. Bilddata: Lunds Domkyrka, Canon 1D X Mark II, f/5,6 1/15s ISO 3 200)

Bra skärpa och snygg oskärpa

Canon EF 24-105/4L IS II presterar skärpemässigt mycket likt sitt mindre syskon EF 24-70/4L IS. Båda ger mycket bra centrumskärpa, men tappar lite skärpa ut mot kanterna. Lillebror 24-70 har däremot mindre kraftig distorsion. Vi har inte haft möjlighet att testa EF 24-105/4L IS II mot sin föregångare, men MTF-kurvor och andra tester tyder på att de optiska skillnaderna är små.

Jämför vi med det betydligt dyrare EF 24-70/2,8L II så har det lite bättre centrumskärpa och en tydligt bättre kantskärpa.

Canon har försett objektivet med en bländare med 10 blad. Det ger runda oskärpecirklar även om mindre bländaröppningar används. I teleläge är bakgrundsskärpan ovanligt behaglig.

Det förekommer både kromatisk aberration och synbar distorsion, men inte mer än att det lätt går att korrigera bort i ett råkonverteringsprogram. En modern och avancerad antireflexbehandling (ASC) ger bra motljusegenskaper.

SLUTSATS

Canon EF 24-105/4L IS II är ett ovanligt bra allroundobjektiv sett till sitt stora brännviddsomfång, men så kostar det också en hel del. För den som har den första versionen är det inte säkert att det är lönt att uppgradera eftersom de båda versionerna är rätt lika skärpemässigt, skillnaderna ligger mer i mekanisk konstruktion, autofokus och bildstabilisering.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-04-03. Läst av 8128 personer.
2017-04-05 11:32   Damm på sensorn
"Bilddata: Lunds Domkyrka, Canon 1D X Mark II, f/2,5 /15s ISO 3 200)" f/2,5 låter lite för bra för att vara sant ;-)
Svar från froderberg   2017-04-05 13:20
1/15 sekund, inte 15 sekunder.
Damm på sensorn   2017-04-05 14:02
F/2,5 på en f/4 glugg?
tumlaren   2017-04-07 07:37
Canon 1D X Mark II, f/5,6 1/15s ISO 3 200
Står det om man läsa.
2017-04-07 16:03   Nilssonaskim
"frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts."
Rätta till:
"frontlinsen fått en flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts."
2017-04-08 11:20   fotose2004
Wow, objektivtest, en bild på frihand och slutartiden 1/15 sek samt iso 3200.
Svar från froderberg   2017-04-08 16:43
Det kan ju vara så att vi tagit fler bilder ...
2017-04-12 08:15   brutusostling
Visst är det fantastiskt. Att en bild tagen med 24 mm brännvidd och slutartiden 1/15 s. blir skarp med dagens bildstabiliseringsteknik är dock inte förvånande.(Ovan nämns dock inte brännvidden som användes.) I klassisk fotografi, före bildstabiliseringsrevolutionen, sa man att man kan handhålla ett objektiv på samma slutartid som dess brännvidd. Ett 300-mm-objektiv skulle man alltså kunna handhålla på 1/300 s., ett 50 mm på 1/50 s., en 24 mm på 1/25 s. och så vidare. Förutsatt att man höll kameran stadigt. Teoretiskt sett ska ett objektiv som har fyra stegs bildstabilisering vid 24 mm brännvidd klara att handhållas på inte bara 1/12 s. (motsvarar ett steg) eller 1/6 s. (motsvarar två steg) eller 1/3 s. (tre steg) utan rentav på mer än en halv sekund, på 0,66 s. Min erfarenhet är att detta stämmer med de nya objektiven. När jag första gången testade Canons nya EF 400 mm f/2,8 tog jag en bild i en butik med tidsautomatik, jag tittade på LCD-skärmen, såg slutartiden som hade blivit 1/20 s. och tänkte att den får jag slänga. Sen förstorade jag bilden och till min förvåning var den skarp på 1/20 sekund. Och när jag räknade efter stämde detta med fyra stegs bättre bildstabilitet. Samma hände när jag kom hem med den nya EF 600 mm f/4 L IS II USM. Första bilden jag tog på en bokrygg därhemma hade slutartiden 1/40 s. Den var skarp. Fyra stegs ökning innebär att jag ska kunna handhålla 600 mm fullformat vid inte bara vid 1/300 s. (motsvarar ett steg), 1/150 s. (två steg) eller 1/75 s. (tre steg) utan med en så lång slutartid som 1/37,5 s. eller avrundat 1/40 s. (Om detta sedan innebär att jag får rörelseoskärpa hos fågeln eller vad det kan röra sig om, det är en annan fråga.) Dagens kameror och objektiv ger oss fantastiska möjlighet att fotografera med långa slutartider utan stativ.

Merläsning

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 56

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...