Merläsning
Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom
Prylnytt
Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer...
11
Nytt: Fujifilm X-T30 och Fujinon XF 16/2,8 R WR
Prylnytt
Fujifilm X-T30 är en enklare version av X-T3, men med samma processor och sensor. Tillsammans med kameran lanseras även en nu kompakt vädertätad vidvinkel. Läs mer...
21
Fotografering i Västerbottens Örneldorado
Resor
Klockan är 06.30. Termometern visar på -22 grader. Vi följer Connys skoterspår i den djupa, lätta snön. I varma kläder och lastade med kameror vandrar vi snabbt till vårt gömsle. Läs mer...
3
Canon Eos RP: Lätt fullformatare
Prylnytt
Canon följer upp sin första spegelfria småbildskamera med en lättare version kallad Canon Eos RP. Läs mer...
26
Sex nya RF-objektiv från Canon
Prylnytt
Canon avslöjar vilka objektiv som kommer att lanseras under 2019. Läs mer...
16,5 gångers zoom från Olympus
Prylnytt
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3,5-6,3 är en ny superzoom med hela 16,6 gångers zoomomfång, viket motsvarar 24-400 mm med småbild. Läs mer...
17
Prisbelönt jakt på vilda ögonblick
FS Profilen
Plus
Genom att vara självkritisk och hela tiden vilja lyckas bättre driver Andreas Hemb sig hela tiden vidare. Hans teknik att multiexponera direkt i kameran har gjort att bilderna belönats med flera prestigefulla priser och omnämnanden. Läs mer...
Fototävling: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone
Tävling
Tillsammans med vår fotorese-partner Wild Nature Fotoresor kör vi en fototävling. Vinnaren vinner fotoresan: Höst i Yellowstone och Grand Tetons nationalparker
(värde 28.900 kr) Läs mer...
Fotograf dokumenterar mörkrum
Fotosidan TV
Mörkrumskonsten är på utdöende. The Guardian har gjort en kort video om fotografen Richard Nicholson som dokumenterat flera mörkrum innan de försvinner. Läs mer...
1
Uppdateringar i Lightroom Classic
Programvaror
Adobe släpper idag en uppdatering 8.2 av Lightroom Classic (du vet den varianten för din dator) och det är funktionen "förbättra detaljer". Läs mer...
25
Logga in för att kommentera
Har ni gjort ett regelrätt test på Panasonic 100-400? (Jag hittar inget i innehållsförteckningarna till Fotosidan Magasin, men alla artiklar finns kanske inte listade här på webben?).
En intressant sak att testa i så fall är att jämföra med Panasonics och Olympus zoomar som går till 300mm, och se om man vinner på att använda Panasonic 100-400 eller på att beskära från de kortare zoomarna.
Angående de kortare zoomarna upp till 300 mm så är de enkelt uttryckt inte i samma division som Olympus 300/4 eller Pansonics 100-400, inte ens när du jämför på samma brännvidd utan att beskära.
Varför jämföra med dessa? Om man jämför med Canon och Nikon 600 mm så blir bilden en annan. Dessa ligger på över 100 000:-. De är dessutom bra mycket större och tyngre.
Jag antar att du syftar på att ett 300 mm på MFT kan sägas ha ekvivalent brännvidd (samma bildvinkel) som ett 600 mm på småbild. Men då tar du bara upp ena delen av ekvivalensen och hoppar över den andra som ju ofta är den som verkligen gör teleobjektiv dyra - ljusinsamlingen. För att få en rättvis jämförelse behöver du hitta ett 600/8 för Canon eller Nikon att jämföra med, och några sådana tillverkas inte. (Vilket på ett sätt är lite synd - de hade varit smidiga).
En teknisk ekvivalent jämförelse som däremot funkar är ju med Canons 400/5,6 på en APS_C-kamera. Det objektivet väger lika mycket som Olympus 300/4 Pro, är ungefär jämnstort men kostar hälften så mycket, ca 12 000 kr. Fast den prisskillnaden handlar nog mest om "nytt vs gammalt".
Skall du har ett 300 mm till Four Thirds som verkligen ger samma bildresultat (samma ljusinsamling) som en 600/4 på småbildskamera får du ha en 300/2, och ett sådant objektiv blir ungefär lika stor som en 600/4. Eller omvänt, som jag redan nämnde, du kan jämföra en 300/4 på Four Thirds med en 600/8 på småbild.
Om du vill läsa mer om hur det här kan jag rekommendera den här artikeln:
https://www.dpreview.com/articles/2666934640/what-is-equivalence-and-why-should-i-care
"ISO and its role in clarifying and confusing
The thing that complicates matters is ISO. ISO ensures that, if you expose a sensor to a given light intensity for a given amount of time, then you will get a certain brightness in your final (JPEG) image. Because it's based on intensity of light, it means that ISO depends on F-number, not equivalent aperture. This means that, a Four Thirds camera with a 50mm f/2 lens at ISO100 should produce a JPEG of the same brightness as a Full frame camera with a 100mm f/2 lens at ISO100 and, set to the same F-number and shutter speed, even though its smaller sensor means it is receiving 1/4 as much total light."
Så f/2 är f/2, och ger samma exponering/tid. Och personligen är det enda jag bryr mig om, då jag välkomnar mer dof och snävare vinkel. Bruset är hanterbart. Undrar varför man aldrig pratar om just denna del av "ekvationen", utan allt ses utifrån FF som norm.